Potenciálně nebezpečný asteroid 1994 XD mají vědci pod kontrolou.

Potenciálně nebezpečný asteroid 1994 XD mají vědci pod kontrolou. Zdroj: Gianluca Masi/Virtual Telescope Project

Potenciálně nebezpečný asteroid velký jako mrakodrap se blíží k Zemi. Hrozí něco? Můžete ho i pozorovat

Možná srážka planety Země s velkým objektem z vesmíru straší lidi od dávnověku. Další „potenciálně nebezpečný asteroid“ s označením 1994 XD, který má podle odhadů průměr 370 až 830 metrů, takže je zhruba stejně velký jako nejvyšší budova světa, kterou je mrakodrap Burdž Chalífa v Dubaji, mine Zemi v noci z neděle na pondělí.

Přestože se k nám přiblíží na vzdálenost 3,1 milionu kilometrů, odborníci z americké NASA jej vzhledem k jeho velikosti a relativní blízkosti stále klasifikují jako „potenciálně nebezpečný“. Vědci současně ale uklidňují, že podle nedávné studie není ve vesmíru v současné době známo žádné těleso této velikosti, které by mohlo skutečně narazit do naší planety v příštích 1 000 letech. Pomocí speciálního projektu bude možné pozorovat přiblížení asteroidu 1994 XD i na internetu. Informoval o tom odborný web Live Science.

Za potenciálně nebezpečný pro planetu Zemi je považován každý objekt o průměru větším než 140 metrů, který obíhá ve vzdálenosti menší než 7,48 milionu kilometrů. Proč je nebezpečný, když je tak strašně daleko? Podle expertů proto, že neočekávaná změna dráhy takového objektu by jej mohla poslat na kolizní kurz s naší planetou. Zdá se ale, že i s takovým problémem by si lidstvo dnes dokázalo poradit.

Když byste chtěli pozorovat přiblížení obrovského vesmírného kamene 1994 XD v živém přenosu, tak to lze pomocí stránky Virtual Telescope Projekt, který bude průlet vysílat v noci z neděli na pondělí našeho času od 03:50 hodin. Dřívější pozorování ukázala, že se jedná o binární asteroid, který se skládá z velkého asteroidu a menšího „měsíčku“, který kolem něj obíhá.

Možná srážka s velkým objektem z vesmíru přitom straší přitom lidi od dávnověku. Objevují se kolem toho vždy nejenom nejrůznější neověřené teorie, ale i reálné úvahy o možném „zničení“ Země. Časy se ale mění. Podle webu Live Science pro případ, že by velký vesmírný kámen představoval přímou hrozbu pro naši planetu, NASA a další vesmírné agentury pracují na metodách, jak tomu zabránit. V roce 2022 NASA dokončila misi Double Asteroid Redirection Test, při níž záměrně narazila raketou do asteroidu, aby změnila oběžnou rychlost vesmírné skály. Mise asteroid přímo nezničila, ale prokázala, že čelní raketové útoky jsou schopny významným způsobem změnit parametry oběžné dráhy takového vesmírného objektu. „Díky tomu se podobné mise stávají životaschopnou metodou planetární obrany,“ uvedla tehdy NASA.