Vědci potvrdili příbuznost mezi lidmi ze Sibiře a Indiány | Reflex.cz

Vědci potvrdili příbuznost mezi lidmi ze Sibiře a Indiány

bar25. února 2016 • 07:09
Vědci potvrdili příbuznost mezi lidmi ze Sibiře a Indiány
foto: Pixabay

Po více než století spekulací potvrdila mezinárodní skupina genetiků příbuznost mezi Aztéky, Inky a dalšími indiánskými kmeny na území Severní i Jižní Ameriky a lidmi z oblasti Altaje, což je sibiřský region, který sousedí s Čínou a Mongolskem.

Vědci dlouho tušili, že spojení mezí Indiány a lidmi z Altaje existuje. Podle této teorie migrovali lidi ze Sibiře přes Čukotku a Aljašku do Severní Ameriky a dále dolů, až na jižní cíp kontinentu, do Ohňové země (Tierra del Fuego). Tvrdí to vědci v práci, o níž v úterý informoval web Russia Beyond The Headlines.

„Současná studie potvrzuje teorii, podle níž jsou altajští lidé blízkými příbuznými s Indiány. Máme nyní o tom jasné důkazy a nemá smysl se o tom dohadovat,“ říká Valerij Iljinskij, který spolupracoval na studii s jejím vedoucím Olegem Balanovským.

Ruští vědci analyzovali přes 25 000 vzorků DNA, přičemž se dívali na příbuznost, již lze odhalit pomocí chromozomu Y, který ukazuje příbuznost v mužské linii, nebo podle mitochondriální DNA, jež ukazuje příbuznost v ženské linii.

Kromě potvrzení teorie o migraci lidí z Altaje však vědci udělali další objev: „Kromě sibiřských předků Indiánů jsme také zjistili, že někteří Indiáni mají velice podobný genom domorodých Australanů a lidí z Melanésie v Tichomoří. To je překvapivý objev, protože Austrálie leží téměř na opačném konci planety,“ dodal Balanovskij.

Atmosféra ponurého sibiřského města na tajuplných fotografiích
Unikátní fotografie slavného indiánského náčelníka Sedícího býka spatřily poprvé světlo…
Křik šamana. Fotograf Reflexu Stanislav Krupař se vrátil ze Sibiře, kde dokumentuje…

bar

Klíčová slova: indiáni, sibiř, amerika, věda, DNA

Volby 2019 do Evropského parlamentu

Kandidáti Jak volit Online Orgány EU Pravomoci EP Celoevropští lídři Volební systém Voličský průkaz Volební komise Kdy budou další volby

24. a 25. 2019 proběhnou v Česku volby do Evropského parlamentu. Celoevropsky volby výrazně ovlivní brexit, neboť dosud není, jasné, kdy nastane. Víte, proč má ČR 21 poslanců? Voby do Evropského parlamentu jsou také zajímavé v tom, že v nich občané států EU mohou volit a být voleni i mimo svůj domovský stát. Jak cizinci ovlivní volby v Česku? A jak volby 2019 dopadnou? Reflex má svůj exkluzivní odhad. Přečíst si můžete také to, jak se liší eurostrany a eurofrakce v EP

Živý přenos, galerie a zajimavosti z voleb.

Kurzy měn