Vesmírná záhada: Všechny spirální galaxie, včetně naší Mléčné dráhy, se otočí kolem své osy za miliardu let | Reflex.cz

Daniel Baret20. března 2018 • 13:50
Galaxie v Andromedě, dvojče naší Mléčné dráhy, také rotuje kolem své osy jednou za miliardu let.
• foto:
NASA

Všechny spirální galaxie, včetně naší Mléčné dráhy, rotují kolem své osy jednou za miliardu let nezávisle na své velikosti nebo hmotnosti. To je nový objev vědců, který byl nedávno publikován v odborném měsíčníku The Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. Jak je ale možné, že se to týká všech spirálních galaxií?

„Není to sice přesné jako švýcarské hodinky, ale nehledě na to jestli je galaxie velmi velká nebo velmi malá, tak pokud byste si mohli sednout na absolutní kraj rotujícího galaktického disku, tak by vám trvalo miliardu let, než byste se vrátili na stejné místo,“ řekl Gerhardt Meurer, astronom z International Centre for Radio Astronomy Research v tiskovém prohlášení. To citoval odborný web Astronomy.

Geniální vědec Stephen Hawking se stal součástí popkultury. Jak žil a jaký byl?

„Objev, s jakou pravidelností galaxie rotují, nám pomáhá lépe pochopit způsob, jakým pracují. Nenajdete hustou rychle rotující galaxii a méně hustou galaxii rotující pomalu. Rotují stejně rychle,“ vysvětluje Meurer, který se výzkumu věnoval.

Spirálních galaxií je ve vesmíru zhruba 35 procent. Je to jeden z nejčastějších typů galaxií a patří mezi ně také naše Mléčná dráha.

Rusko a Čína vyvíjejí nové destruktivní zbraně pro příští válku ve vesmíru
Astronomové zuří: Novozélanďané vypustili do vesmíru disko kouli, má být nejsvětlejším…

Daniel Baret

Vybíráme z placeného obsahu
PREMIUM X Edmund Hillary: Včelař z Nového Zélandu, který jako první zdolal Mount Everest
PREMIUM X Chyba mohla nastat kdykoliv, vzpomíná Jan Kolář na komentování přistání Apolla 11 na Měsíci
PREMIUM X Karel Zich: Český Elvis Presley, jehož zářnou kariéru předčasně ukončila smrt
PREMIUM X Situace Andreje Babiše: Co může premiér ve svém trestním stíhání použít jako záchrannou brzdu
PREMIUM X Zelený Raoul: Zeman zničil Nečase, Sobotku, Hamáčka... Teď je na řadě kůrovec!