Big Mac do každé rodiny. Od rozmachu fastfoodové restaurace McDonald's uběhlo 65 let | Reflex.cz
nahoru

Big Mac do každé rodiny. Od rozmachu fastfoodové restaurace McDonald's uběhlo 65 let

Šimon Kadeřávek15. dubna 2020 • 11:30
Big Mac do každé rodiny. Od rozmachu fastfoodové restaurace McDonald's uběhlo 65 let
foto: McDonald's

Ikonickou značku dvou žlutých obloučků znají všichni, řidiči na dálnicích i děti ve městech. Fastfoodová restaurace začala zářit 15. dubna 1955, tehdy ji převzal podnikatel Ray Kroc. Díru do světa udělal i jejich Big Mac, který se například objevil v kultovním snímku Pulp Fiction. A jak říká Vincent Vega, Big Mac se řekne všude stejně.

Společnost byla nazvána po dvou bratrech, Richardovi a Mauricovi McDonaldových. Jejich nápad nabyl reálných obrysů v kalifornském San Bernardinu. Na kalendáři bychom našli datum 15. května 1940. Po osmi letech provozu představili majitelé nový systém tzv. Speedee. Ten znamenal přesun k rychlému vydávání jídel a mnohdy připomínal továrnu Henryho Forda. Každý měl na starost určitou práci, někdo dělal hranolky, jiný zase hamburgery či hotdogy. Američané dostali jídlo do jediné minuty, přičemž v ostatních restauracích čekali třeba i půl hodiny.

Přichází Ray Kroc

Mezníkem se stal rok 1953, tehdy si společnost objednala několik domácích mixérů od jistého Raye Kroce, mimochodem potomka českého emigranta. Prodejce chtěl vidět restauraci na vlastní oči a zamířil do Kalifornie. Později se ukázalo, že se jednalo o průlomové setkání. Kroc byl učarován a nabídl se, že bratrům pomůže s podnikáním. Představil jim svůj franšízový plán.

Jeho strategie se výrazně lišila od toho, co nabízely jiné firmy. Odvážlivcům nabídl značku a know-how McDonaldu. Společnost tedy neprovozuje restaurace přímo, dodává samozřejmě vybavení, stroje a zásoby. Rovněž mateřská firma kontroluje úroveň jednotlivých restaurací a vymýšlí marketingovou politiku a propagaci. Ostatní věci zůstávají na člověku, který si franšízu zakoupil.

První taková restaurace byla otevřena právě 15. dubna 1955 v Des Plaines v Illinois. Dnes bychom na stejné adrese našli muzeum McDonald’s. Od té chvíle začala obliba raketově stoupat. Kroc přistoupil také k jednomu nepopulárnímu kroku, zrušil hotdogy a soustředil se pouze na hamburgery.

Expanze a nový maskot

Šedesátá léta přinesla obrovský rozmach, Kroc zakoupil celou společnost a vstoupil na burzu. Do svého týmu přijal nového maskota, stal se jím klaun Ronald McDonald a v restauracích ho můžete nalézt dodnes. V roce 2014 dokonce přežil pokusy o jeho zakázání, děti údajně nabádá k jezení nezdravého jídla. Společnost kritiky umlčela a klaun je i nadále součástí firmy.

V roce 1967 bychom našli více jak 700 poboček McDonaldů. Kroc chtěl jít ještě dál, expandoval mimo Spojené státy, nejdříve do Kanady a Portorika. V obou státech se mu dařilo, a tak žluté „M“ začalo dobývat Evropu. Jako první si na hamburgerech mohli pochutnat v holandském Zaandamu. Pobočky ve větších městech samozřejmě následovaly.

Fastfoodový řetězec si vydobyl své místo v třaskavé době 20. století, stal se symbolem globalizace a západního stylu života. Kdysi se dokonce tvrdilo, že země, na jejichž území působí McDonald’s, spolu neválčí. Tento výrok narušilo několik konfliktů v devadesátých letech.

První pobočka v tuzemsku se otevřela v roce 1992 ve Vodičkově ulici v Praze. Lidé čekali ve frontách, aby mohli ochutnat amerického hamburgera či rozzářit oči svých dětí Happy Mealem. McDonald’s ale operuje po celém světě, aktuálně najdete přes 38 tisíc restaurací ve sto dvaceti zemích. Celý kolotoč nastartoval právě Ray Kroc před pětasedmdesáti lety.

Šimon Kadeřávek




Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější