Video placeholde
Čistička odpadních vod 1998 - site-specific projekt
Čistička odpadních vod 1998 - site-specific projekt
Čistička odpadních vod 1998 - site-specific projekt
Čistička odpadních vod 1998 - site-specific projekt
Čistička odpadních vod 1998 - site-specific projekt
51
Fotogalerie

V pátek začíná festival 4+4 dny v pohybu: Kulturně divoký podcast o tom, jak to všechno začalo

Obsadili kanalizační čistírnu v Praze-Bubenči, tovární halu ČKD Karlín, zoo, jindy zas starý pivovar v Holešovicích, kde po rekonstrukci sídlí shodou okolností redakce Reflexu. Právě tady jsme natáčeli náš hodinový podcast o MEZINÁRODNÍM FESTIVALU SOUČASNÉHO UMĚNÍ ČTYŘI DNY V POHYBU – jeho 25. ročník začíná v pátek 9. října 2020 a konat se bude v Nové strašnické škole v Praze 10. Hosté podcastu DENISA VÁCLAVOVÁ, MARKÉTA ČERNÁ a PAVEL ŠTOREK jsou nejen organizátoři, kurátoři, producenti a dramaturgové akce, která se letos koná pod značkou 4 + 4 = 25. Jsou to také zakladatelé, kteří spolu celé čtvrtstoletí, bez přestávky a bez velkých dramat, vydrželi.

Mluví všichni zhruba stejně a vůbec si neskáčou do řeči: Koho prvního napadla myšlenka na netradiční mezinárodní festival, kde bude méně slov a více pohybu? (Pavla Štorka) Proč se Čtyři dny jmenují Čtyři dny? (Protože ve svém roce vzniku, 1996, trvaly čtyři dny). Jak vznikl nápad na halu v čističce odpadních vod v Bubenči v roce 1998, historicky první site specific projekt v České republice? (Nebavili už je klasické divadelní sály) Proč si v roce 2000 vybrali Holešovický pivovar? (Kádě, kde kvasilo pivo, přímo vybízely k netradičním projektům, byl tam také sklad ideální pro divadelní představení).

Z úst všech tří zakladatelů se dozvíte také to, jak se na performerskou komunitu brzy napojili výtvarníci, takže vznikla druhá část festivalu, zaměřená na současnou výtvarnou scénu; a uvidíte také historické fotky. Dál uslyšíte, jak se podobné netradiční věci produkují, jak se dostat přímo k majiteli často opuštěné nemovitosti a jak dotyčný dům v rekordně krátké době zprovoznit, abyste tam mohli vstoupit a užít si jejich produkce a výstavy (do pražského Desfourského paláce, například, musel tým Čtyř dnů natahat 68 kilometrů elektrických kabelů).

Jací lidé k nim chodí a na co jsou organizátoři Čtyř dní zvlášť pyšní? Hádají se někdy? (Prý ano, o zahajovací představení, kdy balancují mezi uměleckou kvalitou a tím, aby se to líbilo co největšímu množství diváků).

Letos, kdy slaví 25 let existence, se festival Čtyři dny vrací ke kořenům: navazuje na původní záměr kulturně oživovat netradiční prostory. Ve dnech 9. až 17. října se patnáct let uzavřená secesní budova Nové strašnické školy a přilehlá zahrada promění v centrum kultury a místo setkávání. „Všechny akce letošního festivalu proběhnou buď přímo ve škole, nebo na její zahradě, podobně, jako tomu bylo v našich festivalových objektech v devadesátých letech,“ vysvětluje trojice zakladatelů.

Tak v pátek na viděnou v 18.00 na vernisáži VŠECHNO JE JINAK – výstava současného umění  4+4 dny v pohybu 2020 a na zahájení festivalu v 19.30 na zahradě školy.

A v čem že tkví tajemství toho, že spolu pracovně zůstali, jak přesně si mezi sebou dělí práci, kdo z nich co dělá a kdo z nich vybírá zahraniční představení? Dozvíte se v podcastu. Nebo přímo na festivalu 4+4 dny v pohybu 2020.