Tesla a její Gigafactory 3 v čínské Šanghaji

Tesla a její Gigafactory 3 v čínské Šanghaji Zdroj: Profimedia

Tesla a její Gigafactory 3 v čínské Šanghaji
Tesla a její Gigafactory 3 v čínské Šanghaji
Tesla a její Gigafactory 3 v čínské Šanghaji
Tesla Model 3
Tesla Model 3
22
Fotogalerie

Tesla made in China. Elon Musk otevřel v Číně svoji „gigatovárnu“ na elektromobily

Americký výrobce elektrických vozidel Tesla zaregistroval v Číně novou stavební společnost, která se bude zabývat architektonickým designem a konstrukčními a stavebními materiály. Tesla tak chce podpořit své plány na největším automobilovém trhu na světě. V Šanghaji od ledna staví továrnu na výrobu automobilů s odhadovanou počáteční roční kapacitou 250 000 vozidel. Tu koncem října společnost otevřela.

Stavební společnost se zapsaným kapitálem ve výši 1 mil. USD je plně v rukách Tesly. Co stojí za založením této společnosti, není známo. Firmu podle zveřejněných dokumentů zastupuje šéf Tesly v Číně Ču Siao-tchung. Americká firma zjištění Reuters nechala bez komentáře.

První továrna Tesly Elona Muska v Číně a současně první mimo území Spojených států tzv. gigatovárna 3 společnost přišla na 2 mld. USD. Vzhledem k tomu, že v Číně firma musí čelit početné konkurenci místních výrobců elektroaut, a navíc její zisky zasáhly navyšující se tarify uvalené na americký dovoz, byla továrna od počátku riskem.

Výroba v čínské gigatovárně měla začala koncem října, presto není jisté, zda zvládne naplnit výrobní cíle stanovené na konec roku. Dle informací agentury Reuters jsou důvodem nejistoty okolo objednávek, pracovní síly i dodavatelů. Nutná potvrzení od tamní vlády Tesla obdržela v září.

Hlavním důvodem pro co nejrychlejší spuštění výroby ve třetí gigatovárně je snaha navýšit prodeje na největším světovém trhu a vyhnout se celním tarifům. Tesla má ambici do konce roku vyrábět alespoň 1 000 kusů Modelu 3s týdně. Oproti stávající výrobní lince Modelu 3 je v plánu čínskou továrnu zjednodušit a zefektivnit.

Otevření továrny přichází navzdory slábnoucímu čínskému automobilovému trhu v době obchodní války mezi Čínou a USA. Na druhou stranu, i když růst počtu prodaných vozů v Číně zpomalil, Tesle se daří. Jen v prvních sedmi měsících vzrostly její prodeje o 98 %, zejména díky obrovské poptávce po Modelu 3.

Otevření čínské továrny je známkou důvěry Tesly ve zvolenou strategii a představuje pro společnost vstup do nové fáze. Výrobní kapacity čínské továrny jsou přitom pro Teslu zásadní. Po dokončení druhé fáze by měly vyrobit 500 000 aut ročně. Továrna by měla vyrábět mimo jiné také bateriové články.

Nejmenovaný zdroj potvrdil, že cílem je začít produkci během října, ale v reálu začátek výroby závisí na mnoha faktorech. Není proto jisté, jestli se podaří docílit plánovaného objemu výroby 1-2 000 vozů týdně.

Tesla továrna je také první továrnou vyrábějící automobily, která má pouze zahraniční vlastníky. Jedná se o výsledek snah Pekingu o otevření automobilového trhu. Výstavba výrobní linky byla také urychlena za přispění šanghajských úřadů. Nadto budou nové Tesly oproštěny od 10% daně z pořízení vozu.