Mádlovy Vlny ovládly České lvy. Cenu za němou roli dostal Kaiser, nejlepší herečkou Beretová
Filmové ceny Český lev za rok 2024 ovládly Vlny režiséra Jiřího Mádla, které si odnesly šest sošek. O ceny, které uděluje Česká filmová a televizní akademie (ČFTA), se v závěrečném hlasování utkalo 29 titulů. Úspěch zaznamenal i snímek Amerikánka a seriál Metoda Markovič: Hojer, oba získali tři ocenění. Dění v sále glosovali přímo z Rudolfina šéfredaktor Reflexu Martin Bartkovský a vedoucí kulturní rubriky Vojtěch Rynda.
Zdravím všechny fanoušky, diváky a čtenáře našich online glosářů. Právě jsem se usadil v Dvořákově síni Rudolfina a sleduji lehký mumraj a zaplňování zatím velmi prázdných sedaček. Mám příhodné místo v poslední řadě u režie, takže mám o dění dokonalý přehled a nebudu nikoho rušit glosování. Do presscentra zdravím kolegu Vojtu Ryndu, se kterým to dneska okomentujeme. Jsem zvědavý, čím nová dramaturgie letos zaujme a zda se i letos budou opět na pódiu "vykuřovat" herečky a režisérky. Uvidíme.
Celý večer dnes budu glosovat se zánětem v rameni a s medikací, takže pokud se vám bude zdát, že píšu z cesty, mohou za to léky. Pokud se na pódiu bude dít něco, co mi nebude dávat smysl, tak se ujistím, jestli to vidíte taky. Sál je zatím zaplněn ze tří čtvrtin. Dorazil druhý favorit večera Viktor Tauš, Jiří Mádl zatím chybí....
Pódiu dominuje nápis LEV, který je multiplikován několika ledkovými pásky a problikává růžově. Loni hrál smyčcový kvartet s Janem P. Muchovem, letos je tu DJský pult. Měl by zahrát NobodyListen.
Zatímco na kopci nad Rudolfinem, tedy na Letné, se hraje derby Sparty a Slávie, v sále to bude derby Tauš vs. Mádl. Pokud bychom se měli rozdělit na týmy i tady, fandím spíš Amerikánce než Vlnám. A to nejen proto, že u Amerikánky byl Reflex mediálním partnerem filmu.
V sále probíhá instruktáž "jak si převzít cenu". Je to poměrně složité. Přicházet se má středem. Odchází se zadem. Projev má být do minuty. Pokud to bude delší, zařízne vás NobodyListen. Takže letos žádné vykuřování a poměrně nevděčná role.
Režisér Michael Čech říká, že nebude letos vstupovat do přenosu. Loni okřikl režisérku Darju Kaščejevovou, když mluvila o podmínkách žen u filmu. Jiné lidi nechal mluvit daleko déle. Letos to tedy delegoval na DJ. Tak uvidíme.
Do začátku zbývá pár minut. V sále se stupňuje hučení a nervozita.
Zasedací pořádek podporuje atmosféru derby. Mádl sedí vlevo. Tauš vpravo. Tedy pokud se díváte z hlediště. Z jeviště to je naopak.
V press centru, kde je letos překvapivě téměř plno, naopak napětím nikdo ani nedutá.
Stejně jako loni i letos začíná večer střihákem parodujícím nominované filmy a herce.
Kovy na scéně, NobodyListen za pultem. Takhle bouřlivé ovace loni Marek Eben neměl...
Kovy ohlašuje, že do záře reflektorů postaví opomíjené profese kinematografie, jako na Cenách kritiky.
A Kovy pokračuje ostře politicky rýpnutím do Donalda Trumpa.
První vtip míří na pomalou smrt tradičních médií. Tak díky. V ovzduší navyšování koncesionářských poplatků na obrazovkách ČT nevím, jestli úplně sedl.
Výčet úspěchů českých filmů v zahraničí působí snaživě, ale realita zase tak zářivá není.
První politický vtip zazněl v páté minutě přenosu. Donald Trump nemá hezký vztah s otcem. To je pravda. Mohli jste to vidět i ve snímku Aprentice. Kovy vyjmenovává úspěchy českých filmů v zahraničí a rýpe do TV, že tam zatím dominují kriminálky. Hezké.
Moderace zatím dobrá. Kovy, který je takový Marek Eben českého Youtube, se k Českým lvům hodí.
Tak tentokrát se nebude na přetahující děkující křičet, tentokrát se bude vypínat mikrofon.
Ano, Kovy jako moderátor vykročil pravou nohou, ale zatím se možná až příliš spoléhal na čtení z poznámek. A zdá se mi to, nebo se mu docela dost klepou ruce?
Design scény vypadá na místě moc hezky a Nobodylisten podbarvuje velmi citlivě. Snad je to tak pěkné i v TV. Stejně tak mě bavil střihák představující všechny filmy. Připomíná to střiháky z KVIFF Jana Mattlacha.