nahoru

Lítačka či šalinkarta jsou z pravěku. Německo chce zavést jednotnou e-kartu pro celou zemi

Daniel Baret8. ledna 2017 • 13:00
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
• foto: 
Profimedia.cz

Jediná elektronická čipová karta pro 370 různých podniků městské hromadné dopravy? To chtějí nejpozději v roce 2019 zavést v Německu. S kartou by pak bylo možné bez problémů jezdit v Berlíně, Hamburku, Kolíně či Mnichově. Vedle toho vypadá pražská Lítačka či brněnská šalinkarta jako produkty z pravěku. Německá karta by pak navíc po celé zemi sloužila na pronájem aut a placení parkování. 

Alexander Dobrindt, německý ministr dopravy a digitalizace, vychází ve svém projektu z toho, že městská hromadná doprava je tak či tak placena z veřejných peněz. V každém městě se sice platí jinak a ceny samozřejmě nejsou stejné, ale jedna elektronická karta by všem městům výrazně ušetřila. Složité prý ale bude vymyslet, kdo kolik do systému přispěje a jak se budou dělit utržené peníze.

Protože Němci to myslí zcela vážně, projekt bude podle ministerstva dopravy zahájen již příští týden. Tedy jeho reálná příprava. V létě příštího roku má být vše připraveno a pak postupně region po regionu spouštěno. Na konci roku 2019 by to celé mělo fungovat.

Ministr Dobrindt se už domluvil na spolupráci s několika dopravními společnostmi a stát jim letos přispěje 16 miliony euro na dvanáct projektů digitalizace, která s tím souvisí. Celkem by se do projektu mělo zapojit 370 dopravních společností, které dnes obsluhují kolem 75 procent obyvatelstva Německa.

Zelená opencard: Krnáčová se vybarvila, může si s lítačkou dělat, co chce

Až bude fungovat jednotná elektronická jízdenka, měly by se na ní připojit i firmy, které půjčují auta a provozují parkovací služby.

Cílem celé akce je jednodušší a atraktivnější veřejná doprava. Jedna celoněmecká jízdenka by také ušetřila lidem hodně času, protože v jiném městě si musejí shánět lístek či zjistit způsob, jak autobus, tramvaj či metro zaplatit.

Představte si, že by se o něco podobného někdo pokusil u nás. Nejdříve by se tvrdilo, že to nejde, protože se dopravní podniky nedomluví. Pak by stát a města hledaly peníze, přestože to už dnes všechno ony platí. Potom by nastaly technické problémy. Ustavil by se k tomu i nějaký pořádný úřad a mezitím by se zbytečně utratilo či rozkradlo tolik peněz, že by se nakonec nic neuskutečnilo.

Tvrďák Babiš vyměkl. Proč asi?
Jana Bendová 6. ledna 2017 • 13:39

Tvrďák Babiš vyměkl. Proč asi?

Opencard: Divná karta, divný soud, divné tresty, divní odsouzení
Marek Stoniš 8. září 2016 • 13:45

Opencard: Divná karta, divný soud, divné tresty, divní odsouzení

Daniel Baret


Klíčová slova: Německo, lítačka, doprava, karta



Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,770
22,770
28,670
Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější