Obrázky na cigaretách: Reklama na rakovinu nezabere | Reflex.cz
reklama
nahoru

Obrázky na cigaretách: Reklama na rakovinu nezabere

Jiří X. Doležal 7. února 2016 • 07:00
Obrázky na cigaretách: Reklama na rakovinu nezabere
Kouření
• foto: 
Profimedia.cz

V pátečních událostech, komentářích psychiatr Radkin Honzák vyjádřil naději, že hnusné nálepky na krabičkách cigaret povinné od letošního května sníží počet kuřáků. Dovolím si s panem doktorem bez ohledu na jeho šediny polemizovat.

reklama

Český národ hodně kalí. Stěžovali si na to již první křesťanští misionáři. Jsme na prvních příčkách ve spotřebě alkoholu, tabáku, kávy, marihuany, a roste obliba energy drinků. V Evropě existuje řada podobně orientovanách národů, Irové či Dánové například. Ne nadarmo se říká ožralej jak Dán. Ovšem Češi vedou.

Nyní se vláda pokouší - a nejde o českou, leč o unijní buzeraci - snížit o dvě procenta počet kuřáků. Takový úspěch si slibuje od zavedení krabiček cigaret zdobených nějakou opravdu líbivou forografií rakoviny nebo podobně libého onemocnění vyvolaném kouřením. Doktor Honzák v televizi povídal, že opatření má šanci zabrat - i u mladých. Protože, jak známo z normálního nedrogového marketingu, obal prodává. U drogového trhu je to jedno.

Obávám se - a byl bych ochoten se s panem doktorem vsadit - že kýženého výsledku snížení počtu kuřáků o dvě procenta kampaň prostě nedosáhne. Důvodů je několik: Za prvé - Češi jsou nesmírně cyničtí a otrlí, takže si muži budou kupovat cigarety výhradně s varováním před poškozením plodu těhotných kuřeček, a ženy naopak budou kupovat cigarety s varovánímm před impotencí. Za druhé: U pubertálních kuřáků, a i u infantilnějších jedinců starších ročníků začnou vznikat sbírky varování, budou se pořádat burzy fotografií nejrůznějších druhů rakoviny z cigaretových krabiček, a kompletní série rakovin u nějaké značky cigaret bude mít značnou hodnotu - nejen sběratelskou, ale i finanční, protože co se sbírá, za to jsou lidi ochotni zaplatit.

Konečně třetím důvodem je analogie s kokainovým trhem. Zatímco u marihuany platí víceméně normální marketingové mechanismy - konzument chce, aby palička byla co nejhezčí a nejkompaktnější - u koksu je tu šumafuk. To je prostě běloba v pytlíku dealeráku, amorfní bílý prášek v igeliťáku, vzhledu odpudivého až nechutného, a přesto si prodejci kokainu na nezájem klientů nemohou stěžovat. Důležité není, jak ta droga vypadá, ale jestli háže, jestli funguje. Takže cigarety se - podobně jako kokain - budou prodávat bez ohledu na to, zda budou nebo nebudou mít odpudivý vzhled.

Anketa
Přestali byste kvůli nechutným obrázkům na krabičkách cigaret kouřit?
Ano
8.6%
50
Ne
89.7%
524
Nevím, podle toho jak budou vypadat
1.7%
10

Jiří X. Doležal


Klíčová slova: kourenicigaretyrakovina



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama