nahoru

Potěmkinova D1. Babiš s Havlíčkem otevřeli "novou" dálnici, opravovat se bude dalších několik let

-bam-, ČTK 2. října 2021 • 11:36
Potěmkinova D1. Babiš s Havlíčkem otevřeli "novou" dálnici, opravovat se bude dalších několik let
foto: ČTK / Pavlíček Luboš

Premiér Babiš spolu s dvojministrem Havlíčkem dnes slavnostně přestřihl pásku na dálnici D1 se slovy "Máme zcela fungl novou dálnici Praha - Brno". Ta přitom stále není hotová. Už příští rok se začne opravovat zásadní most Šmejkalka přes Hrusický potok u Senohrab u Prahy a okolo Brna se bude příštích několik let rozšiřovat na šest pruhů. Celá situace tak připomíná slavnostní otevření bazénu hotelu Thermal, který stále není hotový, ale pásku si před volbami chtěla přestřihnout Alena Schillerová.

O rekonstrukci bylo rozhodnuto v roce 2011, stavba začala o dva roky později, kdy ji slavnostně zahajoval ministr dopravy Zbyněk Stanjura za ODS. Původně měla skončit v roce 2018. Babiš z průtahů obvinil aktivisty, to ale není pravda. Největší problémy vznikly na úseku 12 u Humpolce. ŘSD na konci roku 2018 odstoupilo od smlouvy s původními zhotoviteli oprav 14kilometrového úseku, se stavebním sdružením v čele s firmou Geosan. Podle úřadu stavební firmy neplnily pokyny a stavba nabrala výrazné zpoždění. ŘSD vypsalo na opravy úseku následně soutěž, rekonstrukci pak dokončila Skanska.

Záruka na opravenou dálnici D1 mezi Prahou a Brnem je podle premiéra Andreje Babiše (ANO) deset let, její životnost je 30 let. Generální ředitel ŘSD Radek Mátl na dnešním oficiálním otevření posledního zrekonstruovaného úseku mezi Velkým Beranovem a Měřínem uvedl, že všechny opravné úseky by měly být zkolaudovány v příštím roce. Babiš míní, že se D1 stala symbolem nehod, výluk a měla špatnou "image".

Hotovo není, úsek se bude dodělávat do konce roku

Že dálnice není navíc hotová ani v místech, kde se stříhala páska, potvrdil i generální ředitel ŘSD Radek Mátl. V současné době se totiž ještě dokončují práce na třech úsecích, týkají se například vegetace. Hotové by měly být do konce letošního roku. "Případně některé záležitosti, jako je odvoz stavebního materiálu, budou probíhat ještě na jaře 2022," dodal Mátl. Podle něj by to nemělo mít žádný dopad na provoz.

ŘSD se podle Mátla bude podílet na opravách silnic poblíž dálnice, které byly poškozené navážením stavebního materiálu nebo které sloužily jako objízdné trasy, například při bourání dálničních nadjezdů. Opravovat by se měly příští rok. ŘSD o tom ještě bude jednat s krajskými silničáři a samosprávami. Možné náklady Mátl odhadl i na několik stovek milionů korun.

Práce se na část D1 navíc brzy vrátí. Příští rok začne rozšiřování na šest pruhů okolo Brna od 182. kilometru po 210. kilometr, kde se odpojuje silnice E50 na Slovensko. Práce potrvají několik let. První rozšiřovaný úsek bude mezi 194. a 196. kilometrem. Důvodem je velký provoz na této části dálnice. Připravuje se ještě také oprava mostu Šmejkalka přes Hrusický potok u Senohrab u Prahy. Práce by tam měly začít v roce 2022 nebo 2023 a omezení se bude týkat úseku o délce asi jednoho kilometru. Stavba tam podle Mátla potrvá dvě až tři stavební sezony.

Sdružení dopravců Česmad Bohemia již kritizovalo, že oprava dálnice nezlepšila stav ohledně parkovacích míst pro kamiony. Podle sdružení chybí na tuzemských dálnicích přes 2000 parkovacích míst pro kamiony.

 

-bam-, ČTK




Diskuse ke článku
Diskuze se zobrazují pouze uživatelům, kteří jsou přihlášeni na Facebooku a odsouhlasili cookies. Pokud pod články nevidíte diskuze, zkontrolujte prosím toto nastavení.