KNIŽNÍ ČTVRTEK Pražští dopraváci a obyvatelé matičky stověžaté v turbulencích a ohni druhé světové války

3/17
Přehled fotografií
Zavřít
  • Židovské děti čekají na tramvaj na Václavském náměstí. Nastupovat musely až jako poslední a cestovat směly jen v posledním vlečném voze.
    Židovské děti čekají na tramvaj na Václavském náměstí. Nastupovat musely až jako poslední a cestovat směly jen v posledním vlečném voze.| Zdroj: Nakladatelství Pražské příběhy
  • Nebylo třeba čekat na nacisty. S Hugem Haasem i dvojicí Voskovec–Werich se vypořádala  už druhá republika. Za okupace vše dokonala odpudivá kampaň. (F. Voborský, časopis Kvítko, 1942)
    Nebylo třeba čekat na nacisty. S Hugem Haasem i dvojicí Voskovec–Werich se vypořádala už druhá republika. Za okupace vše dokonala odpudivá kampaň. (F. Voborský, časopis Kvítko, 1942)| Zdroj: Nakladatelství Pražské příběhy
  • Je snad něco v nepořádku? Reklamní fotografie k filmu Šťastnou cestu (1943) pořízená na střeše obchodního domu Bílá labuť. Zleva: Hana Vítová, Adina Mandlová, Nataša Gollová.
    Je snad něco v nepořádku? Reklamní fotografie k filmu Šťastnou cestu (1943) pořízená na střeše obchodního domu Bílá labuť. Zleva: Hana Vítová, Adina Mandlová, Nataša Gollová.| Zdroj: Nakladatelství Pražské příběhy
  • Cvičení civilní protiletecké ochrany (CPO) v roce 1935. S ohledem na pozdější zkušenosti to vypadá naprosto morbidně. Ale tato pojízdná plynová komora sloužila ke zkouškám plynových masek a k výcviku v jejich používání.
    Cvičení civilní protiletecké ochrany (CPO) v roce 1935. S ohledem na pozdější zkušenosti to vypadá naprosto morbidně. Ale tato pojízdná plynová komora sloužila ke zkouškám plynových masek a k výcviku v jejich používání.| Zdroj: Nakladatelství Pražské příběhy
  • Cvičení civilní protiletecké ochrany (CPO) v roce 1935. Před knihtiskárnou Jana Staňka v tehdejší Táborské ulici č. p. 47/44 byl simulován útok plynem.
    Cvičení civilní protiletecké ochrany (CPO) v roce 1935. Před knihtiskárnou Jana Staňka v tehdejší Táborské ulici č. p. 47/44 byl simulován útok plynem.| Zdroj: Nakladatelství Pražské příběhy
  • Prezident Dr. Emil Hácha v Berlíně 14. března 1939. Na nádraží na něj čekali generálporučík  Ernst Seifert a státní ministr Otto Meisner. V pozadí stojí vyslanec František Chvalkovský.
    Prezident Dr. Emil Hácha v Berlíně 14. března 1939. Na nádraží na něj čekali generálporučík Ernst Seifert a státní ministr Otto Meisner. V pozadí stojí vyslanec František Chvalkovský.| Zdroj: Pražské příběhy
  • Vyhláška o oficiální změně směru jízdy v obvodu Velké Prahy ze dne 24. března 1939. Praha byla posledním místem v protektorátu, kde k zavedení pravostranného provozu došlo.
    Vyhláška o oficiální změně směru jízdy v obvodu Velké Prahy ze dne 24. března 1939. Praha byla posledním místem v protektorátu, kde k zavedení pravostranného provozu došlo.| Zdroj: Nakladatelství Pražské příběhy
  • Patnáctiletá studentka Eva Raimannová (v protokole je nesprávně zapsána jako Reimanová) byla 9. července 1941 zadržena českým strážníkem, protože se koupala ve Vltavě na veřejném koupališti v Praze-Braníku. Do Terezína byla odvlečena 24. října 1942 a o dva dny později zařazena do transportu, jehož cílem byla Osvětim, kde neznámo kdy zahynula. Pravděpodobně se tak ale stalo ihned po příjezdu.
