Zdroj: Shutterstock

Pandemie změnila letité nákupní zvyklosti Čechů: Nakupuje se více, ale méně často. A hodně přes internet

Je to už téměř rok a půl, kdy v Česku vyvrcholila první vlna pandemie koronaviru. Od té doby se změnila spousta věcí, mimo jiné i zažité nákupní zvyklosti. Češi si museli chtě nechtě zvyknout na úplně jiný režim a přestali nákupní centra navštěvovat tak často, jak měli do té doby ve zvyku. Průměrný nákup je však objemnější, a navíc významně stouplo množství lidí, kteří nakupují přes internet. Vyplynulo to z dat společnosti NielsenIQ.

Když dnes vyrazíte do nákupního centra, rozdíl nepoznáte. Na prví pohled se zdá, že se vůbec nic nezměnilo. Nakupující tancují mezi regály, hledají slevy – zkrátka vše, jako kdyby žádná pandemie neproběhla. Tedy až na všudypřítomné roušky. Jenomže data hovoří jasně a v souvislosti s nákupními trendy je patrné, že obchodníci evidují o poznání méně transakcí. Jejich počet klesl zhruba o 7 % - a oproti tomu vzrostla o cca 11 % průměrná útrata. Neznamená to nic jiného, než to, že se nakupuje méně často a ve větším.

Podle odborníků je takový vývoj přirozený, respektive vzhledem k pandemické situaci. Obchodní centra patřila k rizikovějším místům, a proto zodpovědní lidé frekvenci návštěv snížili na nezbytné minimum. Před pandemií přitom Češi preferovali menší nákupy s důrazem na čerstvost potravin. Některé výrobky neváhali dokupovat třeba každý den, nyní se mnohem více nakupuje do zásoby, případně pro širší okruh rodinných příslušníků.

Nakupování na internetu zažívá zlatou éru

Kdo si mne ruce, jsou provozovatelé internetových obchodů. Z údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vyplývá, že v roce 2020, tedy během dvou vln pandemie koronaviru, Češi utratili v e-shopech o 26 % více než v roce předchozím. Celková částka se vyšplhala na 196 miliard korun.

Na českém trhu momentálně působí kolem 50 tisíc e-shopů. Mnozí podnikatelé, kteří se doposud online sféře vyhýbali, udělali v loňském roce radikální změnu a začali virtuální prostředí využívat jako nový prodejní kanál - doplněk k zavřeným kamenným prodejnám.

Podle serveru Heureka se titulem „skokan roku“ chlubí knihy, filmy a hry. Zájem ze strany kupujících o tyto položky stoupl o 47 %. V těsném závěsu následuje jídlo (+ 45 %) a sportovní potřeby (+ 43 %).

Ke změně nákupních zvyklostí nedošlo pouze v kamenných obchodech, ale také na internetu. Z údajů zveřejněných Českou bankovní asociací je zřejmé, že se Češi přestávají bát pohodlného placení kartou – naopak tento způsob platby začínají upřednostňovat před dobírkou.

Zájem o slevy? Rozhodně neopadl!

O typickém českém spotřebiteli je známo, že rád nakupuje se slevou. Kamenné prodejny proto často připomínají jedno velké sleviště, byť se často jedná spíše o psychologický efekt než o reálnou úsporu. Zájem o nakupování za výhodnějších podmínek samozřejmě panuje i na internetu. Populární server Kuponovnik.cz uvedl, že akce a slevové kupóny přivedly v minulém roce ještě více uživatelů než v době před pandemií.

Zmíněný Kuponovnik.cz patří k největším databázím slev na českém internetu a servíruje uživatelům neuvěřitelně širokou nabídku slev – přehledně rozdělených do kategorií. Mezi ty nejvyhledávanější momentálně patří About You kupóny.

V minulém roce nákupní horečka vyvrcholila v pátek 27. listopadu, kdy se konal tzv. Black Friday (marketingová akce, kdy ceny padají na pomyslné dno). Následovaly neděle 29. listopadu a pondělí 30. listopadu. V těchto nákupech se jasně promítly blížící se Vánoce. Předpokládá se, že podobná čísla zaznamenají prodejci i letos, byť je pandemie na ústupu.