Univerzální opravář: Futuristické brýle nahradí zkušenosti i školení. Díky rozšířené realitě a řízení na dálku
Moderní technologie, které ještě před pár lety mohly působit příliš futuristicky na to, že bychom je vídali v běžném životě, nejsou výsadou jen vědecké sféry. Kousek budoucnosti si s sebou dnes může nosit i manuálně pracující člověk. Třeba novinář, jenž si na den zkusí, jaké to je, opravovat tepelná čerpadla.
O novinářích koluje mnoho pověr a mýtů. Třeba že toho hodně napovídají nebo napíšou, ale sami nic neumějí. Pokud jde o mé manuální schopnosti, jsem vedle jak ta jedle. Ještě tak přivrtat poličku nebo posekat trávník. Ale že bych měl změnit profesi a od klávesnice přeskočit do výroby či údržby? To si neumím představit.
V reportážích jsem už zkoušel leccos. Létal jsem akrobatickým letadlem, otužoval se, brodil se zatopeným městem nebo koukal pod ruce vojenským pyrotechnikům. Tentokrát musím přiložit ruku k dílu. Zní to banálně, ale na jeden den se stanu servisním technikem tepelných čerpadel. Že jsem to v životě nedělal, o tepelném čerpadle vím asi tolik co o jaderném reaktoru a kromě kombinaček a šroubováku jsem takřka žádné nářadí nedržel v ruce? To je v dnešní době vedlejší, pokud máte spolehlivý dozor a moderní technologie.
Ráno mě čekají u vstupu do areálu firmy Veskom na okraji Prahy. V téhle průmyslové zóně je jedna firma vedle druhé a všude to vypadá docela stejně. Na nádvoří je ale hned patrné, čím se tu zabývají. Na piedestalu tu trůní monumentální stroj. Letitý kompresor americké provenience už není nějaký ten pátek v provozu, ale dává znát, že v některých aspektech se průmyslová výroba nemění. Vzduch a chlazení jsou alfou a omegou každé výroby, bylo to tak před sto lety a bude to tak jistě i v budoucnu.
Veskom je česká firma, která se za poslední tři dekády dokázala stát jedním z klíčových hráčů na trhu, jenž se může chlubit klienty světového významu i zahraniční spoluprací. Bez nadsázky každá věc, kterou používáte ve všedním životě, přišla v průběhu výroby do styku s některým z jejích produktů. Dnes se bez tepelných a vzduchových řešení neobejde žádná fabrika a pomalu ani žádný rodinný dům. Právě tady mi ukážou, jak se udržují v provozní kondici tepelná čerpadla, jež jsou čím dál populárnější i v Česku.
Chytré brýle
U dveří mě čeká pan Vitoslavský ze servisního oddělení a rovnou mě bere do šatny. Tady není moc co řešit, montérky a jdeme na to. „Dobře, ale já jsem to v životě na sobě neměl.“ Co na to říct? Napadne mě hned, jak to vyslovím. „No tak se převlečte a pak u mě v kanceláři, jo?“ dodá pan Vitoslavský.
Soukám se do lacláčů a hlavou se mi honí podobně nervózní myšlenky, jako když jsem nastupoval do zmíněného akrobatického letadla. Akorát tady nemám nervy z toho, že bych spadl nebo se pozvracel. Spíš se bojím, že budu za pitomce, který se bude trápit s banálními úkony, jež tady chlapi na dílně dělají raz dva.
Jdu se ukázat v nové garderobě a převzít nářadí. O půlce věcí v „base“, jak se bedně na nářadí říká, ani nevím, k čemu jsou. Mou pozornost pak upoutá jedna zvláštní věc, která ani nevypadá jako výbava opraváře, ale spíš jako rekvizita z akčního filmu. Je to čelenka, na níž spočívají nějaké kamerky, lampičky, nožička s displejem, zkrátka něco, co jsem nikdy neviděl. „Co to je?“ ptám se zvědavě. „To jsou chytré brýle od Lumnia,“ vysvětluje mi pan Vitoslavský. „Ty vás provedou celým procesem práce, budou vám ukazovat, co a jak máte udělat, budou takovým vaším mozkem a pomocnou rukou,“ dodává. „Hele a nemůže se to zničit?“ říkám si. Přece jen práce v terénu, těžké věci, špína, bůhví, co mě čeká. Pan Vitoslavský se na mě šibalsky usměje, vezme brýle a hodí s nimi o zem. „Tohle vydrží všechno, ničeho se nebojte.“
Predátor v montérkách
Na řadě je letmá instruktáž k ovládání brýlí. Je to řešení Lumnio od společnosti Pocket Virtuality, jež patří do skupiny CSG. Zapínají se jedním tlačítkem, vydrží v provozu i několik hodin. Stačí jim říkat povely a ony automaticky rozpoznají můj hlas a dělají přesně, co jim řeknu. Pod pravým okem mám displej, do něhož můžu během práce odhlédnout a podívat se, jaký další krok mě čeká. Jsou neustále připojené na internet, takže v případě, že bych si nevěděl rady, můžu zavolat dispečera a on mi poradí. Součástí brýlí je i termokamera, která v reálném čase snímá okolí a podle teploty mi pomůže určit případné místo závady či úniku provozních médií. Připadám si jako predátor v montérkách.
