nahoru

Asi začneme porušovat zákoník práce, komentuje plošné testování ředitelka domovu pro seniory

Marek Stoniš 6. listopadu 2020 • 12:00
Testování na koronavirus
Testování na koronavirus
• foto: 
Reuters

Vláda rozjela velkou akci – plošné testování v domovech seniorů. „Naše názory před spuštěním ovšem nebyly vyslyšeny,“ kritizuje opatření Marcela Mikulová, ředitelka hlučínského domova seniorů Pod vinnou horou se sto čtrnácti klienty. „Dojde k významnému oslabení personálu a po pár dnech nebude mít kdo o klienty pečovat,“ říká v krátkém rozhovoru pro Reflex Marcela Mikulová, která je rovněž místopředsedkyní Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR.

Jaký smysl má povinné testování klientů a zaměstnanců domovů pro seniory?

Testování odhalí pozitivní klienty a zaměstnance s významnou odchylkou antigenních testů. Dosud asymptomatičtí klienti i zaměstnanci začnou mít symptomy nebo si je začnou hledat. Klienti ulehnou a budou ještě více pasivní. Dojde k významnému oslabení personálu, protože pozitivní zaměstnanci dle nařízení hygieny musí zůstat doma. Po pár dnech nebude mít kdo o klienty pečovat a my budeme muset porušovat zákoník práce, abychom péči zajistili.

Jak konkrétně?

Budou pracovat všichni, kdo má ruce a komu nejsou klienti lhostejní bez ohledu na pracovní dobu. Dojde k porušování zákoníku práce. Ale nenecháme klienty hladové, neumyté, nezajištěné.

Jaké se dají čekat výsledky testování?

Naši „odborníci“ odhadují 10 procent, já spíše odhaduji 20–25 procent.

Snažila se nějak vaše asociace vládní nařízení o povinném testování ovlivnit?

Prezident naší asociace jedná s příslušnými ministerstvy, ví, co potřebujeme, co nás pálí, a má jasný přehled o realitě v sociálních službách. Dle výsledných vládních a ministerských nařízení to ovšem vypadá, že naše názory nebyly vyslyšeny.

Jak na testy reagují samotní klienti?

Klienti začínají být apatičtí a negativní ke všem změnám, ztrácejí přehled, která nařízení platí a která ne. Velmi jim chybí rodiny.

Proč se vlastně mají testy opakovat každých pět dnů?

Nevím.

Jak budete izolovat případné pozitivně testované klienty?

Máme vyčleněny prostory v pobytové službě a vytvořenou tzv. covid zónu, která dělá přibližně deset procent z kapacity naší služby. Otázkou je, zda bude dostatečná…   

Je pravda, že vám od nového roku slíbila ministryně Maláčová desetiprocentní navýšení mezd?

Ano, paní ministryně nám na konci října zaslala dopis, kde nám sdělila, že „…navyšujeme mzdy a platy v zařízeních sociálních služeb od 1. ledna 2021 o 10 %“.

 





Diskuse ke článku