Zdroj: Shutterstock

Virtuální nakupování v číslech: vývoj do roku 2020

Přestože kamenné obchody a nákupní centra stále vedou v žebříčku prodaného zboží, on-line nakupování je bezpochyby na vzestupu. Nezastavitelná digitalizace a globalizace dynamicky ovlivňuje lidské chování, rozhodování a preference. Není tedy divu, že mezinárodní společnosti jako jsou Amazon, eBay či iHerb změnily způsob, jakým lidé nakupují. A co nám o vývoji virtuálního nakupování prozradí nová dekáda?

Bouřlivý rozvoj internetového obchodu, který nastal po roce 2000, se proměnil v jeden z hlavních mezníků v historii e-nakupování. E-commerce se stal velice populárním způsobem nakupování díky své pohodlnosti, rychlosti a nabízených nadstandardních služeb, které zákazníci v České republice ocení zejména na slevovém portále PromoCodius CZ. Společnost nabízí kvalitní zboží za skvělé ceny, které si zákazník může nechat pohodlně zaslat až do tepla domova. 

Světový vývoj on-line nakupování

Lidé z celého světa začali využívat výhod on-line nakupování a předpokládá se, že e-commerce v roce 2020 překročí 4 biliony USD. Ve Spojených Státech bude podle průzkumu trhu pravděpodobně 300 milionů zákazníků nakupovat on-line, což je  91% celkové populace země. Podle výzkumu trhu společnosti  Invesp, země s největším růstem tržeb za zákazníka jsou:

  • Spojené Státy Americké (1,804 USD)
  • Velká Británie (1,629 USD)
  • Švédsko (1,446 USD)
  • Francie (1,228 USD)
  • Německo (1,064 USD)
  • Japonsko (968 USD)
  • Španělsko (849 USD)
  • Čína (626 USD)
  • Rusko (396 USD)
  • Brazílie (350 USD)

Rozdíly ve virtuálním nakupování neexistují jenom mezi různými státy a kontinenty. Genderová studie společnosti BELVG uvádí, že procentuálně není mezi  virtuálními nákupy, které provádějí muži a ženy, velký rozdíl (68 % a 72 %). Pořizují si ovšem on-line ovšem jiné zboží.  Muži častěji shánějí praktické produkty, jako je elektrotechnika či nábytek, zatímco ženy rády nakupují oblečení a potraviny. Obliba nakupování širokého spektra zboží přes internet nezávisí jen na pohodlí. K popularitě také přispívá možnost využití výhodných on-line slevových kupónů (například promocodius.com/cz/obchody/mbank-akce), promo akcí a mimořádných slev.

PromoCodius.com

I v České republice se podle ČSÚ zvýšila obliba internetového bankovnictví a nakupování on-line. Alespoň jednou přes internet v roce 2019 nakupovalo 59 % obyvatel země. Klasikou virtuálního nakupování je elektronika, ale postupně se dostávají do popředí i oblečení či potraviny. Podle výzkumu trhu vydaného společností GLAMI zaznamenal rok 2019 vzestup módního internetového nakupování o 22 %. Zároveň studie očekává další růst virtuálního nakupování módy v roce 2023, a to na o 28 %.

Nákupní chování mileniálů

Generace Y, nebo-li mileniálové, se brzy promění v hlavní kupní a pracovní sílu společnosti. Jedná se o mladé lidé od 15 do 35 let, kterých jsou v České republice téměř tři miliony. Tato digitální generace používá jako hlavní informační kanál internet, na kterém dělá znatelně širší spektrum aktivit než předchozí generace.

Mezi populární aktivity patří trávení volného času a virtuální nakupování. Na webu je lákají především nové značky a produkty. Mileniálové si rádi do virtuálních košíků přidají oblečení, obuv, ale také léky, potravinové doplňky, kosmetiku či dovolenou. Podle společnosti RETAILTrek e-nákupy starších mileniálů ovlivňuje dostatek finančních prostředků a málo času. Jsou to lidé v produktivním věku, kteří tráví spoustu času v práci.

Doba postkoronovirová: e-commerce na vzestupu?

Protože je on-line nakupování čím dál více populární díky pohodlné a rychlé formy objednávek, širokého sortimentu a zajímavých cen, není divu, že se i do dalších let odhaduje nový růst. Podle studií společnosti Statista z roku 2019 se předpokládá, že  v roce 2023 on-line nákupy vzrostou z 14,1 % na 22 %. To ovšem ještě nikdo nevěděl, co svět čeká v roce 2020.

 Mimořádná vládní opatření zavedená během pandemie koronaviru po celém světě vyústila v hromadné nakupování v internetových obchodech.Téměř třetina lidí si během nouzového stavu vyzkoušela virtuální nakupování a chystá se v něm pokračovat i nadále, protože si oblíbili výhody e-commerce. Vypadá to že, že e-shopy radostně kvetou a i nadále pokvetou. A to možná i rychleji, než jsme donedávna předpokládali.