Video placeholder
Martin Bryś testuje funkci asistovené jízdy BlueCruise automobilky Ford | Zdroj: Reflex.cz
Ford Mustang Mach-E GT
Ford Mustang Mach-E GT
Ford Mustang Mach-E GT
Ford Mustang Mach-E GT
Ford Mustang Mach-E GT
12 Fotogalerie

Z Ostravy do Prahy bez držení volantu. Vyzkoušel jsem samořídící Ford Mustang

Martin Bryś
Diskuze (3)

Na první dobrou to zní trochu šíleně. Ford vyrobil nadupané SUV, zařadil ho do rodiny sporťáků Mustang a krom toho, že má obrovský výkon, luxusní výbavu, tak umí i samo řídit. Dá se zajít ještě dál?

Když jsem si poprvé sedl za volant Fordu Mustang Mach-E GT, měl jsem smíšená očekávání. Proč by někdo naboural legendární tradici divokých sporťáků Mustang tím, že pod touto značkou prodává SUV, co má skoro dvě a půl tuny? Navíc elektrické. To přeci u série, kterou vždycky milovali zapálení petrolheadi, nedává moc smysl. A když už se bavíme o řidičských autech, proč by někdo měl chtít Mustang, co řídí za něj? Jenže časy se mění, technologie jdou kupředu a ve Fordu se pokusili spojit dva zdánlivě nespojitelné světy. A docela to klaplo.

Tento elektromobil slibuje nejen špičkový výkon, ale také komfort a moderní technologie, které mají posunout řízení na novou úroveň. Po dvou týdnech a více než tisíci kilometrech strávených s tímto vozem jsem si vytvořil poměrně dobrý obrázek. Pojďme se podívat, jak si tento vůz vede v každodenním provozu, při nabíjení a při delších cestách.

Jízdní vlastnosti a výkon

Na papíře zní čísla ohromně: výkon 358 kW (487 k), točivý moment 860 Nm a zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy. To vše díky dvojici elektromotorů. Protože tyhle hodnoty daleko převyšují výkon jakéhokoliv auta se spalovacím motorem, které jsem doposud řídil, měl jsem strach, aby se mi Mustang trochu nesplašil. Naštěstí tady nemusíte blbnout, pokud nechcete, a s lehkou nohou je Mustang docela pohodlná a klidná limuzína. Ale když máte náladu nebo je potřeba někde rychle předjet, víte, že se máte o co opřít. Nicméně sportovní jízda s sebou nese i jisté kompromisy. Například hmotnost vozu, která přesahuje 2,2 tuny, je v ostrých zatáčkách znatelná. Navzdory adaptivnímu odpružení MagneRide, které odvádí dobrou práci při tlumení nerovností, se na méně kvalitních silnicích může vůz zdát trochu těžkopádný. A když jsou na silnici výmoly, víte o tom. Při delších cestách však stabilita a ticho v kabině převládají.

Dravý elegán

Mach-E GT má design, který okamžitě upoutá pozornost. Agresivní linie, výrazná maska a sportovní nárazníky jasně odlišují tuto verzi od základních modelů, ale i jiných vozů. Občas jsem byl nervózní, jestli náhodou není něco špatně. Nesvítím? Nelepí se na mě nějaký maniak? Proč na mě všichni zírají? S tímhle autem si musíte zvyknout na to, že budíte pozornost, lidi se za vámi otáčejí a někdy se ostatní řidiči na chvíli přiblíží, aby si vůz pořádně prohlédli.

Uvnitř vás přivítá minimalistický interiér s dominující vertikální dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 15,5 palce. Materiály působí kvalitně a sedadla jsou pohodlná, i když by mohla nabídnout lepší boční oporu při svižnější jízdě. Co se týče komfortu řidiče, chybí tu některé prvky v této cenové relaci již běžné. Třeba ventilovaná sedadla. Jedním z negativ je pak také omezený výhled dozadu. Zadní okno je poměrně malé, což může při parkování nebo couvání působit problémy. Naštěstí to částečně kompenzuje kvalitní kamerový systém.

