Zprávy

Zpět na článek

Ministr školství reaguje na otevřený dopis studentů k nové státní maturitě

19 komentářů

marten937
10. června 2011 • 17:09
Otevřený dopis ministrovi školství můžete podepisovat na http­://ma­turan­tipro­ti.cz/
jendai
10. června 2011 • 12:56
Neznám bohužel celý vývoj testů k maturitám z češtiny, ale zkoušeli jsme s přítelkyní (ona učitelka češtiny). Lehčí verze byla až banálně lehká, těžší verze byla poměrně složitá, alespoň tedy pro mě. Problémem obou verzí bylo, dle toho, jak si na naše maturity vzpomínáme, že bylo zaměřené více než na data (roky, události, díla, jména) na logiku uvažování a na schopnost kritického rozboru. To se samozřejmě hodně studentům nebude líbit, protože na množství škol na toto stále nejsou připraveni - mně se této schopnosti (mám-li nějakou) dostalo až na univerzitě. Každopádně si myslím, že testy by měl dělat někdo, kdo je odborníkem (uznaným) v dané oblasti (pedagogice) a ne student-středoškolák, který z principu NENÍ objektivní, neboť o jeho budoucnosti se rozhoduje či rozhodovalo. A ještě na závěr - myslím, že by testy neměly být jen o čtení a rozborech - nějaká ta data holt studenti umět musí, protože jinak nenaleznou v budoucnu souvislosti s jinými obory, které budou studovat například na vysoké škole. Hlavně by se měli státním maturitám přizpůsobit co nejdříve osnovy, na tom by měl právě zapracovat pan ministr (urgovat ve školách), protože jestli je na těchto maturitách něco nefér, pak je to skládání zkoušky z něčeho, čemu student nebyl naučen.
el.mimo
10. června 2011 • 02:35
Ano, nemá argumenty, tak použil metody domovské fízlstrany, vyhrabal nějaký údajný nedostatek autorky dopisu a protáhl ji veřejně bahnem. Bravo, Dobeš! Bravo! Co si to "pískle" vůbec dovoluje, mít věcné připomínky, že?!
Dokonale to vystihuje mentalitu celé veverčí fízlgrupy, která se bojí už i dětí. O legálnosti postupu, jakým si vrchní fízl Dobeš informace o té maturantce opatřil, a následně je zveřejnil, by se dalo možná uvažovat, minimálně pak v souvislosti s ochranou osobních údajů.
Je mi na blití.
stan_zajicek
10. června 2011 • 00:07
Je zvláštní, že se mě pan Dobeš neptal, jak jsem maturovala. Maturovala
jsem z šesti předmětů, mezi nimi z vyšší úrovně češtiny i angličtiny.
Očekávám, že se mi pan Dobeš veřejně omluví za šíření nepravdivých
informací.

Pan Dobeš téměř vůbec nereaguje na požadavky otevřeného dopisu a
dezinterpretuje jeho obsah. Například na lehkost testů nepoukazujeme,
uvědomujeme si, že to je relativní. A to právě otvírá problém
nesmyslnosti státních maturit v této podobě.

Chtěla bych např. upozornit, že celoplošené měření kvality vzdělávání v
evropských zemích se prostřednictvím celostátního zadání maturitní
zkoušky shodného pro všeobecně vzdělávací i odborné školy děje pouze v
Itálii, Polsku a Slovensku (viz Zpravodaj Odborné vzdělávání v
zahraničí 2/2010) Nedovedu si tedy vysvětlit, k jakým dalším evropským
zemím odkazuje.
von.rammstein
9. června 2011 • 21:28
je třeba si také uvědomit, že češi jsou národem notorických stěžovatelů - viz zemědělci, důchodci, zaměstnanci ČD a podobně, takže lze předpokládat, že ani studenti nebudou výjimkou a jejich nespokojenost je třeba brát s rezervou.
sirien
9. června 2011 • 20:11
"Na jednu z kritizovaných otázek z knihy Bylo nás pět, ve které měli žáci odpovědět, kdo v úryvku promlouvá, odpovědělo téměř 87% z nich správně."

Tahle věta nedává smysl. počet správných odpovědí není v žádném logicky-kauzálním vztahu se správností způsobu, kterým je otázka položena. Část žáků si může uvědomit, že je formulace chybná a odpovědět "správně" vůči duchu, nikoliv formální podobě, otázky. Další část může "správně" odpovědět omylem.

To, že si spoluautorka dopisu vybrala lehčí vesi maturity, považuji za důkaz jejího intelektu - jen blbec si může vybrat těžší versi, když mu to není k ničemu dobré. Ostatně, dvojitá obtížnost maturity, kdysi elitní zkoušky uzavírající studium na elitní škole, dnes frašky která se rozdává kdekomu aby se mohl cítit vzdělaně, i když není, je výsměch sama o sobě.

Dobeš v dopise mluví zcela z cesty, nepřímo útočí na kritizující studenty a nijak neodpovídá na předložené otázky...
petr.proch
9. června 2011 • 20:33
Zcela evidentně se jedná o pseudoproblém. Někteří studenti gymnázia si na jedné straně zvolí jednoduchou verzi testu z českého jazyka a na druhé straně si stěžují, že obsahuje otázky natolik primitivní, že jsou až matoucí a znevažují jejich maturitní vysvědčení. To si ale musejí milánkové rozmyslet dopředu, co vlastně chtějí, a musejí počítat s tím, že lehčí verze je určena primárně pro jednodušší obory s maturitou. Upřímně řečeno, po čtyřech nebo více letech na gymnáziu, kde je hodinová dotace českého jazyka 4 hodiny týdně, plus 2 hodiny dalšího humanitního předmětu (psychologie, filosofie nebo sociologie), tak je docela ostuda volit si lehčí verzi z českého jazyka. Ještě poznámka k otázce, k čemu je to dobré? To je přece nabíledni. Dobré je to proto, že získám určité vědomosti a přehled. To je přece ten důvod, proč studuji, nebo ne? Pokud někdo studuje pro vysokoškolský titul nebo maturitní vysvědčení, tak to nakonec může dopadnout tak, že si ho ani sám neváží (viz otevřený dopis studentů). Spousta lidí se při výběrových řízení na pracovní pozici ohání různými vysvědčeními a certifikáty. Osobně při výběru akceptuji pouze ty, za kterými stojí spolehlivá certifikační autorita. Bohužel je jich naprosté minimum. Proto oceňuji, že se ministr Dobeš snaží něco dělat se současnou devalvací českého vzdělávání. Jsem zvědavý, jestli stihne postoupit i na vysoké školství.
oldboy
9. června 2011 • 19:49
Stojím za ministrem. Co může nějaký středoškolák vědět. Jaký asi má rozhled na mezistátní úrovni?
sirien
9. června 2011 • 20:12
Smutné je, že mnoho středoškoláků má větší rozhled než jejich učitelé, a to občas dokonce i v předmětech, které dotyční učitelé vyučují.
oldboy
9. června 2011 • 20:29
Ano, spousta z nich v to jistě věří.