Video placeholde

Barbie, nebo Ken? Ani jedno, Mattel přichází s genderově neutrální panenkou

Firma Mattel oznámila, že začíná prodávat první kolekci genderově neutrálních panenek, aby si „mohly hrát všechny děti“. Řada výrobce ikonické panenky Barbie se jmenuje Creatable World a jedno balení umožňuje hrát si s panenkou ženského, mužského nebo klidně neurčitého pohlaví, Zatímco od přelomu 50. a 60. let minulého století Mattel budoval genderové stereotypy a podporoval tzv. tradiční role, stejně jako nerealistické ideály krásy, nyní je se stejnou samozřejmostí popírá.

„V našem světě neexistují pro panenky žádné limity, stejně jako pro děti, které si s nimi hrají. Přicházíme s řadou, která se vyhýbá škatulkování a zve ke hře úplně každého,“ oznámil výrobce hraček na svém Twitteru. Samotná panenka by neměla evokovat žádné konkrétní pohlaví. To si vytvoří dítě pomocí doplňků, které jsou součástí balení – paruk, oblečení a dalších. Základních modelů je 6 s různými barvami pleti i typy vlasů. Cena je v přepočtu asi 700 korun.

Ředitel Mattelu Richard Dickson popírá v souvislosti s řadou Creatable World jakékoliv postranní úmysly. „Neděláme politiku. Respektujeme rozhodnutí každého rodiče o způsobu, jakým bude vychovávat své děti. Našim cílem je rozvíjet představivost. Naše hračky také podpoří dialog mezi různými kulturami, ale je to váš dialog, ne náš, váš názor, ne náš,“ tvrdí.

Na panence Mattel pracoval dva roky a její zavedení na trh vychází mimo jiné z interního výzkumu, který si firma vypracovala. Podle něj začal právě zhruba před dvěma lety mezi dětmi sílit sklon vnímat svět neutrálně, ať už z hlediska pohlaví, kultury nebo etnicity. A naopak nechuť „nálepkovat“. „Tato panenka je schopná mnoha proměn. Děti před sebou mají čisté plátno a zdá se jim tak, že jsou samy pány své hry,“ popisuje Monica Dreger, supervizorka výzkumu nových hraček, zážitek dětí, které panenku vyzkoušely ještě před zahájením prodeje. „Trans děti tvrdily, že mohou do panenky projektovat sebe sama, cis děti zase, že jim připomíná jejich kamarády.

Liberální děti vs. konzervativní rodiče

Ve výzkumu provedeném na 250 amerických rodinách měli s přijetím „bezpohlavní“ panenky problém spíše rodiče než děti. Někteří rodiče prý také měli problém s odlišením identity a sexuality. A to jak, se na novinku od Mattela dívali, do značné míry také záleželo na tom, zda obývají konzervativní nebo progresivní části USA. Krom celkové mentality té které oblasti hrál roli také strach z toho, co si pomyslí ostatní. „Myslím, že je to docela cool a ten nápad se mi líbí, ale co by na to řekli sousedi?“ říkali prý někteří rodiče.

Podle Dreger může panenka pomoci také některým konzervativním rodičům. Jedna matka, tápající v přeměně pohlaví svého syna, prý zažila velkou úlevu, když panenku viděla. Uvědomila si, že existují i jiné děti, které trápí podobný problém jako jejího syna. „Nevyráběli by ji jen pro jednoho člověka,“ řekla prý.

Konec opravdové od Mattela?

Zajímavý je přechod Barbie od podpůrkyně stereotypů a panenky, která udává trendy, k inkluzivní hračce. Letos je to 60 let od doby, kdy spatřila světlo světa první Barbie s vosím pasem, červenými našpulenými rty a oblečená ve vyzývavém body. Krom podporování falešného ideálu krásy a ženství čelila dlouhonohá ikona několika kontroverzím. Třeba v roce 1992 začal Mattel vyrábět sérii Teen Talk Barbie. Každá panenka říkala nějakou frázi, mezi nimi třeba Budu mít někdy vůbec dost oblečení? nebo Miluji nakupování! Pod tíhou kritiky byly však tyto panenky staženy.

Nejčastějším strachem v souvislosti s Barbie je však neblahý vliv na vnímání vlastního těla. V 60. letech se začala jedna řada panenek prodávat s „knížkou“ pro panenku Jak zhubnout? a obsahovala jednu snadnou radu: Nejez! Dále byla k dostání růžová osobní váha permanentně nastavená na necelých 50 kilogramů. V průběhu let se ale Barbie několikrát rozšířil pas, začala se vyrábět v několika etnických variantách a v roce 2016 Mattel také uvedl několik tělesných typů panenky, včetně modelu curvy s ženskými tvary. Mnohé holčičky ji však prý považují za tlustou.