Lyceum 2.0. Jak vypadá zblízka náhrada za gymnázia a naděje českého školství?
Alternativa ke gymnáziím, nová možnost pro nerozhodnuté žáky, zásadní krok v modernizaci středních škol. Před pěti měsíci představili premiér a ministr školství všeobecná lycea jako novinku školského systému. Teď už je má v nabídce 30 škol v jedenácti krajích a od září se podle jejich programu začnou v pilotním režimu učit první žáci. Jedna z priorit vlády a ministra školství Mikuláše Beka (STAN) se tak dostává do praxe.
Už na počátku ministr mluvil o tom, že by nová lycea inspirovaná americkými „high schools“ měla žákům základních škol prodloužit čas volby, aby se nemuseli o specializaci rozhodovat ve čtrnácti patnácti, ale později. Už teď ale zní i kritika, že lycea nesplňují slibované. Jak tedy vypadají v praxi? Podívali jsme se do tří pilotních škol, které lyceum testují.
„Zrychlení určíte ze sklonu roviny. Zkusíte měřit decelerometrem a senzorem vzdálenosti a potom to porovnáme s vaším výpočtem,“ zadává učitel pokyny žákům. Třeťáci technického lycea českobudějovické střední automobilní a technické školy mají zrovna fyzikální seminář. Učí se, jak vypočítat zrychlení vozíku na nakloněné rovině. To je jeden ze základních předmětů, k tomu mají specializace. Buď na digitální technologie, nebo průmyslový design.
„Já studuju technologie. Učíme se VR techniku, robotiku, elektrotechniku,“ popisuje student třetího ročníku technického lycea Kvido Koblic. Když se hlásil ze základní školy na střední, neměl podle svých slov jasno, kam jít. „Vybíral jsem si mezi stavárnou a automobilní školou, a nakonec jsem si vybral tuhle. Nejvíc mě baví 3D modeling na počítačích,“ popisuje. Jasno v tom, kam půjde po maturitě, ale zatím nemá a uvažuje i o úplné změně oboru.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!