Výbava brýlí se odvíjí od přání zákazníka, dají se modifikovat přesně podle jeho potřeb. Spíš než úvod do náplně práce jsem dostal úvod do užívání brýlí. Jinak by mi se vším ostatním měl pomoci jejich chytrý program, takže můžu jít rovnou na věc.
Cíl: Čerpadlo
Nyní mě čeká kontrola mého prvního tepelného čerpadla. Je to klasická jednotka, jež se používají například u rodinných domů. Má vnitřní a venkovní část a mým úkolem bude obě tato zařízení rozebrat, prohlédnout a provést pravidelnou revizi. Začínám povelem pro brýle, aby mi ukázaly plán práce. Na displeji se objeví okno, kde se ukazuje obrázek zařízení, které mám rozebrat. Nejdřív je potřeba zkontrolovat výrobní štítky, abych si byl jistý, že jsem na správné adrese. Potom mi brýle velí, abych odpojil čerpadlo od proudu. V tuto chvíli jsem tu jen já, moje bedna s nářadím a brýle, jež mi dávají instrukce. Je to jako powerpointová prezentace, kde na každém slidu vidím úkol, předepsané nářadí, které budu potřebovat, a můžu si prohlédnout obrázky. Ty mi ukážou, co a kde mám přesně udělat.
Když je jeden krok za mnou, stačí brýlím říct „další“ a na displeji se přepne nový slide. Jde to jako po másle. Nepotřebuji nic dalšího. Vystačím si s pár šroubováky a brýlemi. Některé úkony jsou jednodušší, jiné vyžadují trochu zručnosti, ale není to nic, s čím bych měl mít problém. Postupně z venkovní i vnitřní jednotky odmontuji všechny kryty, pohledem zkontroluji, jestli jejich ústrojí není nějak poškozené či zašpiněné od úniku provozních kapalin či plynů. Součástí revize je i čištění mřížky chladiče a kontrola kontaktů v řídicích a silových jednotkách. Sice vůbec nevím, co dělám, ale ani to nepotřebuji vědět. Brýle mi do detailu popisují posloupnost úkonů, co mám dělat a jak to má vypadat.
Přítel na telefonu
V jeden moment ale přichází problém. Mám vyčistit vodní filtr. Na obrázku v brýlích je vidět, kde se nachází a jak vypadá, ale za boha netuším, v čem jeho čištění spočívá. Přes tento ventil prochází voda z topných těles a v rámci vnitřní jednotky tepelného čerpadla se temperuje na správnou teplotu. Nerad bych, aby mi vytekly všechny radiátory v baráku, a tak radši zavolám podporu. Brýlím stačí říct jen pár povelů. „Kontakty, volat podporu, zahájit hovor.“ A už to jede. Za pravým uchem se mi ozvou tóny telefonu, jako kdybych právě držel mobil. Ale pořád mám obě ruce volné. Ze sluchátka se ozve známý hlas. Je to pan Vitoslavský a ptá se mě, co mám za problém. „Potřebuji vyčistit vodní filtr, akorát nevím, jak na to, brýle mi toho moc dalšího neřeknou,“ svěřuji se svému supervizorovi.
„Dobře, tak se na to podíváme,“ bere si mě pod křídla pan Vitoslavský. Díky kameře na brýlích vidí přesně to, co vidím já. Na displeji se najednou objeví nějaké čáry. A ze sluchátka se ozvou instrukce. „Tady to je vodní filtr, nejdřív vypněte vodu,“ zní z brýlí. „Počkejte, co je to za čáry?“ ptám se zmateně. „To tady kreslím já,“ odpovídá dispečer, „to abyste viděl, co kde máte dělat,“ dodává. „A jo, to vypadá úplně jako elektronická tužka, co mají hoši ve studiu na hokeji,“ probleskne mi hlavou.
Otáčím kohoutem, abych vypnul vodu. Krok za krokem dostávám instrukce, jak správně povolit ventil, vymontovat jeho útroby a postupně je vyčistit. Možná mi to trvá trochu déle než ostřílenému profíkovi, ale pořád to není nic, co bych manuálně nezvládl. A to je podstatou této chytré technologie. V oblasti, jíž se Veskom věnuje, se především v údržbě provádí řada operací, na které je, lidově řečeno, škoda zkušených a vzdělaných lidí. Zvládne je sám klient nebo jeho personál, pokud má správné instrukce a pomocnou ruku v případě potřeby. Díky chytrým brýlím se tak oběma stranám dodavatelského řetězce ušetří čas i náklady. V době, kdy je v byznysu největší nouze právě o kvalifikovanou pracovní sílu, jsou takové technologie potřeba víc než kdy jindy, aby se účelně využíval lidský kapitál tam, kde je opravdu potřeba.
Jakmile mám vyčištěný vodní filtr, je prohlídka u konce. Můžu zase dát vše dohromady. Sice jsem to nikdy nedělal, ale celá operace mi zabrala tak hodinu a půl. A to hlavně kvůli tomu, že jsem občas nemohl najít správné nářadí. Netroufnu si tvrdit, že bych od zítřka mohl pracovat jako revizní technik tepelných čerpadel. Ani na to nemám všechna potřebná školení a certifikáty. Díky brýlím s řešením Lumnio jsem byl ale schopen skočit rovnou do procesu a učit se za pochodu. Přesný postup, který jsem měl neustále k dispozici, a možnost kdykoliv si zavolat pomoc mi dávaly jistotu pustit se tam, kam bych si jinak netroufl.



















