nahoru

Ratchet & Clank je nejlepší reklama na Playstation 5. Ve všech ohledech výborná hra musí bavit každého

Martin Bartkovský 11. června 2021 • 17:00
Ratchet & Clank: Rift Apart
• video: 
Insomniac Games

V úvodu by se chtělo napsat: „Tak jsme se konečně dočkali.“ Po několika měsících od vydání nové generace neměli lidé příliš důvodů pro to, aby se pokusili získat nedostatkovou konzoli Playstation 5. To se díky hře Ratchet & Clank: Rift apart mění. Titul, který je exkluzivně pouze pro toto herní zařízení, naplno využívá jeho potenciál, přidává zábavný svět, špičkovou grafiku i dobrý a vtipný příběh, který se nebere příliš vážně. Tahle hra zkrátka musí bavit každého.

Série chlupatého kočičího hrdiny Ratcheta spolu s robotem Clankem není ve videoherním světě žádným mladíkem. Příští rok oslaví 20 let od vydání prvního titulu na Playstation 2. Ten dosud poslední pak vyšel už před pěti lety a současná hra s podtitulem Rift apart na něj přímo navazuje. Tvůrci ze studia Insomniac Games tak museli kolem své dvorní značky našlapovat opatrně a nezhanobit její odkaz nepovedeným titulem. Pochybnosti se ale rozplynou už při prvních minutách, kdy si vás svět roztříštěný na řadu roztodivných dimenzí, naprosto podmaní.

Kromě klasické dvojice budete tentokrát ovládat i jiného lombaxe, jak se Ratchetova rasa nazývá. A to samičku Rivet, která pochází z planety, která vypadá jako pořádně přeleštěné Night City ze Cyberpunku 2077. Zatímco v kůži dvou chlupatých bojovníků se vrhnete do barevné a frenetické přestřelky, která by se v některých pasážích mohla podívat Doom Eternalu zpříma do očí (dvouhlavňovou brokovnici odemknete po 20 minutách hry), coby Clank pak řešíte logické hádanky.

Jak jsem už psal v úvodu, Ratchet & Clank naplno využívají potenciálu nové konzole. Mezi světy, dimenzemi i cutscénami se cestuje naprosto plynule, žádné načítací obrazovky (a to ani v momentě, kdy hru zapínáte přímo z menu konzole, do akce vás vrhne asi za 3 vteřiny). SSD disk maká na plné obrátky a herní zážitek nic nebrzdí. Ovladač je pak další level. Haptická odezva i adaptivní triggery kouzlí a celá plejáda zbraní tak poskytuje různý odpor při střelbě, stejně tak okolní prostředí ožívá díky přesným a dosud nezažitým vibracím. Těžko se to popisuje, ale opravdu v tomhle hra ukazuje budoucnost. Graficky pak všechno šlape ve 4k a 60 fps (vybrat si můžete i variantu s Ray Tracingem i bez).

Ovládání trošku připomíná předchozí PS5 exkluzivní titul Returnal. S trochou nadsázky by se ale dalo říct, že v místech, kde vás Returnal doháněl k šílenství, vás Ratchet & Clank uklidňuje. Nejedná se ale přitom o hru jen pro děti. Nastavení obtížností je široké, takže si ho užijí i velmi mladí hráči. Ty zkušenější pak horní žebříček obtížnosti vyžene při přestřelkách až na samou hranici jejich možností. Kromě toho vás u hraní udrží i příběh, který je napsaný velmi lehkou rukou. Nic v něm nedře, příjemně ubíhá, postavy servírují humor i sebeironii a nešetří se ani narážkami na předchozí díly.

Kapitolou samou o sobě je herní prostředí. I když se nejedná o čistokrevný openworld, planety, na které se můžete vydávat i opakovaně, jsou dostatečně široké a především živé. Pořád se kolem vás něco hýbe či nad vámi přelétá. Některé planety navíc vypadají, jako kdybyste je vystřihli ze světa Hvězdných válek – chybí jen světelný meč.  Ale Ratchetovým klíčem toho umlátíte taky dost…

Jedinou drobnou šmouhou na kráse je o chlup méně kreativity v hratelnosti, než jsem čekal. Nechápejte mě špatně, ta hra je vážně dobrá, jen mám po jiném animovaném (a famózním) titulu It Takes Two laťku proklatě vysoko, co se týče různých netradičních přístupů k hratelnosti a využívání prostředí. Tady by mohl někdo namítnout, že Ratchet a Rivet jsou jen jedna přeskinovaná postava, protože sdílejí zbraně i zbroje. Ale jejich humor, narativ příběhů i hratelnost v různých světech je pak zcela odlišná. Ratchet & Clank je zkrátka dobrým důvodem, proč si novou konzoli objednat (pokud jste tak již neučinili a netrpělivě čekáte na doručení). Když si k tomu ještě přičtete Spider-man: Miles Morales (mimochodem od stejného studia), Returnal či remaster Demon Souls, vypadá pak knihovnička titulů docela lákavě.

Podívejte se na rozhovor, jak vznikají české překlady her:

Reflex podcast: Překladatel videohry Cyberpunk 2077 Filip ŽeníšekVIDEO Reflex.cz





Diskuse ke článku