
Revoluce je charismatický chaos: DiCaprio, Del Toro a Sean Penn klopýtají satirou na Ameriku
Novinka scenáristy a režiséra Paula Thomase Andersona Jedna bitva za druhou působí jako jízda na horské dráze – s tím, že ta jízda je hodně dlouhá, možná porouchaná, a časem pojmete podezření, že ji majitel nechává rozbitou schválně. Podobná je nejspíš už předloha těžko uchopitelného autora Thomase Pynchona z roku 1990. Odehrává se v roce 1984, kdy byl americkým prezidentem podruhé zvolen Ronald Reagan. Anderson o její zfilmování usiloval řadu let a ve výsledku se jí drží jen velmi volně. Je otázka, kolik z paralel s Amerikou v éře druhého mandátu Donalda Trumpa je záměrných, rozhodně však patří k nejvýraznějším rysům snímku.
Bitvy chtěli vést – a vyhrávat – revolucionáři z teroristické skupiny French 75. Ale jakmile začne jít do tuhého, nejmilitantnější z nich, sexem posedlá Perfidia Beverly Hills, rychle zkrotne a nechá partnera a novorozenou dceru za sebou. O šestnáct let později žijí Bob a Willa v komunitě v severní Kalifornii. Když Willa zmizí před pološíleným plukovníkem Lockjawem, zmobilizuje marihuanou prostoupený Bob zbytky revoluční sítě, aby ji zachránil.
Na začátku tahle horská dráha nabere slušnou rychlost a v zatáčkách pěkně kope. Anderson film zabydlí pestrou řadou figurek přehnaných do karikatur, což je podtrženo hereckými projevy. Leonardo DiCaprio pojímá Boba jako umaštěného taťku, který musí zvednout zadek z gauče a o něco se snažit, ale po letech závislostí se mu do akce vrací jen ztuha: má třeba problém vzpomenout si na hesla a protokoly, což je zdrojem poněkud repetitivní legrace. Sean Penn coby Lockjaw je zelený mozek chycený mezi vášní pro sex s černoškami a touhou stát se členem polofašistické organizace bojující za rasovou čistotu. Benicio Del Toro má roli vyzenovaného trenéra karate a zároveň vůdce sítě na ochranu ilegálních imigrantů.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!













