Gennadij Monguš nese svého malého spícího syna do bezpečí poté, co se zúčastnili rodinného šamanského obřadu

Gennadij Monguš nese svého malého spícího syna do bezpečí poté, co se zúčastnili rodinného šamanského obřadu Zdroj: Stanislav Krupař

Gennadij Monguš nese svého malého spícího syna do bezpečí poté, co se zúčastnili rodinného šamanského obřadu
V Tuvě je největší spotřeba alkoholu v celém Rusku
Pro děti v malém městečku Čadan v západní Tuvě je hudební festival Ustu Churee jedním z mála zpestření a zároveň motivací v zatuchlém životě provincie
Šestiletý Aj-Dys v otcově moskviči
Spící chlapec v pastevecké jurtě
8
Fotogalerie

Děti Sibiře: Obrazový esej fotografa Reflexu Stanislava Krupaře získal druhé místo v kategorii Každodenní život v letošním ročníku Czech Press Photo

Ruskem prochází šílená vlna sebevražd dětí a dospívajících, která během letošního jara přinutila k reakci i špičky ruské politiky v čele s někdejším prezidentem Dmitrijem Medveděvem. Podle zprávy UNICEF je Ruská federace spolu s Kazachstánem a Běloruskem dlouhodobě na špici smutných statistik.

 

Obvykle se v souvislosti s dětskými sebevraždami mluví o Moskvě, Petrohradě, Jekatěrinburgu a dalších velkých ruských městech, o místech, jež jsou nejvíce na očích. Nejhorší je ale situace v méně viditelných regionech, především v nejzapadlejších koutech Sibiře – v Tuvě a na Čukotce.

 

Celosvětově sebevraždu dokoná sedm dospívajících ze 100 000, ruský průměr je ale trojnásobný a v Tuvě, která je kulturně mnohem blíže Mongolsku než Rusku, si život bere 106 nezletilých ze 100 000. A na Čukotce, v nejvýchodnější části Eurasie, dokonce 187. Na tom, že je situace zoufalá a je potřeba ji změnit, se shodují všichni. Nikdo však nemá zaručený recept a neshody panují už v prosté definici příčin.

 

Původním národům se nikde na světě nevede dobře a bylo by nefér vidět problémy jenom v Rusku. Očividné ale je, že sociální situace je v sibiřských regionech bezútěšná. Překotná industrializace, dříve sovětská, dnes divoce kapitalistická, si vyžádala prudkou změnu životního stylu. Během jedné generace se z pastevců jaků, sobů a velbloudů, kteří dříve žili v osamocených jurtách, stali anonymní obyvatelé typizovaných vesnic a měst, odcizení vlastním tradicím.

 

 

Děti už nevyrůstaly v rodinách, ale žily v internátech. Spolu s masovou nezaměstnaností, již přinesla nová doba, a s alkoholismem (v Tuvě je největší spotřeba alkoholu na hlavu v celém Rusku) vznikl divoký amalgám. A co víc, pro místní mocné je situace kolem sebevražd dětí tou nejhorší vizitkou. V Rusku – a o Sibiři to platí dvojnásob – zůstává zvykem o problémech nemluvit, skrývat je, zametat pod koberec.

 

Najít si pro sebe smysl své existence je dřina i u nás. A ve světě bez perspektiv je to jistě ještě mnohem těžší.