
Anzob měl ulehčit obtížnou cestu přes pohoří Pamír mezi dvěma tádžickými metropolemi. Před jeho otevřením museli cestující jezdit po prašné dvouproudce přes území sousedního Uzbekistánu. V zimě byla silnice ohrožována lavinami, které ji na každoročně na celé dny uzavřely.
Tunel byl oficálně otevřený v roce 2006, ale zůstal nedokončený až do letošního března a provoz v něm byl velmi omezený. Od března byl tři měsíce v plném provozu, ovšem v červnu musel být kvůli nutným opravám znovu uzavřen.
Od září se v něm tedy zase jezdí, ale že by se něco změnilo proti letošnímu červnu, neřku-li roku 2006, to se dá těžko posoudit. Cesta tunelem je opravdu jen pro odvážné a jak ukazují záběry, “tunel smrti” je přiléhavý název. Jde o temné, nebezpečné místo, jen sporadicky osvětlené několika lampami, kde jsou auta doslova ostřelována odpadajícími kameny ze stropu. A především chybí jakákoliv ventilace. Jen v prostředku, tedy ve vzdálenosti 2,5 kilometru od konců, umístili íránští inženýři jeden větrák. Místní vypráví příběhy lidí, kteří se v tunelu udusili oxydem uhelnatým, když uvízli v dopravní zácpě.
O zácpy není nouze a jak je vidět ze záběrů, důvodem jsou především defekty. Co se týká kvality vozovky, jde spíše o překážkovou dráhu. Asfaltový povrch není dokončen, vozovka je tvořena prakticky nepřerušeno vrstnou různě hlubokých děr. Ty jsou zaplněny vodou, která do tunelu neustále prosakuje.
V úzkém tunelu jsou sice dva pruhy, ale tak jako jinde v Asii, řidiči jezdí hlavně v prostředku silnice, kde očekávají nejméně děr.
“Dokonce i za optimálních podmínek je tunel zaplavený vodou, která mění obří díry v nedokončené vozovce ve smrtelné pasti,” napsal pod své video na youtube cestovatel Silvan Graf. “Neoznačené odtokové kanály čekají, aby spolkly vaši nápravu. V tunelu chybí pořádné osvětlení a ventilace, dýchání je kvůli vysoké koncentraci výfukových plynů těžké a bolestivé.”
Íránský ministr energetiky Alí Réza Dajemi už dříve upozornil na obtížnost projektu, který se potýkal s vysokou nadmořkou výškou, silnými průsaky vody a zimou. “Tyto faktory udělaly ze stavby tunelu mnohem obtížnějí projekt, než jsou stavby obdobnýcch tunelů, uvedl pro íránskou agenturu FARS.