Vykolejený vlak na nádraží Montparnasse v Paříži

Vykolejený vlak na nádraží Montparnasse v Paříži Zdroj: wikimedia commons

Vykolejený vlak na nádraží Montparnasse v Paříži
Vykolejený vlak na nádraží Montparnasse v Paříži
Vykolejený vlak na nádraží Montparnasse v Paříži
Vykolejený vlak na nádraží Montparnasse v Paříži
4
Fotogalerie

Letící lokomotiva těsně minula tramvaj. Hrozivě vypadající nehoda se udála před 125 lety

Snímek železného oře, který byl jako harmonika seskládaný na silnici, oběhl Evropu a přitáhl zvědavce z celé Paříže. Katastroficky vypadající nehoda, jež se stala 22. října 1895, si vyžádala jeden lidský život. Hlavní aktér incidentu odešel od soudu s dvouměsíčním trestem. Fotografie žila vlastním životem, jedna z amerických kapel ji dokonce použila na obal svého alba.

Celý příběh montparnasského vykolejení začal už brzy ráno v Granville. Z normandského města vyrazil expresní spoj do Paříže. Vlak, který táhl několik osobních a poštovních vagónů, obstarávala lokomotiva typu 721. Provozovatelem byla francouzská společnost l´Ouest. Nic nenasvědčovalo tomu, že by se na lince měla stát jakákoliv zvláštnost.

Nezastavujeme, máme zpoždění!

V 8:45 opustila vlaková souprava stanici, během téměř sedmihodinové cesty ale expres nabral zhruba desetiminutové zpoždění. To se samozřejmě nelíbilo palubnímu personálu, který chtěl do francouzské metropole dorazit včas. Strojvůdce začal postupně zvyšovat výkon, rychlost se pohybovala mezi 40 až 60 kilometry za hodinu.

Do Paříže, konkrétně na nádraží Montparnasse, souprava dorazila okolo čtvrté odpolední, díky vysoké rychlosti dokonce včas. Nastal však jiný problém, ukočírovat železný kolos. Vzduchová brzda, kterou chtěl strojvůdce použít, vypověděla službu a klasické brzdné zařízení nedokázalo lokomotivu zastavit.

Expres nejprve odmrštil zarážedlo, rázem se ocitl na dlažbě nádraží. Tím ale celá nehoda neskončila, lokomotiva pokračovala dál, prorazila zeď budovy a vypadla na ulici. Během toho stačil strojvůdce s topičem vyskočit a nejspíš si tím zachránili život. Vlak se zarazil svou špičkou do betonové silnice. Shodou okolností na ní nikdo nebyl.

Postupně začali z vagónů vylézat cestující, kteří zjišťovali, co se stalo. Pohled, který se jim naskytl, byl přímo katastrofický a jakoby vystřižený ze surrealistického časopisu. Celý incident odnesla vlastně jen Marie-Augustine Aguilardová, kterou zavalil kus padajícího zdiva, když v nedalekém stánku s tiskovinami zaskakovala za manžela. Nehoda si mohla vyžádat mnohem více životů, protože několik minut před příjezdem expresu se před nádražím zastavila tramvaj.

Koňská síla nestačila

Škody se týkaly především budovy a nedaleké silnice. Vagóny byly údajně v naprostém pořádku, musely být pouze nasazeny zpět na koleje. Lokomotiva zůstala na místě ještě čtyři dny, než se ji podařilo zvednout. Podle svědků tahalo téměř třísettunový stroj čtrnáct koní, těm se to však nepovedlo. Poté se ke zvířatům přidalo ještě deset mužů a ti vyzvedli lokomotivu a tendr zpět do stanice. Ihned byla převezena do depa, kde měla začít oprava. Mechanici však zjistili, že nemá žádné výraznější poškození, a tak se po několika dnech vrátila zpět do provozu.

Záhy začal soudní proces, strojvedoucí byl odsouzen ke dvěma měsícům ve vězení a pokutě padesáti franků. Pykala také firma, jeden ze zaměstnanců musel zaplatit 25 franků. Společnost se rovněž zavázala, že zaplatí Aguilardové pohřeb. Zároveň přislíbila zaměstnání oběma jejím dětem.

Hrozivě vypadající incident, který skončil „pouze“ jedním ztraceným životem, vstoupil do dějin. Fotografie byla později zveřejněna v několika denících. Stovky čtenářů se domnívaly, že se jedná o fotomontáž či dílo surrealistického umělce. Opak byl pravdou.

Až absurdně vypadající nehoda inspirovala i další generace. Americká rocková kapela Mr. Big umístila lokomotivu na cover alba Lean Into It. Ani filmaři nenechali neštěstí stranou, tvůrci dětského seriálu Lokomotiva Tomáš mu vzdali hold jedním dílem. Smolařem, který prorazil zeď nádraží, se stal Gordon, jeden z přátel legendárního Tomáše. „Letící“ vlak se objevil i ve filmu Hugo z roku 2011.