nahoru

Doba koronavirová přeje e-shopářům. Zákazníci nakupují tam, kde se dá ušetřit

Prezentace klienta 29. června 2021 • 00:00
• foto: 
Shutterstock

Tvrdit, že ecommerce prožívá zlaté časy díky koronaviru, by bylo poněkud troufalé. Internetové nakupování nabíralo na obrátkách již před pandemií, což dokládají data z Eurostatu. Od roku 2009 do roku 2019 se počet pravidelných nakupujících téměř zdvojnásobil. Na druhou stranu nelze přivírat oči před tím, že nečekaná situace zájem o „e-shopování“ významně posílila.

Chováním českých spotřebitelů během pandemie se zabývalo marketingové poradenství OMG Research. Z opakovaných výzkumů vyšlo najevo, že online nakupování výrazně posílilo. Nákupy v e-shopech přiznalo dokonce 90 % dotázaných a 42 % respondentů uvedlo, že ve virtuálním prostředí utrácí více než před pandemií.

Během nekonečného lockdownu Češi nenakupovali jen zboží, které šlo na internetu na odbyt i před pandemií. Stoupl prodej věcí, které si zákazníci obvykle přejí vidět naživo, osahat, a pokud je to možné, tak i vyzkoušet. Prodejci tak vypozorovali zvýšenou poptávku po drogerii, kosmetice, hračkách a potravinách. Některé kategorie (oblečení, boty) naopak evidovaly absolutní pokles.

Obdobný trend zaznamenaly také ostatní světové trhy. Například v USA přinesl koronavirus do e-commerce o 105 miliard dolarů více, než kolik by zákaznici utratili, kdyby pandemie nenastala.

Zájem o slevy neopadl

Zvyk je železná košile a v případě českých spotřebitelů je oním pomyslným svrškem vřelý vztah ke slevám. Zájem o akční nabídky je stále velmi vysoký a prudce stoupla poptávka po zboží z kategorií módy a elektroniky.

Společnost Česká distribuční, která v ČR patří k nejsilnějším hráčům na poli adresné i neadresné distribuce, provedla výzkum ohledně tištěných letákům. O českých zákaznících je známo, že jsou na tištěnou verzi zvyklí a nepřestali ji používat ani během pandemie. Z analýzy však vyplynulo, že střední generace je tentokrát při plánování nákupů používala aktivněji než senioři. Důvodem byl citelný výpadek příjmů.

V souvislosti s prudkým nárůstem tržeb e-shopů nelze nezmínit další trend, který pocítil portál PandaKupony.cz. Jeden z největších českých zprostředkovatelů slevových kódů a kuponů informoval o skokovém zvýšení návštěvnosti a nezanedbatelném zvýšení počtu odběratelů newsletteru s informacemi o nejnovějších slevách. Podobná čísla portál zaznamenal pro slevy Slovensko.

Proč Češi jeví enormní zájem o slevové kupony?

Češi si ve slevách libují a jejich potřeba nakupovat za akční ceny rok od roku roste. Děje se tak v segmentu kamenných prodejen a spotřebitelé nevidí jediný důvod, proč by se měli chovat jinak v e-shopech. Díky slevovým kuponům a kódům mohou ušetřit „majlant“.

Nejde přitom o horkou novinku, ale o časem prověřený marketingový nástroj, který pochází z předminulého století. Jako první se prostřednictvím slevových kuponů rozhodla oslovit zákazníky samotná Coca-Cola. Psal se rok 1887 a značka se jim díky tomuto kroku zaryla hluboko pod kůži.

Motivace e-shopů k vydávání slevových kuponů je tedy jasná jako facka. Jedná se o velmi efektivní způsob propagace, který vede k celkovému posílení značky. A samozřejmě i ke zvýšení obratu, a tedy zisku. Zákazníkovi slevy imponují a vytváří si s daným prodejcem pouto.

Jak se nakupuje se slevovými kupony?

Nespornou výhodou slevových kuponů je jednoduché použití. Slevu zvládne aktivovat i méně zkušený uživatel. Stačí najít tu „svou“ na některém z portálů a vložit kód z kuponu do příslušného pole přímo v e-shopu (pole se obvykle nachází v blízkosti soupisu zboží v košíku).

A na čem se dá díky slevovým kódům ušetřit? Prakticky na jakémkoliv sortimentu. K levnější obuvi vám pomůže tato sleva eObuv a ke kočárku zase slevový kód Funbaby. Na PandaKupony.cz najdete stovky dalších.