Hladovec

Ford Mustang Mach-E GT je vybaven baterií o využitelné kapacitě 98,8 kWh, což poskytuje teoretický dojezd až 500 km podle WLTP. V reálných podmínkách, zvláště při rychlejší jízdě, se tento dojezd snižuje na přibližně 350–400 km. V zimě ještě níž, navíc palubní počítač předem nedokáže odhadnout reálný dojezd, takže je dobré nespoléhat na údaje, které vám ihned po nastartování ukazuje.

Pokud máte k dispozici wallbox o výkonu 11 kW, plné nabití trvá zhruba 9 hodin. Pro denní dojíždění je toto řešení dostačující. Na běžné zásuvce ale počítejte s mnohem delším časem, což může být nepraktické. Na delších trasách jsem nabíjel hlavně na rychlonabíjecích stanicích s výkonem až 150 kW. Během 45 minut lze baterii dobít z 10 % na 80 %. Ačkoliv je nabíjecí infrastruktura v České republice na dobré úrovni, stále existují regiony, kde je pokrytí slabé. Plánování delších cest tak vyžaduje jistou dávku trpělivosti a přípravy. Několikrát se mi stalo, že nabíječka byla obsazená nebo mimo provoz. Potom také překvapí cena za nabití. Pro uživatele, kteří nejsou registrováni u žádného poskytovatele a nabíjejí jen ad hoc, jako jsem právě já, se částky za nabití umí vyšplhat pěkně vysoko. Mimo jiné proto, že auto nevlastním, registrace s paušálním poplatkem pro mě nedává smysl. Při provozu v zimě s jízdou převážně po dálnici a nabíjení na tomu odpovídajících rychlonabíječkách se mi dařilo jezdit v průměru za cenu 5,5 Kč/kilometr, což skutečně není žádná láce. Ale s častějším nabíjením doma, provozem po celý rok a výhodnějšími tarify se dá jistě jít s provozními náklady hodně dolů.

Bez držení

BlueCruise je jedním z hlavních technologických lákadel tohoto vozu. Systém umožňuje hands-free jízdu na vybraných úsecích dálnic, což je zajímavý příslib pohodlí a bezpečnosti. Systém využívá kamery, radary a GPS k monitorování okolí vozu a udržuje jej uprostřed jízdního pruhu. Při cestě z Ostravy do Prahy jsem měl možnost otestovat BlueCruise na úsecích dálnice D1, kde se ukázal jako velmi schopný, pokud byly podmínky ideální. BlueCruise funguje pouze na předem schválených trasách, což v praxi znamená, že ne všechny úseky dálnic v ČR jsou podporovány. Navíc systém vyžaduje, aby řidič pravidelně sledoval silnici, což snižuje jeho praktickou hodnotu. Ale ruku na srdce, stejně vám to nedá a na cestu se radši díváte. Občasné výpadky při prudkých zatáčkách nebo v místech se špatným vodorovným značením mohou být frustrující. I tak je ale velmi praktický při dlouhých cestách. Z Ostravy do Prahy za mě odřídil většinu cesty a míra únavy, kterou jsem v cíli cítil, nebyla nic oproti tomu, jak vás vyčerpá běžné řízení.

Ford Mustang Mach-E GT je působivý elektromobil, který kombinuje výkon, moderní technologie a atraktivní design. Jeho silné stránky spočívají ve sportovní jízdě, kvalitním interiéru a pokročilých funkcích, jako je BlueCruise. Na druhé straně však nelze přehlédnout přílišnou tuhost karoserie, nutnost plánování delších cest kvůli nabíjení a i cenu, na kterou nabíjení mimo ideální podmínky vyjde. Tento vůz osloví především nadšence do moderních technologií a fanoušky elektrifikace, kteří hledají sportovně laděný elektromobil s vysokým výkonem a nejnovějšími vychytávkami. Což tak nějak odpovídá tomu, co byste od auta s divokým koněm v logu čekali. Je to přeci jenom pořád Mustang.

Vstoupit do diskuze (3)