Martin Jahn, člen představenstva ŠkodA Auto

Martin Jahn, člen představenstva ŠkodA Auto Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Spalovacích motorů se bude vyrábět čím dál méně, a tím náklady na jejich výrobu vzrostou, takže budou spíš zdražovat a elektrická auta půjdou dolů.
Musíme dosáhnout snížení cen surovin, což je jeden z největších problémů, který Evropa má.
2
Fotogalerie

Martin Jahn: V autoprůmyslu se karty rozdají znovu. Green Deal je příliš rychlý

MARTIN JAHN (53), člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing, věří, že česká automobilka i její mateřský koncern VW uspějí v přechodu k elektromobilitě. Jen je třeba zeštíhlet a zvýšit efektivitu. V tom má Škoda náskok oproti německým továrnám koncernu. „Volkswagen dokáže konkurenty z Číny a USA dohnat i v softwaru a bateriích, kde dosud zaostává. Musíme se to prostě naučit,“ říká Jahn. Problém jsou podle něj ceny energií. Při těchto úrovních nelze v Evropě baterie vyrábět bez dotací.

V létě jsme slyšeli od šéfa VW Thomase Schäfera, že nad firmou hoří střecha a je třeba ušetřit miliardy. Jak od té doby pokročilo ha­šení v koncernu i u vás ve Škodě?

Ta pověstná hořící střecha je výrok, který měl jednoduše zalarmovat všechny zaměstnance a namotivovat je, aby začali brát opravdu vážně transformaci, kterou procházíme. Já jsem vždycky říkal, že přechod na elektromobilitu bude extrémně manažersky, finančně a technologicky náročný a že to bude stát hodně peněz. On to nikdo moc nechtěl slyšet, protože vše běželo dlouho víceméně dobře. A také byla v covidovém čase doba trošku jiná. Dneska na nás dopadají velké náklady spojené s přechodem na elektromobilitu, protože musíme souběžně vyvíjet a uvádět na trh nové elektrické modely, a přitom se stále ještě musíme také zabývat spalovací technologií. To znamená, že musíme současně vyvíjet dva druhy pohonů, přitom se závody již začaly přestavovat na výrobu elektromobilů. Růst trhu elektromobilů přitom nemá úplně nějakou stabilní a předvídatelnou křivku. Předloni to vypadalo, že prodeje porostou rychleji, loni jsme zase viděli zpomalení. Takže při našem plánování výroby a investic je to extrémně komplikované.

Jak to zasahuje Škodu Auto?

Rozdíl mezi Škodovkou a Volkswagenem s napojenými značkami je v tom, že Škodovka má velice solidní náklady. Pořád v tomto směru máme výhodu, i když už ne tak velkou jako dřív. Dneska jsme se vlastně jako Česká republika dostali v HDP, na hlavu počítáno v paritě kupní síly, před Španělsko a jsme na úrovni Itálie. S tím ale rostou i naše výrobní náklady. Česko prostě už není levná výrobní země. Jsme pořád levnější než Německo, ale už nejsme úplně levná země a tomu se musíme přizpůsobovat i v naší strategii.

Však také vaše auta nejsou ­zdaleka nejlevnější.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!