nahoru

Namlátil si a ještě má platit pětadvacet tisíc

Pavel Kovář 24. července 2006 • 15:40

Dvacetiletý cyklista ze Zlína zavadil při jízdě z kopce o obrubník, přeletěl přes řídítka, odřel se a utrpěl i tržné rány na hlavě. Nicméně dokázal mobilem zatelefonovat rodičům. Pádu si všimli lidé, zavolali sanitku, která brzy přijela a mladíka ošetřila. Poté se čekalo na policisty, aby vyšetřili dopravní nehodu s jediným účastníkem – zraněným cyklistou. Ti zjistili, že nepožil alkohol, ale pravili: „Za způsobení nehody s následkem ublížení na zdraví vás podle nových dopravních předpisů čeká pokuta nejméně pětadvacet tisíc korun.“


Mladíkovi rodiče protestují a za pravdu jim dává i zlínský policejní ředitel Bedřich Koutný. „Podobných případů už máme od začátku července více. Způsob, jakým je zákon řeší, mi připadá hodně nemravný. Člověk se sám zraní a pak ještě dostane pokutu. To je amorální,“ řekl redaktorům MF Dnes. Dodal však, že policisté musí postupovat podle zákona a že za jediné řešení považuje změnu tohoto předpisu, a to nikoliv za půl roku, ale hned.
Jsou to rozumná slova. Mladíkova rodina se rovněž chce bránit proti příliš tvrdému zákonu. Nebude to však jednoduché. Když přestupek zaznamenala policie, dále se jím musí zabývat ve správním řízení odbor dopravy zlínského magistrátu. Ten rozhodne dle zákona, ale proti jeho rozhodnutí je možné se odvolat a také podat soudní žalobu. Jeví se to jako běh na dlouhou trať, ale mezitím může být zákon upraven.
Mladík i jeho rodiče také podepsali petici za změnu zákona. Tu organizuje přípravný výbor občanského sdružení ChceteZmenu.cz - Motoristé proti šikaně. „Petice jsou dvě, minulý týden jsme vypustili tištěnou petici, která má být podkladem pro petici předanou petičnímu výboru Poslanecké sněmovny, a dále existuje i elektronická. O obě projevila veřejnost velký zájem,“ říká člen sdružení Robert Vašíček. Elektronickou petici najdete na webových stránkách http://www.chcetezmenu.cz/. Nuže, milí čtenáři, tady je šance připojit svůj podpis.
Lze jistě vítat, že po zavedení zákona a zejména trestných bodů se jezdí opatrněji a tudíž na našich silnicích pronikavě ubylo nehod i úmrtí, ale některé nelogičnosti zákona (jako právě zmíněný „cyklistický případ“) a striktní represivní souvislosti jsou téměř jako z Kocourkova.