Doubravka Přemyslovna na potretétu Jana Matějky

Doubravka Přemyslovna na potretétu Jana Matějky Zdroj: Jan Matějka/Wikipedia Commons

Mieszko I. na rytině Xavera Pillatiho
Busta Doubravky v paláci Usrynow
2 zloté s Doubravkou Přemyslovnou
3
Fotogalerie

Jak Přemyslovna přinesla Polákům křesťanství. Dnes je tomu přesně 1050 let

Podle Polského statistického úřadu se v osmém nejlidnatějším státě Evropy hlásí k římskému katolictví bezmála 84 procent Poláků. Kde se tam křesťanská tradice vzala? Víru v Polsku prosadila se svým manželem Doubravka Přemyslovna, oficiálně to začalo přesně před 1050 lety.

Česká šlechtična, dcera českého knížete Boleslava I., se provdala za polského knížete, což na nějakou dobu oba státy sblížilo. Právě za polského knížete Měška I. bylo v Polsku zavedeno jako náboženství křesťanství. Publikace o polských dějinách často (ne však vždy) proto začínají právě tímto datem - jedním příkladem za všechny budiž obsáhlý Historický slovník Polska, který se polskou historií začíná zabývat právě od přelomového roku 966.

Mieszko I. z dynastie Piastovců a jeho manželka Doubravka jsou označováni za průkopníky polské christianizace. Mieszko I., který žil v letech 930-992 (o 15 let svou manželku přežil). Byl to ale český vliv, který Polsku dopomohl ke křesťanství: “Češi byli již tou dobou christianizováni, po stvrzení svzaku mezi Doubravkou a Mieszkem I. to byl právě český kníže Boleslav I., který dopomohl Mieszkovi k vůbec prvnímu křtu na polském území, a to přímo z Říma,” píše Historický slovník Polska k podílu české přemyslovské dynastie na christianizaci Piastovců.

Je však třeba říci, že později vztahy mezi Mieszkem a Boleslavem ochladly, když Mieszko obsadil část území náležící za Boleslava českým panovníkům: Slezsko a Malopolsko. Ze spojení mezi Boleslavem a Mieszkem tak zůstalo jediné: příklon země ke křesťanství.

Z Evropy patří Polsko k nejpočetnějším státům, které se hlásí k římskému katolictví. Jen pro srovnání: například k židovské víře se dle Polského statistického úřadu hlásí pouhé 0,04 % obyvatel, k pravoslaví pak lehce přes 1 procento. Tento poměr je dán mnoha historickými okolnostmi: nejsilněji se polské náboženské složení změnilo v důsledku holocaustu za 2. světové války.