V Jihlavě zvítězily milostný dopis nezávislosti Čas do zásahu a polské Stříbro, začíná Ji.hlava Online
Devětadvacátý Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava vyhlásil vítězné tituly. Nejlepším tuzemským dokumentem je Čas do zásahu režiséra Vitalije Manského, který vznikl v české koprodukci, cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesla polská režisérka Natalie Koniarz za snímek Stříbro. Ocenění za nejlepší debut letos získal film Tak blízko, tak daleko čínského režiséra Yudi Zhu. Cenu publika si z Ji.hlavy odvezl snímek Pan nikdo proti Putinovi režiséra Davida Borensteina a Pavla Talankina. Za přínos světové kinematografii byl oceněn bolivijský filmový kolektiv Grupo Ukamau. Internetové pokračování přehlídky, Ji.hlava Online, probíhá do 16. listopadu.
Ji.hlava Online nabídne více než 150 filmů z programu letošního fyzického ročníku, včetně většiny vítězných filmů. „Ji.hlava se i letos stala místem, které spojuje různé lidi napříč celou společností. A mám pocit, že po pandemii jsou tyto momenty setkávání ještě důležitější. Dokumentární filmy mají svou sílu v tom, že nám pomáhají rozumět světu, ve kterém žijeme. Ale jsou i časovou schránkou pro budoucí generace, které díky nim porozumí nám, pochopí, jak jsme přemýšleli a jak jsme se rozhodovali. A kdo nemohl přijet na festival, může se teď setkat během čtrnácti dnů s nejnovějšími ji.hlavskými filmy online,“ říká ředitel festivalu MFDF Ji.hlava Marek Hovorka.
Z šestnácti snímků sekce Opus Bonum, která je přehlídkou současného světového dokumentu, porota vyzdvihla snímek Stříbro polské režisérky Natalie Koniarz. „Někteří lidé v našem vítězném filmu věří, že jejich život a smrt řídí krutý démonický bůh. Jsou však také vydáni na milost a nemilost zlům tohoto světa. Tento nesmírně filmový dokument zhmotňuje gigantické problémy, jako je kolonialismus a ekonomická nerovnost, tím, že vypráví podivný, smutný příběh – o místě tak nehostinném, jako je povrch Měsíce – pomocí obrazů a zvukových kulis, které nám dodnes zůstávají vypálené do paměti,“ zdůvodnila porota udělení hlavní ceny. Snímek získal i Cenu za nejlepší film z visegrádského regionu a ocenění za nejlepší kameru.
V sekci Opus Bonum byla udělena také dvě zvláštní uznání. Francouzský režisér Jean Boiron-Lajous ve filmu Propasti a zázraky prožívanou bolest ztvárňuje s rozpustilým humorem a zároveň bystrou sebereflexí. Film byl také oceněn za nejlepší střih. Tvůrčí dvojice Hilary Powell a Dan Edelstyn pak v britském snímku Elektrárna nabízejí dle poroty „návod, jak odvrátit konec světa s humorem, dobrosrdečností a nebojácností tváří v tvář tomu, co by děti nazvaly trapným“. Ocenění pro nejlepší film ze střední a východní Evropy získal snímek Návratové centrum Bürglkopf německé režisérky Lisy Polster, „strhující, citlivý a krásně natočený projev empatie vůči komunitě uprchlíků, kteří snášejí v podstatě psychologické mučení izolací vysoko v rakouských horách, zatímco nedaleko lyžují turisté“.
Tuzemská sekce Česká radost letos čítala osmnáct dokumentů. Nejlepším z nich je podle poroty Čas do zásahu režiséra Vitalije Manského. „Manského film je kaleidoskopem kolektivní paměti a skutečnou poctou dokumentárnímu filmu. A také dílem, které výjimečně zcitlivuje naši pozornost. Pozornost k samotnému času, pozornost k osudům obyvatelů a obyvatelek Lvova. Připomíná nám, že válka na Ukrajině nekončí, a také by nikdy neměla skončit naše potřeba po její upřímné reflexi. (..) Jde vlastně o svébytný milostný dopis, který otázku ,co je to nezávislost' mapuje a observuje bez patosu, a přesto s intenzitou, která až fyzicky bolí,“ zní zdůvodnění poroty.
Zvláštní uznání porota věnovala snímku Co s Péťou? režiséra Martina Trabalíka, se kterým si můžete přečíst rozhovor v aktuálním tištěném Reflexu č. 44; snímek už běží v našich kinech. „Ve filmu Co s Péťou? je silný individuální osud konfrontován s komplikovanou situací péče o handicapované v okrajových oblastech České republiky. Problém ovšem nenastiňuje jen skrze příběh konkrétní rodiny, ale i další zaangažované osoby, které se na řešení a pomoci zranitelným podílí,“ popisuje porota. Film vyzdvihla i studentská porota: „Co s Péťou? s mimořádnou citlivostí zpracovává vážné téma, o kterém je nutné mluvit! Film vypráví příběh Péti – téměř dospělého chlapce s autismem a ukazuje, jak náročná je péče o něj pro jeho blízké i pro pracovníky v odlehčovací službě. Dokument otevírá diskusi o nutnosti zachovat lidskou důstojnost i v těch nejnáročnějších situacích.“
Hlavní cenu v soutěži získal Strom autenticity, jehož autorem je konžský režisér Sammy Baloji. „Za odvážné osvětlení propletených kořenů kolonizace, rasy, přírody a otroctví – za pronikavě pravdivé odhalení ran naší společné minulosti s poetickou silou. Díky úchvatným obrazům, pohlcujícímu zvukovému designu a použití nehumánní perspektivy stromu film vydává silné prohlášení o důležitosti uznání vykořisťovatelských koloniálních praktik na osobní, politické a environmentální úrovni,“ zhodnotila film porota. Zvláštní uznání získala kanadská režisérka Amber Fares za snímek Jaképak soužití, sakra!. „Za to, že se nebojí a neomlouvá se za to, že přináší potřebný a důležitý pohled na extrémně bolestivé a rozdělující téma. Film nabízí možnost najít soucit a nakonec i smíření prostřednictvím smyslu pro humor a sebeironie,“ uvedla porota. Zvláštní uznání pro nejlepší film o politice si odváží polská režisérka Joanna Grudzinska za titul Polsko proti dějinám. „Film se zabývá citlivým a často zamlčovaným tématem – zapojením části polské společnosti do pronásledování Židů během druhé světové války.“
Cenu publika letos vyhrál snímek Pan Nikdo proti Putinovi režiséra Davida Borensteina a Pavla Talankina – dánský kandidát na Oscara vyprávějící příběh ruského učitele, který nepozorován zaznamenává dopad války a autoritářského režimu na místní komunitu. Film vstupuje do českých kin 6. listopadu.
V neděli 2. listopadu v šest večer se 29. MFDF Ji.hlava změní v Ji.hlava Online a nabídne k přehrání více než 150 filmů pro všechny akreditované. S již platnou festivalovou akreditací se stačí na webových stránkách Ji.hlavy přihlásit do osobního profilu prostřednictvím účtu na Visitor Page. Filmy bude možné přehrát do půlnoci v neděli 16. listopadu. Filmy jsou dostupné pouze na území ČR.






















