„Nejde být pro elektromobily a proti jaderným elektrárnám současně.“

„Nejde být pro elektromobily a proti jaderným elektrárnám současně.“ Zdroj: Zbyněk Pecák

Kvůli elektromobilům se zdražují auta, říká profesor Jan Macek

„Můj výhled do budoucna zní: Kompromis, kompromis, kompromis,“ říká profesor Jan Macek z Centra vozidel udržitelné mobility fakulty strojní ČVUT, který podepsal výzvu vědců nesouhlasících s postupem Evropské komise. Podle signatářů se příliš zaměřila na prosazování elektromobility jako jediné „správné“ cesty pod hrozbou tvrdých sankcí a všechna ostatní řešení odsunula stranou.

Iniciativa 171 vědců varuje před překotným vývojem, kdy je do budoucna preferován jeden typ automobilů. Je elektromobilita skutečně tak efektivní, jak je prezentována?

Zatím je to založeno zčásti na přáních a víře, že pokrok nemá žádná omezení. Jako zástupce výzkumné organizace samozřejmě nemohu mluvit nic proti pokroku, je celkem jasné, že se všechno nějak vyvíjí. Nicméně ta důvěra v elektromobily, ale i ve výrobu elektrické energie, že bude uhlíkově neutrální, je zcela jistě splnitelná jenom v případě francouzské cesty – to znamená masívního nasazení jaderných elektráren. Ještě lépe je na tom samozřejmě Norsko, protože vodní elektrárny jsou skutečně bezemisní.

Varujete před tím, že kdyby se vozový park čítající u nás více než šest miliónů vozů kompletně vyměnil, vyžádalo by si to obrovské zvýšení spotřeby elektrické energie.

Samozřejmě tato čísla budou menší, pokud v roce 2030 dosáhneme optimistického scénáře 500 tisíc nebo pesimistického 200 tisíc elektromobilů. Ale pokud se bavíme o cílovém stavu, lze na základě různých analýz určit, jaká je spotřeba elektrické energie těchto vozů. Elektromobily mají určité slabiny ve ztrátách v baterii při nabíjení i vybíjení za provozu, jež dosahují při rozumném zacházení kolem dvaceti procent.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!