Andrej Babiš (ANO)

Andrej Babiš (ANO) Zdroj: Blesk:Jakub Poláček

Ceny pohonných hmot na Vysočině. (10.3.2022)
Ceny pohonných hmot v Plzeňském kraji. (10.3.2022)
Ceny pohonných hmot na Vysočině. (10.3.2022)
Ceny pohonných hmot v Plzeňském kraji. (10.3.2022)
Ceny pohonných hmot v Plzeňském kraji. (10.3.2022)
7
Fotogalerie

Andrej Babiš neřeší dopady drahých paliv na peněženky občanů, ale pouze na svůj byznys

Ceny pohonných hmot v České republice prudce rostou a denně přepisují rekordy. Po celé zemi už je řada míst, kde se litr paliva prodává i za více než 50 korun. Profesní svazy i dopravci vyzvali vládu, aby zakročila a postarala se o snížení cen. Kabinet Petra Fialy přijal návrh, kterým se ruší silniční daň a povinnost přimíchávat do paliv biosložku. Tento krok však rozezlil předsedu ANO Andreje Babiše. Bývalý premiér uvedl, že se kvůli tomu zvýší česká závislost na ruské ropě. O tom, že společnost Preol (která tuto biosložku z řepky vyrábí) z jeho koncernu Agrofert, tímto krokem přijde o lukrativní byznys, raději mlčel.

O tom, jak tento plán vlády šéfa ANO neskutečně irituje, svědčí nejen Babišova řečnická tiráda ve sněmovně při projednávání státního rozpočtu, ale smršť příspěvků na toto téma na Twitteru ze strany členů ANO, tedy Babišových podřízených v této politické firmě. Je z nich patrno, že Babiš si moc dobře uvědomuje, o kolik peněz tím Preol a potažmo celý Agrofert přijde. Proto na obranu svého byznysu neváhá nasadit jakékoliv argumenty včetně demagogického konstatování, že se zrušením povinnosti přimíchávat biosložku zvýší ropná závislost naší země na Rusku.

To, že jsou ceny paliv v Česku extrémně vysoké, je ale nezpochybnitelný fakt. Je proto žádoucí a prospěšné, že zde probíhají diskuse, zda je možno s těmito cenami něco dělat. Zda se má například snížit spotřební daň nebo se mají ceny uměle zastropovat a tak dále. Toto jsou všechno legitimní návrhy, které alespoň za diskusi stojí. Babiš se však odkopal a bez uzardění už vše vsadil na obranu svého byznysu.

Snížení spotřební daně, jak to navrhuje opozice, ale i dopravci, zřejmě není ideálním řešením. Z minulosti je patrno, že když vláda daně snížila, vedlo to spíš k tomu, že si čerpadláři vylepšili svoje marže a státu se prohloubila díra v rozpočtu. Toto by si měl stát uvědomit a obrnit se trpělivostí proti výkřikům volajícím po snížení daní. Celé situaci by tím stejně nepomohl a jen podvázal své rozpočtové příjmy.

Vláda v rámci svého návrhu přistoupila ke zrušení silniční daně. Prospěšnost tohoto opatření je však velice diskutabilní a je otázkou, zda to přinese kýžený efekt. Za úvahy by spíš stálo dočasné odpuštění mýta pro dopravce či autobusové společnosti. Stát by tak zamezil skokovému prodražování hromadné osobní dopravy, ale i ceny zboží, a navíc by peníze zůstaly dopravcům okamžitě.

Ministerstvo průmyslu a obchodu také dalo najevo, že začne kontrolovat, zda nedochází k umělému navyšování marží u jednotlivých čerpacích stanic. Toto je cesta správným směrem. A pokud bude zjištěno, že k těmto praktikám dochází, měl by následovat exemplární trest. Současná situace je extrémní a tíživá pro celou společnost. Proto by neměla být zneužívána pro svůj obchodní prospěch. Měl by si to uvědomit i Andrej Babiš a místo demagogického vyřvávání začít hledat, jak ze vzniklé situace vybruslit či pokusit se najít jiný užitek. Na svých polích by měl třeba začít místo řepky pěstovat obilí či jiné důležité komodity. Třeba už jen proto, že jejich cena v posledním období šla nahoru (a bylo by záhodno ji zase srazit) a potravin bude potřeba. Jak pro české občany, tak i pro desítky tisíc uprchlíků z Ukrajiny, kteří zažili něco, co bychom nechtěli prožít ani ve snu.