Top téma: Jak vám to šrotuje, sousede?

Top téma: Jak vám to šrotuje, sousede?

Top téma: Jak vám to šrotuje, sousede?

Nakoukněte s námi za ploty zemí, které již šrotovné zavedly v praxi. Můžeme se poučit ze zahraničních zkušeností? První bylo Německo, automobilová velmoc...

Nakoukněte s námi za ploty zemí, které již šrotovné zavedly v praxi. Můžeme se poučit ze zahraničních zkušeností?
První bylo Německo

Naši západní sousedé byli prvními, kdo šrotovné na automobily zavedl. Není divu, Německo je světovou automobilovou velmocí. Od ledna vláda vydává příspěvek 2500 eur na každé nově koupené auto, pokud člověk nechá to svoje – neméně devět let staré – sešrotovat. Na akci stát původně vyčlenil 1,5 miliardy eur.
Mohutný zájem však přiměl vládu, aby v supervolebním roce 2009 celkovou částku navýšila na 5 miliard eur. Politicky marketingově úspěšná akce tak umožní nakoupit auto za zvýhodněných podmínek celkem dvěma miliónům Němců.
Ekonomové v Německu kabinet Angely Merkelové kritizují. Podle nich opatření vede ke snižování poptávky po ostatním zboží a lidé jsou v době krize motivováni k zadlužování. Šrotovné zde také snížilo cenu starších vozů, které mají hodnotu vyšší než samotný příspěvek 2500 eur.
V březnu došlo ke zvýšení prodeje nových vozů o 40 procent na zhruba 400 tisíc. Německé šrotovné výrazně oživilo výrobu v Česku. Škoda Fabia se v únoru s necelými 10 tisíci stala nejprodávanějším vozem v Německu mezi malými vozy. V březnu byla druhá za Volkswagenem Polo, kterého se prodalo 17,5 tisíc kusů.

Slovensko


Další soused, Slovensko, prožil dvě vlny šrotování. Ta první, kdy vláda přispívala 1500 eur na vůz a prodejce aut pak 500 eur, skončila po obrovském zájmu tak náhle, že 3000 lidí žilo v nejistotě, zda za svůj již zdemolovaný vůz dostanou příspěvek.
Nakonec se slovenský kabinet v předvolebním období rozhodl pro zopakování akce a lidem na auto přispěl 1000 eur za podmínky, že stejnou slevu poskytne i prodejce nového vozu. Celkem se na Slovensku v rámci šrotovného prodalo více než 40 tisíc automobilů se státní dotací 55,3 miliónu eur. V souladu s varováním ekonomů však poklesly obchody bazarů a ceny ojetých aut. Vrakoviště zápasí s nízkými cenami šrotu.

Rakousko


Posledním, kdo zatím zavedl šrotovné, je Rakousko. Vláda tam určila výši šrotovací prémie na 1500 eur. Kabinet však zaplatí jen polovinu. O zbytek se podělí dovozci (500 eur), prodejci (180 eur) i šrotovací společnosti (70 eur). Akce platí do vyčerpání státních 22,5 miliónů eur, nebo do konce roku.

Francie


Pobídky ve Francii ve výši 1000 eur při sešrotování auta staršího deseti let v březnu meziročně zvýšily počet registrovaných nových vozů o 8,1 procent. Mezi novými vozy bylo přitom podle Francouzské automobilové asociace 30 až 40 procent těch s vládní dotací. Pobídky zde platí do konce roku.

Itálie, Portugalsko, Rumunsku, Lucembursko, Španělsko, Kypr

V Itálii činí dotace při sešrotování více než deset let starého auta od 1500 do 6500 eur v závislosti na palivu a druhu automobilu. Portugalci při zdemolování stejně starých aut získají pobídku 1000 nebo 1250 eur u aut starších patnácti let. Rumuni dostávají za auta stará alespoň deset let zhruba 900 eur, Lucemburčané 1500 až 1750 eur. Auta k sešrotování musí ve Španělsku splnit podmínku deseti let stáří nebo 155 tisíc najetých mil. Pak Španělé získají bezúročnou půjčku 10 tisíc eur. Na Kypru je nutná podmínka patnácti let. Příspěvek se zde pohybuje mezi 675 a 1700 eur.

Velká Británie


Podle deníku The Times se Velká Británie chystá zavést šrotovné na auta starší devíti let ve výši 2000 liber (2260 eur). Detaily má představit ministr financí Alistair Darling 22. dubna spolu s návrhem rozpočtu. Pro Brity je to kontroverzní téma, neboť tamní automobilový průmysl patří zahraničním vlastníkům.

USA


I v americkém Kongresu leží v současné době návrh na šrotovné. Má dvě varianty. Podporu 4500 dolarů (3400 eur) dostane každý, kdo sešrotuje auto se spotřebou vyšší než 13,5 litru a koupí si nový vůz za méně než 45 tisíc dolarů. Druhá možnost je prémie 5000 dolarů (3800 eur) na auto, které stojí méně než 35 tisíc a bylo vyrobeno v USA. „My jsme teď zažili summit G20, kde byl zdůrazňován boj proti protekcionismu. Pokud by Amerika zavedla šrotovné a podmínila to tím, že se budou kupovat jen auta vyrobená v Americe, pak si myslím, že to je přesně rána do zad tomuto opatření,“ upozornil v rozhovoru pro ČT24 analytik Raiffeisenbank Aleš Michl.



K tématu:

Šrotovné: Marketingová revoluce století
Miroslav Cvrček: ŠROTOVNÉ: MARKETINGOVÁ REVOLUCE STOLETÍ
(Reflex online, 15. 4. 2009)
Šrotovací prémie na nové automobily tak, jak ji v době krize zavedlo deset států Evropské unie, kvůli dohodě ODS a ČSSD pomalu míří do Česka...

Anketa: VYUŽIJETE ŠROTOVNÉ, PRAČKOVNÉ, TŘÍSKOVNÉ, OZDRAVNÉ, KARTÁČKOVNÉ...?
(Reflex online, 16. 4. 2009)
Výrobci, prodejci i poskytovatelé služeb zapojili fantazii a nabízejí čím dál víc variací na téma „šrotovné“, myšlených více či méně vážně. Pořídíte si nová prsa se slevou?
J. X. Doležal: ZAVEĎME VAJGLOVNÉ!
(Reflex online, 16. 4. 2009)
Každý prodejce marihuany by měl zákazníkovi při předložení tří vajglů vykouřených jointů dát slevu padesát korun. Klient by tuto slevu potvrdil podpisem na kupón, který by poté dealerovi proplatil finanční úřad dle místa bydliště...