Pilotně nabízí studium na všeobecném lyceu 30 škol v ČR. Nejvíc v Praze, Jihočeském a Jihomoravském kraji.

Pilotně nabízí studium na všeobecném lyceu 30 škol v ČR. Nejvíc v Praze, Jihočeském a Jihomoravském kraji. Zdroj: Clique Images / Westend61 / Profimedia

Jan studuje na odborné škole konstrukce a design dopravních prostředků. Po maturitě chce pokračovat na vysoké škole.
Petr Hart, ředitel VOŠ a SPŠ automobilní a technické v Českých Budějovicích, jedné z pilotních škol všeobecného lycea
Podle náměstka ministra školství Jiřího Nantla (ODS) se zvažuje i to, že by už na střední škole mohli studenti získávat vysokoškolské kredity
Ředitelka SŠ a VOŠ cestovního ruchu v Českých Budějovicích Zdeňka Erhatová
Maturantky Růžena a Nela začínaly na učňovském oboru, dnes studují nástavbu. Růžena chce do hotelnictví za hranice, Nela zvažuje hned několik vysokých škol.
5 Fotogalerie

Lyceum 2.0. Jak vypadá zblízka náhrada za gymnázia a naděje českého školství?

Lenka Matoušková

Alternativa ke gymnáziím, nová možnost pro nerozhodnuté žáky, zásadní krok v modernizaci středních škol. Před pěti měsíci představili premiér a ministr školství všeobecná lycea jako novinku školského systému. Teď už je má v nabídce 30 škol v jedenácti krajích a od září se podle jejich programu začnou v pilotním režimu učit první žáci. Jedna z priorit vlády a ministra školství Mikuláše Beka (STAN) se tak dostává do praxe.

Už na počátku ministr mluvil o tom, že by nová lycea inspirovaná americkými „high schools“ měla žákům základních škol prodloužit čas volby, aby se nemuseli o specializaci rozhodovat ve čtrnácti patnácti, ale později. Už teď ale zní i kritika, že lycea nesplňují slibované. Jak tedy vypadají v praxi? Podívali jsme se do tří pilotních škol, které lyceum testují. 

„Zrychlení určíte ze sklonu roviny. Zkusíte měřit decelerometrem a senzorem vzdálenosti a potom to porovnáme s vaším výpočtem,“ zadává učitel pokyny žákům. Třeťáci technického lycea českobudějovické střední automobilní a technické školy mají zrovna fyzikální seminář. Učí se, jak vypočítat zrychlení vozíku na nakloněné rovině. To je jeden ze základních předmětů, k tomu mají specializace. Buď na digitální technologie, nebo průmyslový design.

„Já studuju technologie. Učíme se VR techniku, robotiku, elektro­techniku,“ popisuje student třetího ročníku technického lycea Kvido Koblic. Když se hlásil ze základní školy na střední, neměl podle svých slov jasno, kam jít. „Vybíral jsem si mezi stavárnou a auto­mobilní školou, a nakonec jsem si vybral tuhle. Nejvíc mě baví 3D modeling na počítačích,“ popisuje. Jasno v tom, kam půjde po maturitě, ale zatím nemá a uvažuje i o úplné změně oboru.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!