Zakázat? Povolit? Omezit? Řada škol zpřísňuje režim mobilů, jiné hledají kompromis. V Evropě přibývá celonárodních regulací – kudy půjde Česko?

Zakázat? Povolit? Omezit? Řada škol zpřísňuje režim mobilů, jiné hledají kompromis. V Evropě přibývá celonárodních regulací – kudy půjde Česko? Zdroj: Lenka Matoušková

Řada škol zpřísňuje režim mobilů, jiné hledají kompromis. V Evropě přibývá celonárodních regulací - kudy půjde Česko?

Lenka Matoušková
Diskuze (3)

Chytrý telefon používá většina českých dětí – podle statistického úřadu ho má a využívá pro připojení k internetu téměř sto procent školáků. S mobilem také řada z nich denně chodí i do školy. Má tam být vypnutý, omezený, nebo využívaný k výuce? V Evropě sílí celonárodní regulace a zákazy, v Česku pravidla určují samy školy. Po plošném zákazu smartphonů ve školách začaly volat některé rodičovské iniciativy. Současné vedení ministerstva školství tvrdí, že praxi měnit nehodlá, ale slibuje posílení výuky digitální gramotnosti. Bude to stačit? A jak se liší přístupy škol?

Telefony, chytré hodinky, tablety. Mobil už dávno není jen telefon, ale prakticky kapesní počítač. Právě proto je nejen ve škole obávaným zlodějem dětské pozornosti. O ni školy bojují stále obtížněji, každá jiným způsobem. „My musíme mít telefony v aktovkách, ale o přestávce je můžeme používat, jak chceme,“ popisuje čtrnáctiletá osmačka Viola z Brna pravidla na její základní škole. Na dotaz, jak je se spolužáky o přestávkách používají, zmiňuje hlavně aplikace a videa. „Chatování, sledování videí nebo posílání různých souborů a tak nebo si třeba uděláme on-line domácí úkol. Já mám TikTok, Instagram, Whats­App, Snapchat, BeReal, Roblox,“ vyjmenovává aplikace, na kterých je aktivní. Taky ale dodává, že její parta není ve škole jen na mobilu. „Teď, jak jsme začali osmičku, tak si s holkama spíš povídáme. Někdy se vtipně fotíme a tak.“ Žádnou špatnou zkušenost nebo zneužití smartphonů Viola sama prý nezažila, popisuje ale případ učitelky. „Spolužák vyfotil obličej paní učitelky a udělal s ní nějaký nevhodný video, dodal tam jenom její obličej přes umělou inteligenci,“ popisuje a přiznává, že sama denně na mobilu tráví několik hodin.

To sestry Anna, Madlen a Julie z Prahy si videa na chodbě o přestávkách jen tak nenatočí. Anebo s rizikem poznámky. Chodí do jedné školy, každá ale do jiné třídy a mají trochu jiná pravidla. „My máme mít mobily ve skříňkách. Ale někdo si je i tak nosí do třídy. Nemůžeme je mít ani v družině. Ale chytré hodinky jo, jen je můžem používat jenom na čas. Ale někteří si normálně v lavici hrajou na hodinkách,“ popisuje Julie pravidla její, třetí třídy. Madlen a Anna jsou na druhém stupni a mají to trochu jinak. „My je můžeme mít normálně v batohu nebo v lavici, protože to používáme často v hodinách. Na projekty, něco vyhledat a tak. Jinak ho ale nesmíme používat ani o přestávkách,“ popisuje Anna, která je v sedmé třídě. Sama nejvíc používá AI chatbota. „Chat GPT je teď můj největší kamarád. Potom koukám na Google a nějaké vyhledávací stránky. Jinak mám WhatsApp, Instagram, nějaký hry.“ A jaká mají pravidla doma? Desetiletá Madlen popisuje, že čas na telefonu mají rodiči dost omezený. „My máme 15 minut denně na hry, 15 minut na sociální sítě, pět minut na YouTube, pět minut na ostatní a 20 minut na vyhledávače,“ říká Madlen.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Vstoupit do diskuze (3)