    Patnáctiletá studentka Eva Raimannová (v protokole je nesprávně zapsána jako Reimanová) byla 9. července 1941 zadržena českým strážníkem, protože se koupala ve Vltavě na veřejném koupališti v Praze-Braníku. Do Terezína byla odvlečena 24. října 1942 a o dva dny později zařazena do transportu, jehož cílem byla Osvětim, kde neznámo kdy zahynula. Pravděpodobně se tak ale stalo ihned po příjezdu.| Zdroj: Pražské příběhy
  • Patnáctý březen 1942. Průhled tehdejší Ovocnou ulicí (dnes 28. října) do ulice Na Příkopě připravené na oslavy třetího výročí vyhlášení Protektorátu Čechy a Morava.
    Patnáctý březen 1942. Průhled tehdejší Ovocnou ulicí (dnes 28. října) do ulice Na Příkopě připravené na oslavy třetího výročí vyhlášení Protektorátu Čechy a Morava.| Zdroj: Nakladatelství Pražské příběhy
  • Student gymnázia na Smíchově Zdeněk Bárta absolvoval v roce 1942 brigádu jako průvodčí tramvaje. Na konečné linky 15 mění dvojjazyčnou ceduli.
    Student gymnázia na Smíchově Zdeněk Bárta absolvoval v roce 1942 brigádu jako průvodčí tramvaje. Na konečné linky 15 mění dvojjazyčnou ceduli.| Zdroj: Nakladatelství Pražské příběhy
  • Autobus Praga NO v Žitné ulici nedlouho po zavedení jízdy vpravo. Nástup i výstup cestujících probíhal po rekonstrukci vozu na pravosměrný pouze zadními dveřmi. Volant zůstal vpravo.
    Autobus Praga NO v Žitné ulici nedlouho po zavedení jízdy vpravo. Nástup i výstup cestujících probíhal po rekonstrukci vozu na pravosměrný pouze zadními dveřmi. Volant zůstal vpravo.| Zdroj: Nakladatelství Pražské příběhy
  • Interiér tramvaje z Muzea MHD v provedení odpovídajícím provozu za války. Okna jsou natřena modrou průhlednou barvou a stropní lampy mají plechové kryty místo původních skleněných.
    Interiér tramvaje z Muzea MHD v provedení odpovídajícím provozu za války. Okna jsou natřena modrou průhlednou barvou a stropní lampy mají plechové kryty místo původních skleněných.| Zdroj: Nakladatelství Pražské příběhy
  • Pohled z okna tramvaje na Heydrichův vůz během vyšetřování  atentátu. Dnes je na tomto místě autobusová zastávka.
    Pohled z okna tramvaje na Heydrichův vůz během vyšetřování atentátu. Dnes je na tomto místě autobusová zastávka.| Zdroj: Nakladatelství Pražské příběhy
  • Popeleční středa 14. února 1945. V tramvaji linky č. 20 v Resslově ulici zahynuly během náletu dvě mladé průvodčí. Trosky vozu zůstaly stát nedaleko kostela sv. Cyrila a Metoděje, v němž 18. června 1942 padlo sedm československých parašutistů.
    Popeleční středa 14. února 1945. V tramvaji linky č. 20 v Resslově ulici zahynuly během náletu dvě mladé průvodčí. Trosky vozu zůstaly stát nedaleko kostela sv. Cyrila a Metoděje, v němž 18. června 1942 padlo sedm československých parašutistů.| Zdroj: Nakladatelství Pražské příběhy, foto Stanislav Maršál
  • Popeleční středa. Linka číslo 10 na tehdejší Schwerinově (dnes Vinohradské) třídě
    Popeleční středa. Linka číslo 10 na tehdejší Schwerinově (dnes Vinohradské) třídě| Zdroj: Nakladatelství Pražské příběhy
  • Pražské povstání. Tramvajáci z vozovny Strašnice stavějí barikádu na Černokostelecké ulici. Základem mnoha barikád v celé Praze se staly motorové vozy i vlečňáky naplněné kamením či jakýmkoliv jiným materiálem, který byl po ruce.
