Okamura: Nechci zemřít, a tak bojuju proti automobilovým městům. Lidstvo nemá na výběr, rozhodujeme všichni | Reflex.cz
nahoru

Okamura: Nechci zemřít, a tak bojuju proti automobilovým městům. Lidstvo nemá na výběr, rozhodujeme všichni

Čestmír Strakatý27. května 2019 • 06:00
Prostor X: Rozhovor s Osamou Okamurou
• video: 
Prostor X

Život ve městě je daleko ekologičtější, než na venkově. A architekt Osamu Okamura chce, aby města byla pro všechny a dalo se v nich příjemně žít. Bojuje proti městům, ve kterých se příliš betonuje a ustupuje automobilům. Říká, že svobodu zabít se má každý, ale on to nechce. Neúspěšná města podle něj auta zakazují, úspěšná nabízí lepší alternativy. O tom, jaké bude to naše, přitom rozhoduje každý z nás ráno, když se ráno rozhoduje, jak se vydá do práce.

Město by podle Okamury mělo být pro všechny. Pro lidi, ale i pro živočichy a rostliny. Není možné zastavět je pevnými povrchy, protože pak vysychají, přehřívají se a jsou nepříjemná k životu. Zdůrazňuje přitom důležitost lepšího plánování. Města by se neměla rozrůstat do krajiny, ale spíš zahušťovat. Zástavba by měla být kompaktnější a polyfunkční. Prostě práce, bydlení a zábava, to všechno by mělo být blízko vás.

Člověk za sebou totiž ve městě zanechá daleko menší uhlíkovou stopu, než třeba na venkově. Nejsou tam takové tepelné ztráty, sítě jsou efektivní, dojezdové vzdálenosti krátké. Jestli chce lidstvo přežit, nemá podle Okamury na výběr. Musí se stavět města, ze kterých nebudeme utíkat. To rozhodně nejsou ta automobilová, kde se řeší doprava větším stavěním silnic a velké plochy se betonují, což je ale prý omyl. Okamura tvrdí, že sám auto nemá, protože ve městě to je špatně.

Architekt Gebrian: Z Babišových slov mrazilo, jsou důležitější věci než peníze,…

Cestou je podle Okamury třeba skutečně kvalitní městská doprava, která ale v Praze ještě chybí. V dopravních prostředcích si často nesednete, chybí klimatizace, a podobně. Město by se mělo inspirovat v zahraničí, což se roky nedělo. Okamura říká, že se politici vymlouvali i na to, že neumí anglicky. Teď se to ale mění.

Proč byl podle Osamu Okamury prodej městských bytů zločin? V čem je důležitá sociální podpora bydlení a proč by měli bydlet ti bohatší s chudšími v jednom domě? Je dobrý nápad zastřešení kolejiště pražského hlavního nádraží? A jak by se mělo město rozvíjet tak, aby přežilo?

Na další zajímavé rozhovory se podívejte zde  >>>

David Vávra: S Babišem a Zemanem bojujeme humorem. Dřív by nás za to zavřeli, dnes je…
Janek Rubeš: Praha by mohla Hrad zavřít, kontroly jsou šílenství, v centru města už…




Vybíráme z placeného obsahu
PREMIUM X Karel Steigerwald: Fámy, které cloumají státem, jsou nejriskantnějším nástrojem politiky
PREMIUM X Diskriminace mužů-účetních: Česká veřejná správa povýšila formalismus na kafkovský piedestal
PREMIUM X Bouřlivý říjen 1918: Jak vzniklo Německé Rakousko a málem nevzniklo Československo
PREMIUM X Jaroslav Lobkowicz: Monarchie? Raději bych zůstal u prezidenta a republiky...
PREMIUM X První scéna? Ano, ale jen tu a tam, tvrdí autor seriálu o Národním divadle Aleš Kisil

Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější