Obrázky na cigaretách: Reklama na rakovinu nezabere | Reflex.cz
nahoru

Obrázky na cigaretách: Reklama na rakovinu nezabere

Jiří X. Doležal7. února 2016 • 07:00
Obrázky na cigaretách: Reklama na rakovinu nezabere
Kouření
• foto: 
Profimedia.cz

V pátečních událostech, komentářích psychiatr Radkin Honzák vyjádřil naději, že hnusné nálepky na krabičkách cigaret povinné od letošního května sníží počet kuřáků. Dovolím si s panem doktorem bez ohledu na jeho šediny polemizovat.

Český národ hodně kalí. Stěžovali si na to již první křesťanští misionáři. Jsme na prvních příčkách ve spotřebě alkoholu, tabáku, kávy, marihuany, a roste obliba energy drinků. V Evropě existuje řada podobně orientovanách národů, Irové či Dánové například. Ne nadarmo se říká ožralej jak Dán. Ovšem Češi vedou.

Nyní se vláda pokouší - a nejde o českou, leč o unijní buzeraci - snížit o dvě procenta počet kuřáků. Takový úspěch si slibuje od zavedení krabiček cigaret zdobených nějakou opravdu líbivou forografií rakoviny nebo podobně libého onemocnění vyvolaném kouřením. Doktor Honzák v televizi povídal, že opatření má šanci zabrat - i u mladých. Protože, jak známo z normálního nedrogového marketingu, obal prodává. U drogového trhu je to jedno.

Obávám se - a byl bych ochoten se s panem doktorem vsadit - že kýženého výsledku snížení počtu kuřáků o dvě procenta kampaň prostě nedosáhne. Důvodů je několik: Za prvé - Češi jsou nesmírně cyničtí a otrlí, takže si muži budou kupovat cigarety výhradně s varováním před poškozením plodu těhotných kuřeček, a ženy naopak budou kupovat cigarety s varovánímm před impotencí. Za druhé: U pubertálních kuřáků, a i u infantilnějších jedinců starších ročníků začnou vznikat sbírky varování, budou se pořádat burzy fotografií nejrůznějších druhů rakoviny z cigaretových krabiček, a kompletní série rakovin u nějaké značky cigaret bude mít značnou hodnotu - nejen sběratelskou, ale i finanční, protože co se sbírá, za to jsou lidi ochotni zaplatit.

Konečně třetím důvodem je analogie s kokainovým trhem. Zatímco u marihuany platí víceméně normální marketingové mechanismy - konzument chce, aby palička byla co nejhezčí a nejkompaktnější - u koksu je tu šumafuk. To je prostě běloba v pytlíku dealeráku, amorfní bílý prášek v igeliťáku, vzhledu odpudivého až nechutného, a přesto si prodejci kokainu na nezájem klientů nemohou stěžovat. Důležité není, jak ta droga vypadá, ale jestli háže, jestli funguje. Takže cigarety se - podobně jako kokain - budou prodávat bez ohledu na to, zda budou nebo nebudou mít odpudivý vzhled.

Anketa
Přestali byste kvůli nechutným obrázkům na krabičkách cigaret kouřit?
Ano
8.5%
49
Ne
89.7%
515
Nevím, podle toho jak budou vypadat
1.7%
10

Jiří X. Doležal

Klíčová slova:
kourenicigaretyrakovina


Diskuse ke článku

 

reklama
Komentáře
E15
Nejčtenější