Pražská doprava a život civilní za 2. světové války

Pražská doprava a život civilní za 2. světové války Zdroj: Archív

Židovské děti čekají na tramvaj na Václavském náměstí. Nastupovat musely až jako poslední a cestovat směly jen v posledním vlečném voze.
Nebylo třeba čekat na nacisty. S Hugem Haasem i dvojicí Voskovec–Werich se vypořádala  už druhá republika. Za okupace vše dokonala odpudivá kampaň. (F. Voborský, časopis Kvítko, 1942)
Je snad něco v nepořádku? Reklamní fotografie k filmu Šťastnou cestu (1943) pořízená na střeše obchodního domu Bílá labuť. Zleva: Hana Vítová, Adina Mandlová, Nataša Gollová.
Cvičení civilní protiletecké ochrany (CPO) v roce 1935. S ohledem na pozdější zkušenosti to vypadá naprosto morbidně. Ale tato pojízdná plynová komora sloužila ke zkouškám plynových masek a k výcviku v jejich používání.
Cvičení civilní protiletecké ochrany (CPO) v roce 1935. Před knihtiskárnou Jana Staňka v tehdejší Táborské ulici č. p. 47/44 byl simulován útok plynem.
17 Fotogalerie

Pražští dopraváci a obyvatelé matičky stověžaté v turbulencích a ohni druhé světové války

Jaroslav Šajtar
Diskuze (0)

Letošní osmdesáté výročí konce druhé světové války kromě médií a mnoha všemožných institucí nenechalo bez povšimnutí ani Nakladatelství Pražské příběhy. Hned úvodem je třeba říct, že knihou PRAŽSKÁ DOPRAVA A ŽIVOT CIVILNÍ ZA 2. SVĚTOVÉ VÁLKY autorské trojice Pavel Šmejkal, Ondřej Láska a František Prošek nejenže navázalo na úspěšný předchozí svazek, věnovaný pro změnu roli pražských dopraváků v první světové válce, ale navíc důstojně připomnělo, jak lítice války zasáhla toto důležité odvětví. Prohlédněte si též naši obsáhlou fotogalerii.

Co naplat, zůstává holým faktem, že v dnešní uspěchané době řada potenciálních čtenářů při zběžném prolistování publikace dá na první dojem, který zpravidla navodí obrazová výbava. To autorskému kolektivu zjevně nebylo neznámo. Výsledkem je, že unikátními, často vůbec poprvé zveřejněnými snímky doslova a do písmene prošpikovaná kniha upoutá i lidi do problematiky dopravy nijak zvlášť nezainteresované. Narazíme zde na takové skvosty, jako například brigádníka v roli průvodčího vyměňujícího na konečné zastávce dvojjazyčnou ceduli, ale i na děti se žlutou Davidovou hvězdou čekající na tramvaj na Václavském náměstí. Naopak fajnšmekry určitě zaujme předplatní jednotraťový lístek z období protektorátu.

Obrázky, z nichž mrazí

Autoři si dali záležet na pokud možno co největší rozmanitosti, a tak neopomněli kromě témat svázaných bezprostředně s dopravou ani oblasti dokreslující neopakovatelnou atmosféru doby. Můžeme se tudíž pokochat snímky velkého cvičení Civilní protiletecké ochrany v březnu 1938, půl roku před vyhlášením všeobecné mobilizace, a spořádaného nástupu záložníků v září téhož roku.

Náležitá pozornost je v publikaci věnována jedné z nejtemnějších událostí v šestileté historii Protektorátu Čechy a Morava: perzekuci těch nejbezbrannějších – Židů. Autoři se zaměřili na absurdní zvrácenost, jež šikanovala Židy i při využívání městské hromadné dopravy a nutila je nosit potupnou Davidovu hvězdu, nemluvě o všemožných stupidních zákazech, jež učinily z desetitisíců lidských bytostí tvory zbavené základních práv.

Hvězdné hodiny pražských dopraváků

Zlatý hřeb recenzovaného titulu nepochybně představuje vylíčení účasti zaměstnanců pražské dopravy v druhém odboji, zejména v Pražském povstání. Dočteme se o skutcích konkrétních hrdinů z masa a kostí, již se nesmazatelně zapsali do dějin pohnutých květnových dnů pětačtyřicátého roku.

Nakladatelství Pražské příběhy tímto titulem velmi zdařile přispělo k připomenutí tak významného výročí.

Začít diskuzi