Roman Šmíd, vedoucí prodeje společnosti Dobrá Energie, dceřiné firmy společnosti epet

Roman Šmíd, vedoucí prodeje společnosti Dobrá Energie, dceřiné firmy společnosti epet Zdroj: EP ENERGY TRADING, a.s.

„Chceme aktivně motivovat zákazníky, aby šetřili energie,“ říká vedoucí prodeje Dobré Energie Roman Šmíd

Zvyšování cen energií je v posledních měsících velmi diskutované téma. Jedná se o situaci, která zasáhne každého jedince, rodinu i firmu. Finální částka, kterou za energie zaplatíme, bude tak pravděpodobně vyšší než loni. Existují ale způsoby, jak ji snížit. Ke krátkodobým a dlouhodobým řešením se vyjádřil Roman Šmíd, vedoucí prodeje společnosti Dobrá Energie, dceřiné firmy společnosti epet.

Jak můžu jako zákazník snížit výdaje za energie?

Samozřejmě jsou kroky, které mohou zákazníci udělat hned – projít domácnost a podívat se, zda všechny spotřebiče, které jsou zapojené do sítě, opravdu využívám, případně jestli nemám starou, neúspornou ledničku nebo pračku. I když si troufnu říct, že úsporné spotřebiče a žárovky má teď již téměř každá domácnost.

Pak samozřejmě záleží na tom, zda bydlíte v domě nebo v panelákovém bytě. Když máte byt a dodává vám někdo centrálně vytápění, což je největší nákladová položka, tak to víceméně neovlivníte. Pokud bydlíte v domě, mohou být úspory větší, ale často také spojené s většími investicemi – do lepší izolace domu, tepelného čerpadla, nebo třeba do instalace fotovoltaických panelů.

Myslíte si, že se teď investice do tepelného čerpadla vyplatí?

To je velmi individuální věc a určitě bych to nechal pro každý konkrétní případ posoudit odborníka. Pokud se rozhodnete do tepelného čerpadla investovat, pohlídejte si, zda máte správně nastavenou distribuční sazbu. Setkáváme se s tím, že zákazníci investují do tepelného čerpadla nebo hybridního vytápění a zůstanou v distribuční sazbě pro domácnost, která je ale jednotarifní. Tím se připravují o výhody dvoutarifní distribuční sazby, na kterou by měli nárok a která jim umožňuje spouštět tato energeticky náročná zařízení v době nízkého tarifu. Ten je u tepelného čerpadla 22 hodin denně, a to už je na celkových nákladech opravdu znát.

Roman Šmíd, vedoucí prodeje společnosti Dobrá Energie, dceřiné firmy společnosti epetRoman Šmíd, vedoucí prodeje společnosti Dobrá Energie, dceřiné firmy společnosti epet | EP ENERGY TRADING, a.s.

Zaznamenali jste zvýšený zájem ze strany zákazníků o fotovoltaické panely?

Mohu potvrdit, že zvýšený zájem tu je. Co se týče samotných fotovoltaických panelů, připravujeme u nás ve společnosti nový projekt, v rámci kterého jednáme s jedním velkým českým výrobcem a dodavatelem FVE. Jedná se o to, že bychom našim zákazníkům nabízeli toto řešení na klíč. Celé řešení připravíme, pomůžeme vyřídit dotace, podepíšeme smlouvu a pomůžeme zákazníkovi projít procesem vyřízení tak, aby byly panely nainstalovány co nejrychleji. Projekt bychom měli spouštět začátkem příštího roku a naše zákazníky o této možnosti budeme samozřejmě informovat. Obecně chceme více motivovat zákazníky i z naší strany, aby nad energiemi a jejich úsporou více přemýšleli.

Myslíte odkupováním přetoku elektřiny zpátky do sítě?

Nejen tím. Ale máte pravdu. Co se týče odkupu elektřiny, zaznamenali jsme v poslední době o toto téma zvýšený zájem. V Dobré Energii chceme vyjít této poptávce vstříc a právě v těchto dnech spouštíme výkup přetoku energie od našich zákazníků. Zároveň jsme se jim rozhodli nabízet za vykoupenou elektřinu spotovou cenu, která je pro ně v současné době výhodnější než cena fixní.

My chceme jít v motivaci zákazníků ale ještě dál, chceme aktivně motivovat zákazníky, aby šetřili energie, a odměňovat je za to.  Někteří dodavatelé již začali nabízet programy, ve kterých jsou odměňováni ti zákazníci, kteří snižují svou spotřebu – a tím získají slevu ze spotřebované energie nebo nějaký jiný druh benefitu. Podobným směrem bychom se také chtěli ubírat. 

A ještě jedna otázka na závěr. Na co se vás zákazníci nejčastěji ptají ohledně vládou nedávno schváleného Úsporného tarifu?

Samozřejmě na to, jak lze o příspěvek zažádat, jak ho lze čerpat. Příspěvek obdrží každý zákazník, který na něj má nárok, automaticky. Ten se pak promítá do uhrazení dluhů, které zákazník u dodavatele má, nebo se propočítá k uhrazení záloh na několik následujících měsíců. Není tedy zákazníkovi vyplácen na účet, což je asi jedna z nejčastějších otázek.

Další tipy, jak v létě ušetřit na energiích najdete zde