Bude to krásný boj

Televize Prima v posledním roce výrazně zvýšila svou sledovanost díky Rodinným poutům a VyVoleným. Nova sice stále přitahuje nejvíce diváků, její průměr za celý den je okolo 40%, v prime time se ale rozdíl už vyrovnal: Nova je zhruba na 37%, Prima má o dvě, tři procenta méně.


Situace, kdy o místo na trhu bojují dvě (či dokonce tři a více) komerční televize, tu už měla být dávno. Jak to vypadá na rozhlasové scéně? Vedle veřejnoprávního Českého rozhlasu tu existují desítky regionálních stanic, několik celoplošných, je tu i několik stanic s vyhraněnou, odlišnou dramaturgií. Rádio nikdo nemělo svou dominantní Novu, nikdy se tu nevyskytl vše válcující buldozer, který by tak přitahoval a zároveň odpuzoval. Nova vtiskla české televizní komerční sféře jedinou tvář, pro diváky se stala Velkým Bratrem a existovalo jediné: být Novákem anebo se proti celé planetě Nova vymezit. Měl snad někdo potřebu se vymezovat vůči Frekvenci 1, Alfě, Impulsu? Nova byla prostě všude, ať už jste chtěli nebo ne. Ve svém úspěchu se stanice navíc i uvelebila tak, že náhle se zjevivší konkurence ji zcela vyhodila z konceptu. Nova udělala v posledním roce tolik přemetů se svými pořady, a zároveň tolik programových i dramaturgických chyb, kolik jich nevyrobila za celou éru ředitele Železného.
Do Primy vstoupil před pár dny silný investor a pro tuto stanici nemůže být jiným cílem, než se Nově ve sledovanosti, atraktivnosti, úspěšnosti vyrovnat a dokonce ji předehnat. Čeho se tedy určitě dočkáme? Například nové primácké zpravodajské relace, která bude nepochybně profesionálnější, vizuálně atraktivnější než ta nynější. Bude asi i delší, bude určitě konkurovat svým vysílacím časem Nově a možná i ČT. Dočkáme se i mnohem lepších filmů. Možná i velkolepých estrádně zábavných pořadů, které se divák zvykl vídat na Nově. I Prima bude chtít mít svého Rychlého-Novotného.
Samozřejmě: divák ČT se o tyhle věci nemusí moc zajímat, bude tak jako tak věrný své kulturně osvětové veřejnoprávnosti. Ale bude mít o zábavu víc: může z povzdálí sledovat, jak se ti dva velcí komerční hráči budou prát, přetahovat se, napadat se. I to může být svého druhu skvělá mediální zábava. Tak jen do sebe, komerční kohouti na kulturním smetišti!