Zprávy

Zpět na článek

Ministr školství reaguje na otevřený dopis studentů k nové státní maturitě

19 komentářů

marten937
10. června 2011 • 17:09
Otevřený dopis ministrovi školství můžete podepisovat na http­://ma­turan­tipro­ti.cz/
jendai
10. června 2011 • 12:56
Neznám bohužel celý vývoj testů k maturitám z češtiny, ale zkoušeli jsme s přítelkyní (ona učitelka češtiny). Lehčí verze byla až banálně lehká, těžší verze byla poměrně složitá, alespoň tedy pro mě. Problémem obou verzí bylo, dle toho, jak si na naše maturity vzpomínáme, že bylo zaměřené více než na data (roky, události, díla, jména) na logiku uvažování a na schopnost kritického rozboru. To se samozřejmě hodně studentům nebude líbit, protože na množství škol na toto stále nejsou připraveni - mně se této schopnosti (mám-li nějakou) dostalo až na univerzitě. Každopádně si myslím, že testy by měl dělat někdo, kdo je odborníkem (uznaným) v dané oblasti (pedagogice) a ne student-středoškolák, který z principu NENÍ objektivní, neboť o jeho budoucnosti se rozhoduje či rozhodovalo. A ještě na závěr - myslím, že by testy neměly být jen o čtení a rozborech - nějaká ta data holt studenti umět musí, protože jinak nenaleznou v budoucnu souvislosti s jinými obory, které budou studovat například na vysoké škole. Hlavně by se měli státním maturitám přizpůsobit co nejdříve osnovy, na tom by měl právě zapracovat pan ministr (urgovat ve školách), protože jestli je na těchto maturitách něco nefér, pak je to skládání zkoušky z něčeho, čemu student nebyl naučen.
jendai
10. června 2011 • 12:45
To máte jistě pravdu, ovšem na druhou stranu ne všichni učitelé a odborníci podílející se na testech jsou dostatečně kompetentní - samozřejmě jsou ale pořád více kompetentní než maturanti.
el.mimo
10. června 2011 • 02:35
Ano, nemá argumenty, tak použil metody domovské fízlstrany, vyhrabal nějaký údajný nedostatek autorky dopisu a protáhl ji veřejně bahnem. Bravo, Dobeš! Bravo! Co si to "pískle" vůbec dovoluje, mít věcné připomínky, že?!
Dokonale to vystihuje mentalitu celé veverčí fízlgrupy, která se bojí už i dětí. O legálnosti postupu, jakým si vrchní fízl Dobeš informace o té maturantce opatřil, a následně je zveřejnil, by se dalo možná uvažovat, minimálně pak v souvislosti s ochranou osobních údajů.
Je mi na blití.
stan_zajicek
10. června 2011 • 00:07
Je zvláštní, že se mě pan Dobeš neptal, jak jsem maturovala. Maturovala
jsem z šesti předmětů, mezi nimi z vyšší úrovně češtiny i angličtiny.
Očekávám, že se mi pan Dobeš veřejně omluví za šíření nepravdivých
informací.

Pan Dobeš téměř vůbec nereaguje na požadavky otevřeného dopisu a
dezinterpretuje jeho obsah. Například na lehkost testů nepoukazujeme,
uvědomujeme si, že to je relativní. A to právě otvírá problém
nesmyslnosti státních maturit v této podobě.

Chtěla bych např. upozornit, že celoplošené měření kvality vzdělávání v
evropských zemích se prostřednictvím celostátního zadání maturitní
zkoušky shodného pro všeobecně vzdělávací i odborné školy děje pouze v
Itálii, Polsku a Slovensku (viz Zpravodaj Odborné vzdělávání v
zahraničí 2/2010) Nedovedu si tedy vysvětlit, k jakým dalším evropským
zemím odkazuje.
barrett
9. června 2011 • 23:35
pobavil a velice souhlasím
von.rammstein
9. června 2011 • 21:28
je třeba si také uvědomit, že češi jsou národem notorických stěžovatelů - viz zemědělci, důchodci, zaměstnanci ČD a podobně, takže lze předpokládat, že ani studenti nebudou výjimkou a jejich nespokojenost je třeba brát s rezervou.
petr.proch
9. června 2011 • 20:33
Zcela evidentně se jedná o pseudoproblém. Někteří studenti gymnázia si na jedné straně zvolí jednoduchou verzi testu z českého jazyka a na druhé straně si stěžují, že obsahuje otázky natolik primitivní, že jsou až matoucí a znevažují jejich maturitní vysvědčení. To si ale musejí milánkové rozmyslet dopředu, co vlastně chtějí, a musejí počítat s tím, že lehčí verze je určena primárně pro jednodušší obory s maturitou. Upřímně řečeno, po čtyřech nebo více letech na gymnáziu, kde je hodinová dotace českého jazyka 4 hodiny týdně, plus 2 hodiny dalšího humanitního předmětu (psychologie, filosofie nebo sociologie), tak je docela ostuda volit si lehčí verzi z českého jazyka. Ještě poznámka k otázce, k čemu je to dobré? To je přece nabíledni. Dobré je to proto, že získám určité vědomosti a přehled. To je přece ten důvod, proč studuji, nebo ne? Pokud někdo studuje pro vysokoškolský titul nebo maturitní vysvědčení, tak to nakonec může dopadnout tak, že si ho ani sám neváží (viz otevřený dopis studentů). Spousta lidí se při výběrových řízení na pracovní pozici ohání různými vysvědčeními a certifikáty. Osobně při výběru akceptuji pouze ty, za kterými stojí spolehlivá certifikační autorita. Bohužel je jich naprosté minimum. Proto oceňuji, že se ministr Dobeš snaží něco dělat se současnou devalvací českého vzdělávání. Jsem zvědavý, jestli stihne postoupit i na vysoké školství.
oldboy
9. června 2011 • 20:29
Ano, spousta z nich v to jistě věří.
sirien
9. června 2011 • 20:20
o "risku" a "jistotě" bych snad ani nemluvil. Kdysi jsem měl tu "čest" účastnit se pokusné podoby státních maturit a "složitosti" otázek jsme se už tenkrát nehorázně smáli... jeden spolužák se zeptal dohlížející lektorky, zda může pár otázek odpovědět dle hodu kostkou, neb by jemu, trojkaři, přišlo neetické aby udělal těžší test na 100%, kamarádka se zase po dvaceti minutách zeptala, jestli si skutečně musíme na něco hrát a tvářit se důležitě dalších 40 minut, nebo jestli teda může jít domů, když už to má hotové... otázky byly už tehdy pokládány způsobem, který jasně svědčil o tom, že autoři nepotkali formální logiku ani z rychlíku a jako o "expertech" se o nich dá mluvit asi tak jako lze absolventy VUML nazývat vysokoškolsky vzdělanými jedinci.

Lehčí versi má člověk z gymnázia prostě hotovou stejně snadno, jen o něco rychlejc, tak proč plýtvat svým časem, když lze jít do hospody...