Možná to není nutně tak, že by si strany najednou hodně všímaly mladých. Jde také o to, že se z „mladého“ tématu stalo téma celospolečenské.

Možná to není nutně tak, že by si strany najednou hodně všímaly mladých. Jde také o to, že se z „mladého“ tématu stalo téma celospolečenské. Zdroj: ČTK / Glück Dalibor

První volba generace Z: Dříve „mladé" volební téma se v současnosti stalo celospolečenským

Oliver Adámek
Diskuze (1)

Kolem tří set tisíc lidí může letos poprvé volit. Kdyby přišli všichni, tvořili by přes pět procent hlasů. Jsou to ročníky 2003 až 2007, tedy pravověrná generace Z. Letos se navíc jedno téma mladých lidí stalo i tématem voleb – je to dostupnost bydlení. V kom hledá generace Z své politické lídry a jaké jsou její problémy? Podívali jsme se na studentské volby, čísla z průzkumů, pohled do zahraničí a poslechli si hlasy českých středoškoláků.

Politická situace je z pohledu mladých lidí rozporuplná. Z jedné strany stále slyší, že jsou přecitlivělí a potřebovali by na vojnu, aby zapomněli na klimatickou úzkost a padesáté pohlaví. Z té druhé přicházejí naopak slova o tom, že žijeme v nebezpečné době, válka je nejblíž za desítky let, do toho máme nejdražší bydlení v Evropě a stát bude muset spíše šetřit, takže možná časem budeme platit i za vzdělání. Tak kde je pravda? Je všechno fajn a jen přecitlivělí gen-z’s nechtějí makat a stěžují si? Nebo vyhlídky pro mladé lidi fakt nejsou tak dobré, jako byly třeba v devadesátých a nultých letech?

Na tohle si může odpovědět každý sám a asi to budeme dělat také u voleb. Sociologové často říkají, že dnešní mladá generace je první po mnoha desítkách let, která nemá jistotu, že se bude mít líp než její rodiče. Komunikační mezera mezi generacemi se navíc zvětšuje kvůli dynamice sociálních sítí. Autor tohoto textu dospíval v době, kdy mezi mladými dominoval Facebook. Ten už dnešní teenageři mnohdy vůbec nemají a žijí na Instagramu a TikToku, jemuž naopak třicetiletí už nerozumějí. Takhle rychle se dnes mění platformy, ze kterých mladí získávají nakonec i politické informace.

Co si myslí specificky česká mladá generace a prvovoliči, to měřil reprezentativní výzkum agentury STEM pro iniciativu Díky, že můžem s názvem Generace F. Písmeno F znamená v tomto případě future (budoucnost), výzkum totiž nezkoumá jen generaci Z, ale obecně mladé lidi od 17 do 34 let. Z průzkumu vyplynulo, že pro nejvíc mladých lidí je nejdůležitější téma nedostupné bydlení. Konkrétně pro 55 % je jasnou prioritou a pro dalších 31 % je poměrně důležité. Vysoko figurovala také drahota, státní dluh a korupce v politice.

Bydlení je naše volení

Právě téma bydlení může být i jeden z klíčů k volebnímu chování prvovoličů. Jako pozorovatel již několikáté volební kampaně mám pocit, že letos se strany po dlouhé době nejvíc zaměřují právě na mladé voliče. Důvod je jednoduchý – mají tak silné volební téma, že je politici nemůžou přehlížet, a tím je právě bydlení. Mnoha stranám vychází v průzkumech, že to je nejpalčivější téma pro velkou část společnosti, což potvrzuje i výše zmíněný výzkum STEM. Navíc tento problém už nedusí „jen“ mladé lidi, ale jde napříč společností a regiony, s výjimkou vlastníků nemovitostí. Možná to tedy není nutně tak, že by si strany najednou hodně všímaly mladých. Jde také o to, že se z „mladého“ tématu stalo téma celospolečenské.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (1)