iPad v restauraci (ilustrační foto)

iPad v restauraci (ilustrační foto) Zdroj: Profimedia.cz

Revoluce, nebo barbarství? iPady místo jídelních lístků se dostaly do Česka

Pražská restaurace Apostila spustila před nedávnem unikátní projekt. Místo dezertního menu, nabízí hostům iPady. Originální nápad láká do restaurace stále více zákazníků. Do jisté míry lze hovořit o malé revoluci v pohostinství. Začne klasické papírové jidelní lístky pomalu vytlačovat nejmodernější technologie s dotykovým ovládáním?

 

Vedle Apostily se v posední době objevilo několik projektů, které se snaží o zavedení iPadu do pohostinství. V současné době nabízí jmenovaná restaurace přes iPady dezerty. To se v provozu osvědčilo a tržby na zákuscích se zvedly o polovinu.

 

„Přišly k nám čtyři starší dámy a dostaly na stůl iPad pro výběr dezertu. Nejprve jsme se báli, jak novou technologii přijme starší generace. Okamžitě jim ale iPad padl do oka, začaly 'svipovat' ze strany na stranu a začaly se bavit o tom, co na obrazovce vidí. Za chvíli jsem si uvědomil, že se celou tu dobu baví o našich dezertech a to je pro majitele restaurace asi ta nejlepší zpětná vazba," komentuje nasazení tabletů majitel restaurace.

 

Přínosem jak pro hosty tak pro personál je i fakt, že navšíví-li restauraci rodina s dětmi, iPad nabízí výbornou možnost jak rozdováděné potomstvo uklidnit. „Pro děti tu samozřejmě máme pastelky a omalovánky. To je ale baví možná půl hodiny. Když jim dáte iPad, celý večer o nich neuslyšíte,“ pochvaluje si majitel.

 

Nejprve se podle něj počítalo s modelem, kdy každý host dostane jeden iPad. To se však ukázalo jako nepotřebné: „Předně by to samozřejmě znamenalo o poznání vyšší pořizovací náklady. Navíc se ale ukázalo, že jeden iPad na jeden stůl je nejlepší volba. Sociální interakce všech zúčastněných je tak mnohem větší, než kdyby měl každý svůj přístroj. To by bylo kontraproduktivní.“

 

„iPady fungují i jako dobré monitorovací zařízení. Když rozdáváte papírové lístky, těžko napočítáte, kolika hostům jste je nabídli. Tady se dá ale měřit, kolikrát byla aplikace načtena, tedy kolikrát si ji někdo prohlédl. Snadno lze i určit další okolnosti, za kterých si hosté objednávají. Čas, prodleva po hlavním chodu a tak dále,“ vypočítává další výhody vývojář aplikace.

 

Gastronomický kritik Matouš Petráň vidí celou situaci okolo iPadů v restauracích skeptičtěji: „Systém, kdy host dostane do ruky iPad, si nedokážu příliš představit. Je to spíš marketinkový tah, jelikož se po úmrtí Steva Jobse o tomto produktu hodně hovoří. Nemyslím si ale, že by to bylo pro podnik dlouhodobě přínosné. Může to být dobré tak pro začínající bar, který si na tom založí image. Co si dokáži představit, je iPad jako pomocník pro obsluhu, tedy jednoduchá a levnější alternativa k pokladním systémům; to určitě budoucnost má.“

 

 

Právě na podobném principu funguje projekt českých tvůrců iMenu. Systém propojený s pokladnou pracuje s uživatelsky příjemným rozhraním iPadu. Na něm si host objedná jídlo a obsluze se na pokladně rovnou zobrazí objednávka včetně informací o formě platby. Zde se počítá s jedním kusem zařízení na osobu, avšak komunikace s obsluhou zcela odpadá.

 

Mezi další podobné projekty se řadí LifeTable. Tento projekt českých tvůrců zašel ve vizi interaktivního menu ještě dál a namísto iPadů nabízí přímo celý zábavní stůl. Jedná se o počítač zabudovaný do stolu, který se ovládá pomocí dotykové obrazovky. Díky němu mezi sebou mohou komunikovat i hosté sedící u různých stolů. Systém nabízí i možnost hraní her, jukeboxu a propojení se sociálními sítěmi.

 

 

Ve Spojených státech je používání iPadu v restauracích běžnou záležitostí. Časté jsou zejména systémy pro online platbu, kde jsou iPadem nahrazeny klasické platební terminály a "žehličky" pro platbu embosovanými kartami. Zůstává otázkou, zda se ve velkém prosadí i jídelní lístky a zda nejde o pouhou módní bublinu.