nahoru

Výhledy bankovních klientů do následujících měsíců

Prezentace klienta 17. prosince 2020 • 00:00
• foto: 
foxycredit.com

Na konci října skončil státem zavedený odklad splátek úvěrů. Mnoho lidí ovšem může kvůli koronavirové situaci mít problém znovu splácet své závazky. Ministerstvo financí však prodloužení plošného moratoria nenavrhlo, a proto se banky snaží svým klientům, na které dolehla finanční krize, pomáhat individuálně.

Zatímco někteří dlužníci jsou v nelehké situaci dlouhodobě, mnoho lidí se do ní dostalo letos kvůli koronakrizi, která s námi i nadále prudce mává. Experti z mezinárodní společnosti foxycredit.com uvádějí, že jako odpověď na konec moratoria na splácení úvěrů začala většina bank působících v ČR nabízet svým klientům individuální platební plány. 

Jedná se například o  snížení výše splátky přes internetové bankovnictví, refinancování úvěru, individuální splátkové kalendáře a další speciální klientské programy. Společnost Moore Czech Republic bankovním klientům navíc doporučuje, že pokud nezvládají půjčky splácet, měli by rychle zkontaktovat banku, a dohodnout se na individuálním platebním plánu. 

FoxyCredit je analytický portál, na kterém se pravidelně publikují aktuální informace o firmách, které nabízejí soukromé online půjčky. Finanční experti spolupracují se softwarovými inženýry, díky čemuž jsou svým klientům schopni zajistit špičkové služby a rating nejlepších nabídek. Přes 200 úvěrových společností  dodává informace na portál Foxy Credit v Dánsku, Norsku, Švédsku, Ukrajině, Polsku a dalších evropských zemích. 

Vsadili jsme na individuální platební plány a potřeby 

Česká bankovní asociace uvádí, že banky jsou plně otevřené a připravené se svými klienty spolupracovat, a mají k takové spolupráci k dispozici také potřebné nástroje a vyškolený personál. A protože i vláda se domnívá, že individuální pomoc je často efektivnější než plošné odklady úvěrů, prodloužení moratoria se neplánovalo. Zástupci ČBA dodávají, že každá žádost o odklad či refinancování splátek je individuálně posouzena podle finanční situace klienta s cílem vyhledání vhodného řešení.

Nastává tedy důležitá otázka. Kolik bankovních klientů bude potřebovat či již vyhledává individuální platební plány?  A kolik lidí je naopak schopno plnit své finanční závazky bez problému? Abychom získali odpověď na tyto palčivé otázky, nahlédli jsme do statistik ČNB a společnosti Moore Czech republic. 

Z těch vyplývá, že 60 % bankovních zákazníků se k placení úvěrů a hypoték vrátilo, ale ostatní bankovní klienti se bohužel nacházejí ve finanční tísni. Navíc i někteří lidé, kteří jsou schopni své dluhy splácet, by znovu uvítali plošné moratorium: jedná se 60 % všech bankovních klientů. Na druhou stranu, lidé, kteří krizi nepociťují, využili výhodné nabídky na hypotéky, na které bylo poskytnuto za prvních 9 měsíců roku 2020 rekordních 172 miliard Kč.  

Podle dostupných dat lze vidět, že většina českých bankovních klientů se mohla vrátit k bezproblémovému splácení, a dokonce jsme letos zaznamenali rekordní číslo poskytnutých hypotečních úvěrů, které je ovlivněno  sazbami, které se dostaly na úroveň roku 2017. Ze statistik také vyplývá, že spousta bankovních klientů o práci nepřišlo, a dokonce navzdoru pandemii koronaviru jdou hypotéky na odbyt. Každopádně nezapomínejme, Ministerstvo práce předpokládá pomalý, ale stabilní růst nezaměstnanosti do příštího roku. 

Na druhou stranu tady máme hospodářské sektory, jakou jsou pohostinství, kultura a cestovní ruch, na které krize dopadá čím dál tvrději. A jedná se právě a tento sektor, na který se banky s individuálními platebními plány zaměřují. Odklad splátek je tedy v nedohlednu a záleží na tom, jak banky budou spolupráci se svými klienty zvládat (tady: Blesk.cz můžete najít originální zdroj novinek).