Brutalistní odpověď na bytovou krizi i nedostatek parkovacích míst v centru: Dva 180metrové kukuřičné klasy

„Město ve městě“ - tak byl popisován komplex dvou svého času nejvyšších rezidenčních budov, které byly odlity z betonu na severním břehu Chicago River. Kromě devíti set bytů totiž zahrnoval i devatenáctipatrové parkoviště pro 896 aut, obchody, restaurace, divadlo, posilovnu, kluziště, bazén, bowling a v neposlední řadě marinu. A i když od roku 1968, kdy byla pravděpodobně nejznámější realizace architekta Bertranda Goldberga dokončena, vyrostla v jejím bezprostředním okolí řada mnohem vyšších staveb, zastínit ji nedokázala. Marina City Tower stále patří k dominantě Chicaga.

„Jsou to dvě válcové věže, takže kruhové půdorysy. Kruh je úžasná forma a kruhové půdorysy mají něco do sebe. Tady šlo ale o to, že prvních devatenáct podlaží je věnováno spirálovité garáži, takže otevřená železobetonová struktura, do které fouká vítr, a je v ní vidět, jak se pohybují auta nahoru dolu. Nad tím je čtyřicet podlaží bytů a je to oddělené partem společných funkcí,“ popisuje architekt Adam Gebrian výškovou budovu, při jejíž stavbě byly poprvé v USA použity věžové jeřáby, a obdivně vypočítává celou řadu jejích kvalit, které ani po více než půlstoletí neztratily na své přidané hodnotě. Ostatně není jediným, koho Marina City Tower fascinuje. Komplex se stal také oblíbenou lokací filmových štábů, natáčely se tu třeba snímky Christophera Nolana Batman začíná a Temný rytíř, Zdrojový kód, Wanted nebo Já, robot.

Pokud vás zajímá, proč je brutalistní stavba chicagského rodáka Bertranda Goldberga, který svou kariéru začínal v malé kanceláři Ludwiga Mies van der Rohe, tak revoluční, a jak vznikala, podívejte se na další epizodu série Gebrian: Plus/Minus z produkce internetové televize Mall.tv.