Brno chce vyčistit tramvaje od zapáchajících a špinavých cestujících

Brno chce vyčistit tramvaje od zapáchajících a špinavých cestujících Zdroj: Tomáš Hájek

Brno chce vyčistit tramvaje od zapáchajících a špinavých cestujících

Je v Brně víc zapáchajících lidí než jinde? Smrdíme my, Brňané víc než ostatní? Nebo se do jihomoravské metropole stahují smraďoši? Co se děje, že Dopravní podnik vyškolil specialisty právě proti smrdutým cestujícím? „Lovcům smraďochů“, jak se preventistům v Brně někdy posměšně říká, se věnujeme v novém tištěném Reflexu.

Od začátku února jezdí brněnskými tramvajemi preventisté, zaměstnanci státního podniku, kteří mají za úkol dohlížet na dodržování přepravních podmínek – tedy na to, aby v tramvajích nepřespávali bezdomovci, slušní cestující nebyli obtěžováni něčím zápachem, agresivitou, nadávkami, aby se zvýšila bezpečnost a současně omezili černí pasažéři. Otázka zapáchajících cestujících je vzhledem k jejich činnosti marginální, ale vděčná; hned první dny služby byli preventisté v obležení televizních štábů.

Ovšem takový smrad se těžko kvantifikuje – kdo zapáchá ještě v normě a kdo už tím obtěžuje okolí? Čí nos je tím správným měřítkem? Neměli by se proškolit speciální čichači? – a ještě obtížněji zaznamenává na kameru nebo fotoaparátem.

Mnoho povyku pro nic, chtělo by se tedy říct. Pravdou ale je, odhlédnuto od otázky smradu, že preventisté se zatím osvědčují. Cestujícím sice občas vadí neustálé kontroly lístků, ale současně jsou rádi, když jim někdo pomůže s berlemi nebo kočárkem do tramvaje, poradí, kde přestoupit, zabrání jejich oloupení (zde prevence opravdu funguje, zloději se tramvajím s preventisty snaží vyhýbat) nebo zranění rozzuřeným důchodcem, který si rád v tramvaji vybíjí frustraci mácháním holí kolem sebe…

Nicméně preventisté jezdí jen v určité části Brna a ne přes noc, takže se člověk cítí bezpečněji v okruhu kolem hlavního vlakového nádraží, ale večer na konečných to už poznat nejde. Podle vedení Dopravního podniku jde zatím jen o zkušební tři měsíce, pokud se preventisté osvědčí, bude se nápad rozšiřovat dál. Třeba se ve jménu bezpečnosti a nulové tolerance smradu (cestující v pražských tramvajích by o skutečné „rychně“ mohli vyprávět) vrátíme zpět k průvodčím v každém voze městské hromadné dopravy. Já nejsem proti, i když už teď jsem v našich brněnských šalinkách žádný zdroj zápachu (vyjma paní vykoupané v laciné kolínské) nezaznamenala.

Obalka 08Obalka 08|ArchívReportáž Adély Knapové Smrad v Brně najdete v novém tištěném Reflexu.