
Si Ťin-pching je prázdná nádoba. Čínský prezident se stává často nesrozumitelnou postavou světové politiky
Přestože je čínský prezident Si Ťin-pching společně s Donaldem Trumpem nejvlivnějším politikem světa, jedná se o velmi zvláštního člověka. Představuje Číňanům i světu roztodivné koncepty, jimž není moc rozumět. Svoji osobní moc se v minulých letech například pokusil konsolidovat pomocí formulky 4-4-2. Co tato čísla v jeho případě znamenají? Jde o čtyři uvědomění (s’ ke i-š’’), která vyjadřují nutnost mít na paměti politickou integritu a celkovou situaci a pevně se přimknout ke stranickému jádru (tedy soudruhu Simu) a k vedení vládnoucí komunistické strany. Dále zde máme čtyři sebedůvěry (s’ ke c’-sin), jimiž jsou: důvěra v cestu socialismu s čínskými rysy, teorii stranických vůdců, systém vlády komunistické strany a kulturu svébytné čínské civilizace. Oba termíny jsou pak v Si Ťin-pchingově ideologii spojeny s dvěma obranami (liang ke wej-chu) – obranou postavení samotného generálního tajemníka ústředního výboru strany a obranou jednotného vedení ústředního výboru komunistické strany. Že tomu nerozumíte? To čínského vůdce nezajímá.
Si Ťin-pching se totiž snaží posilovat své postavení tím nejhorším aparátnickým způsobem. Při tom se odkazuje k dílu Velkého kormidelníka, někdejšího vůdce Mao Ce-tunga (1893–1976). Jenže Mao byl zemitý, lidový, srozumitelný a dokázal napsat i hezké básně. Tyto dvě významné osobnosti moderních čínských dějin přesto pojí dvě věci – neomezená moc vládnoucí komunistické strany a brutalita, s níž si udržují vliv.
Cílem současného čínského prezidenta je pak po komunismu, socialismu a maoismu vytvoření jakéhosi nového -ismu, který by byl spojován právě s ním. Základem toho je ideologie známá jako „Si Ťin-pchingovo myšlení o socialismu s čínskými rysy pro novou éru“, jež obsahují pojmy jako „čínský sen“, „veliké obrození čínského národa“ nebo v oblasti mezinárodních vztahů „společenství sdíleného osudu lidstva“. V rámci toho se vůdce pravidelně vyjadřuje k širokému spektru témat, od politiky a ekonomiky až po ekologii a umění, přičemž v některých oblastech se dostává až na hranu esoteriky – v případě ochrany životního prostředí například razí slogan „čisté řeky a zelené kopce jsou hory zlata a stříbra“, kdy v čínském originálu se podle sinologů použil absolutní rým.
Všechny trumfy v rukou
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!














