Curiosity a jeho multimediální vybavení

Curiosity a jeho multimediální vybavení Zdroj: NASA

Většina akcí zatím ale končí spíš neúspěchem, jak připomíná tato grafika.
To je radosti
Radost v NASA
První fotky Curiosity
První fotky Curiosity
11
Fotogalerie

Na Marsu přístála Curiosity. Bude kosmický výzkum zase "cool"? A přispěli byste na něj i vy?

Bylo to "hororových sedm minut" a pak nefalšovaná radost. Ne, řeč není o žádné olympijské disciplíně, nýbrž o hladkém přistání vozítka Curiosity na povrchu Marsu. Nesledovalo ho sice takové množství lidí jako fenomenální vítězství Usaina Bolta v Londýně o pár hodin dřív, ale i tak byla odezva lidí zejména na sociálních sítích překvapivě silná.

 

Skoro to připomnělo "kosmickou horečku" veřejnosti v dobách, kdy lidé poprvé letěli do vesmíru nebo přistáli na Měsíci. Tehdy byla kosmonautika ještě "cool" a vzbuzovala stejné pocity radosti či hrdosti jako výkony sportovců.  

 

 

Posledním projektem sledovaným a podporovaným veřejností byl program amerického raketoplánu. Ale i ten už skončil. A od té doby už slyšíme jen to, že se další projekty z finančních důvodů omezují, odkládají nebo rovnou ruší.

 

 

Nadšení z Curiosity vzbudilo určitou naději, že by se kosmický výzkum mohl zase stát prioritou. Je to určitá zpráva pro politiky, kteří - včetně současného prezidenta Obamy - výdaje pro NASA či jiné kosmické agentury dosud spíše škrtali.

 

 

Pro zajímavost, projekt Curiosity stál jednoho amerického daňového poplatníka asi sedm dolarů. Jak uvádějí komentátoři, je to méně než jedno procento stávajícího vojenského rozpočtu.

 

 

Je však pro jakéhokoliv amerického prezidenta akceptovatelné "ubrat" armádě a "přidat" NASA? Zdá se však, že v záloze je ještě jeden způsob, jak by se podobné projekty mohly financovat. Jmenuje se "crowdfunding", neboli "financování davem".

 

 

Konkrétně by šlo použít například službu zvanou Kickstarter. Ta vznikla v roce 2008 s jednoduchou myšlenkou: umožnit realizovat nápady a projekty, které se spoustě lidí líbí, ale na které jejich autoři nemají peníze. Když dostatečný počet lidí přispěje malou sumou, může se podařit vybrat slušnou částku, díky které se pak projekt rozběhne.

 

 

Funguje to jednoduše, lidé s nápady svůj projekt představí a zároveň stanoví termín i minimální částku, kterou pro začátek realizace požadují. Když se cíl nepodaří splnit, peníze se vrátí dárcům. No a pokud to vyjde, stávají se v dotyčném projektu drobnými investory.

 

 

Na Kickstarter zpočátku mnozí hleděli s pochybami, ukázalo se však, že uvedený model funguje. Jak provozovatelé služby před pár týdny zveřejnili, ze zhruba 64 tisíc projektů se na tomto webu podařilo úspěšně získat požadované peníze pro 44 procent z nich. Celkově se od "davu" vybralo 241 miliónů dolarů. 

 

 

Zatím nejúspěšnějším projektem jsou hodinky Pebble, které uživatelům umožní dokonalé propojení s chytrým telefonem. Autorům projektu se podařilo vybrat prostřednictvím Kickstarteru přes 10 miliónů dolarů a na podzim by se hodinky měly objevit na trhu.

 

 

Mohla by například NASA použít Kickstarter pro získání peněz na některý z projektů, které vláda financovat nechce? Teď v euforii po úspěšném přistání Curiosity na Marsu se zdá, že je to skvělý nápad. 

 

 

Mnozí to navrhují na Twitteru či Facebooku a už se hlásí ti, kteří by ochotně přispěli. A třeba i víc než zmíněných 7 dolarů, které projekt v přepočtu na jednoho amerického daňového poplatníka stál. "Když o tom přemýšlíte, je NASA pro Kickstarter perfektním kandidátem," napsal například server TechCrunch.

 

 

Ale uvidíme, až euforie pomine.