.

. Zdroj: Go2

O čem Češi sní? Takhle vypadá ideální letní dovolená v době koronaviru

Většina Čechů s plány na letní dovolenou zatím vyčkává, nejlákavější je ale letos představa chaty s bazénem na Šumavě či v Krkonoších, zjistila výzkumná agentura Behavio.

V létě si určitě chce vybrat volno třetina populace (34 %), většina se ale ještě definitivně nerozhodla – to, jestli někam vyrazí, bude záležet na okolnostech. Se zařizováním a rezervacemi Češi zatím otálejí, naprostá většina (72 %) má jen mlhavé nebo žádné plány. Na cestovní kanceláře se ale budou obracet jen málokdy, 82 % lidí si hodlá až přijde čas vše zařídit na vlastní pěst.

Pětina Čechů už teď v duchu letošní dovolenou škrtla. A kromě velké nejistoty se sezóna ponese také ve znamení šetření. Oproti loňsku si rodiny vyčlenily na dovolenou nižší rozpočet, v průměru o 2 000 korun na člověka méně. Pandemie koronaviru se přímo dotkla 18 % Čechů, kteří přišli o letenky či zaplacené zájezdy, a většinou stále čekají, jak se jejich žádost vyřeší.

Budeme se držet za humny

I v případě, že cestování do zahraničí bude možné a bez větších obtíží, většina lidí (63 %) se chce držet v létě uvnitř státních hranic. Bojí se o zdraví, chtějí šetřit a neláká je přesun na větší vzdálenost – to vše podobnou měrou, jeden důvod pro setrvání doma ale předčí všechny ostatní a to chuť podpořit místní podniky, kterou cítí polovina těch, kdo mají  merku tuzemskou dovolenou.

České léto máme rádi

Výměna zahraniční exotiky za naše luhy a háje nás neskličuje. Téměř nikdo ve výzkumu neuvedl, že z té představy pociťuje vztek, znechucení či nudu. Naopak 98 % lidí má vyloženě dobrý pocit z toho, že tu letošní prázdniny stráví. Toulky českou krajinou si prý vychutná 88 % Čechů a právě krása naší přírody byla nejčastěji zmiňována jako důvod, proč je léto doma fajn. Respondenti také uváděli, že to tu “prostě mají rádi”, cítí se doma a v pohodě. Chtějí se také věnovat ve větší míře sportu, projet se na kolech, bruslích (54 %), koupat se (72 %), zajít na dobré jídlo (65 %), navštívit hrady a zámky (59 %) či wellness (23 %).

Kde bude letos tlačenice

Velkým hitem bude letos chataření, ať už ve vlastním (to má v úmyslu 20 % lidí) nebo v pronajatém domku (42 %), o což je tuto sezónu dokonce větší zájem než o ubytování v hotelu, kempu či spaní pod stanem. “Z naší datové stránky Atlas Čechů víme, že alespoň občas jezdí na chatu 32 % populace, většinou vysokoškoláci z větších měst, aktuální výzkum tedy ukazuje, že popularita chataření výrazně vzrostla, v čemž může hrát svoji roli i snaha zůstat se svojí rodinou dál od davů a možné nákazy,” uvedl ředitel výzkumu společnosti Behavio Vojtěch Prokeš.

Největší rvačka potom bude o místa s vlastním bazénem, ten je důležitý pro 48 % lidí, a hned v závěsu za tím vyžadují výletníci kvalitní wifi, dostatek parkovacích míst, zastávku autobusu/vlaku a hřiště pro děti. Sauna, masáže, informační centrum či půjčovna sportovního vybavení naopak příliš netáhnou.

Nejoblíbenější lokací bude jednoznačně Šumava, pak následují Krkonoše, Jeseníky, Beskydy, Český ráj, České Švýcarsko, Lipno a Máchovo jezero.

Dělíme se na 3 typy dovolenkářů

Výzkumníci z agentury Behavio analyzovali, jaké hlavní potřeby Češi mají, když se jedná o dovolenou. Podle toho definovali sociologové tři skupiny:

34 % chce na dovolenou v ČR. Jak kvůli jazykové bariéře v zahraničí, tak kvůli vzdálenosti. Rádi jezdí na místa, která už dobře znají.

34 % si radši připlatí za all inclusive servis, než mít starosti se zařizováním. Chtějí v destinaci dobré služby a možnosti vyžití.

33 % chce na dovolené hlavně objevovat nová místa. Ještě víc než ostatní skupiny si hlídají finance, aby příliš neutráceli.

Další informace o Češích a jejich zvyklostech při cestování najdete na stránce www.atlascechu.cz. Kolik kdo utratí za dovolenou? Kdo upřednostňuje turistické oblasti, vrací se pořád na stejné místa a kdo radši objevuje svět na vlastní pěst? To všechno se na webu plném výzkumů dočtete.