    Pražské povstání. Tramvajáci z vozovny Strašnice stavějí barikádu na Černokostelecké ulici. Základem mnoha barikád v celé Praze se staly motorové vozy i vlečňáky naplněné kamením či jakýmkoliv jiným materiálem, který byl po ruce.| Zdroj: Nakladatelství Pražské příběhy
  • Pražské povstání. Bojovníci z řad tramvajáků pózují po skončení bojů na jedné z barikád pravděpodobně ve Strašnicích
    Pražské povstání. Bojovníci z řad tramvajáků pózují po skončení bojů na jedné z barikád pravděpodobně ve Strašnicích| Zdroj: Nakladatelství Pražské příběhy
Židovské děti čekají na tramvaj na Václavském náměstí. Nastupovat musely až jako poslední a cestovat směly jen v posledním vlečném voze.
Nebylo třeba čekat na nacisty. S Hugem Haasem i dvojicí Voskovec–Werich se vypořádala  už druhá republika. Za okupace vše dokonala odpudivá kampaň. (F. Voborský, časopis Kvítko, 1942)
Je snad něco v nepořádku? Reklamní fotografie k filmu Šťastnou cestu (1943) pořízená na střeše obchodního domu Bílá labuť. Zleva: Hana Vítová, Adina Mandlová, Nataša Gollová.
Cvičení civilní protiletecké ochrany (CPO) v roce 1935. S ohledem na pozdější zkušenosti to vypadá naprosto morbidně. Ale tato pojízdná plynová komora sloužila ke zkouškám plynových masek a k výcviku v jejich používání.
Cvičení civilní protiletecké ochrany (CPO) v roce 1935. Před knihtiskárnou Jana Staňka v tehdejší Táborské ulici č. p. 47/44 byl simulován útok plynem.
Prezident Dr. Emil Hácha v Berlíně 14. března 1939. Na nádraží na něj čekali generálporučík  Ernst Seifert a státní ministr Otto Meisner. V pozadí stojí vyslanec František Chvalkovský.
Vyhláška o oficiální změně směru jízdy v obvodu Velké Prahy ze dne 24. března 1939. Praha byla posledním místem v protektorátu, kde k zavedení pravostranného provozu došlo.
Patnáctiletá studentka Eva Raimannová (v protokole je nesprávně zapsána jako Reimanová) byla 9. července 1941 zadržena českým strážníkem, protože se koupala ve Vltavě na veřejném koupališti v Praze-Braníku. Do Terezína byla odvlečena 24. října 1942 a o dva dny později zařazena do transportu, jehož cílem byla Osvětim, kde neznámo kdy zahynula. Pravděpodobně se tak ale stalo ihned po příjezdu.
Patnáctý březen 1942. Průhled tehdejší Ovocnou ulicí (dnes 28. října) do ulice Na Příkopě připravené na oslavy třetího výročí vyhlášení Protektorátu Čechy a Morava.
Student gymnázia na Smíchově Zdeněk Bárta absolvoval v roce 1942 brigádu jako průvodčí tramvaje. Na konečné linky 15 mění dvojjazyčnou ceduli.
Autobus Praga NO v Žitné ulici nedlouho po zavedení jízdy vpravo. Nástup i výstup cestujících probíhal po rekonstrukci vozu na pravosměrný pouze zadními dveřmi. Volant zůstal vpravo.
Interiér tramvaje z Muzea MHD v provedení odpovídajícím provozu za války. Okna jsou natřena modrou průhlednou barvou a stropní lampy mají plechové kryty místo původních skleněných.
Pohled z okna tramvaje na Heydrichův vůz během vyšetřování  atentátu. Dnes je na tomto místě autobusová zastávka.
Popeleční středa 14. února 1945. V tramvaji linky č. 20 v Resslově ulici zahynuly během náletu dvě mladé průvodčí. Trosky vozu zůstaly stát nedaleko kostela sv. Cyrila a Metoděje, v němž 18. června 1942 padlo sedm československých parašutistů.
Popeleční středa. Linka číslo 10 na tehdejší Schwerinově (dnes Vinohradské) třídě
Pražské povstání. Tramvajáci z vozovny Strašnice stavějí barikádu na Černokostelecké ulici. Základem mnoha barikád v celé Praze se staly motorové vozy i vlečňáky naplněné kamením či jakýmkoliv jiným materiálem, který byl po ruce.
Pražské povstání. Bojovníci z řad tramvajáků pózují po skončení bojů na jedné z barikád pravděpodobně ve Strašnicích