Obamovi zatrsali se stormtrooperem a droidem.

Obamovi zatrsali se stormtrooperem a droidem. Zdroj: Bílý dům

Se startrekovskou poručicí Uhurou
Nejenom muslim, mimozemšťan je to!
Už jako senátor věděl, jak zaujmout chlapskou pózu.
Amazing Spider-Man s Obamou na titulce.
Se světelným mečem to Obama nandal olympijskému šermíři Timu Morehouseovi.
19
Fotogalerie

Obama a komiksy: Byl jsem nerd, ještě než to bylo in

Jak zní podtitul seriálu Teorie velkého třesku, Smart is the New Sexy, nebo lakonicky po česku, sexy mozek. Něčím takovým se řídí i Barack Obama a rozhodně se nestydí za to, že jako prcek hltal komiksy, místo aby se oháněl baseballkou a dělal všechny normální věci jako většina děcek. S tím vším se svěřil v rozhovoru pro časopis Popular Science, kde tvrdí, že šprti konečně ovládnou svět.

Rozhovor se samozřejmě točí hlavně kolem vládní politiky výzkumu a inovací, kolem boje s klimatickými změnami a tak podobně, ale že to je populárně-naučný časopis, dostal prezident i pár odlehčených otázek. Zejména jednu na tělo: „Považujete se za nerda? A pokud ano, co je vaší nejnerdovatější zálibou?“ Nerd se většinou přeloží jako šprt, ale redaktoři nemysleli až tak typ Hermiony Grangerové, jako spíš chlapíky z IT Crowd nebo Big Bang Theory.

„Je úžasné, jak se dnes označení ‚nerd‘ stalo vyznamenáním. Určitě jsem nebyl jediné děcko, co četlo komiksy se Spider-Manem a naučilo se vulkánský pozdrav, ale nebylo to jako dnes,“ zavzpomínal prezident, jenž vyrůstal v 60. letech různě po Americe i v Indonésii. „Cítím, že se dnes mladí nestydí být chytří a zvědaví, navrhovat nové věci a přistupovat k velkým problémům nečekanými způsoby. Myslím, že Amerika je dnes ,šprtštější země‘, než když jsem byl dítě – a to je dobře!“

Ale i když je velkým fandou baseballu či basketbalu (sám hrával na solidní úrovni), nerdem zůstává a neváhá to prezentovat ve svém PR.

Se startrekovskou poručicí UhurouSe startrekovskou poručicí Uhurou|Bílý důmNapříklad ten vulkánský pozdrav nezapomněl, zasalutoval takto „poručici Uhuře“ ze Star Treku, totiž herečce Nichelle Nicholsové. A když tehdejší britský premiér Gordon Brown přivedl na setkání G20 autorku Harryho Pottera, J. K. Rowlingovou, jako věrní čtenáři se jí představili jak Obama, tak tehdejší ruský protějšek Dmitrij Medveděv. Ale nejradši prý má Batmana a hlavně Spider-Mana. Po jeho boku se dokonce objevil v opravdickém komiksu – The Amazing Spider-man číslo 583 měl vzadu extra story k příležitosti Obamovy inaugurace, o které ostatně ta story je. Místo běžných 70 tisíc se prodalo přes 350 tisíc kopií, přidaly se čtyři dotisky. Podle Wall Street Journalu to byl nejprodávanější komiks dekády. A Obama si zablbnul i s Hrou o trůny. Fotomontáží s politiky jsou tuny, ale tuhle publikoval přímo Bílý dům.

Ale zpátky k čerstvému rozhovoru.  Došlo i na variaci na klasickou magazínovou otázku, koho s sebou na pustý ostrov. Vědátoři se ptali, koho by Obama bral na Marsu – radši vetřelcobijku Ripleyovou, nebo Marka Watneyho z nového Marťana? „Můžu vzít oba, když je to hypotetická otázka? Když bude Matt Damon pěstovat brambory a Sigourney Weaverová se postará o všechny nezvané narušitele, viděl bych to na dobré vyhlídky.“

Kromě toho Obama v rámci popularizace technologického vzdělání, vládních výdajů atp. připomněl, jak se jeho vláda popasovala s nezvyklou peticí. Pětatřicet tisíc lidí před třemi lety žádalo, aby USA začaly budovat Hvězdu smrti. „Když soustředí naše obranné zdroje na platformu vesmírné bezpečnosti a zbraňové systémy jako třeba Hvězda smrti, může vláda podpořit vytváření pracovních míst ve stavebnictví, strojírenství, zkoumání vesmíru i dalších odvětvích a posílit naši národní obranu.“ Tolik podpisů formálně znamenalo, že úřad musí petici vzít vážně. Tedy vážně, že ji zkrátka musí zvážit. Odpověď už totiž byla nevážná.

„Vláda sdílí vaše přání vytvářet pracovní místa a silnou národní obranu, ale Hvězda smrti není na obzoru. Náklady na její výstavbu se odhadují na 850 000 000 000 000 000 dolarů. My se snažíme deficit snižovat, ne zvyšovat. Vláda nepodporuje likvidaci planet. A proč utrácet tolik dolarů daňových poplatníků za Hvězdu smrti, jejíž základní chybu může využít jednomístná stíhačka?“

Ale aby to fanouškům snad nebylo líto, úřad jim připomněl, že už Amerika poslala dva stroje za hranice sluneční soustavy, že jim nad hlavami létá vesmírná stanice velká jako fotbalové hřiště a že realitou už je nebo brzy bude robotická protéza ruky à la Luke Skywalker či droidí pomocníci. A vůbec, Síla je stejně mocnější než celá Hvězda smrti, uzavřeli úřednici.