
Never more choré poslanecké hlavě, která vymyslela povinnost hlásit České televizi počet zaměstnanců
Koukáte, koukáte, díl za dílem utíká a vy se těšíte, jak to celé dopadne. A v závěrečné hodině vám scenárista hodí hračky do kanálu. Už jste to někdy zažili? Seriál Tohle město je naše je toho smutným příkladem. A taky se nám z principu nelíbí nesvoboda – ať už v podobě hloupé povinnosti hlásit počet zaměstnanců na ČT, nebo balancování mezi nesvobodou uměleckou a ekonomickou, na něž si ve Varech stěžovaly herečky a scenáristky.
Kateřina Kadlecová: Tenhle povzdech všichni bingewatcheři znají: To nemohl někdo před posledním dílem poslat scenáristu na dovolenou a nechat to dojet samospádem, protože ani tak by to nedopadlo hůř? Zpočátku slibný seriál Tohle město je naše (HBO) o malých rybách v ještě menším rybníce, tedy o členech rodinného drogového gangu v Liverpoolu, se v posledním díle zaprodal, zhroutil, zbláznil. Stephen Butchard napsal tolik dobrých seriálů a nevidí, že se mu v závěrečné hodině minimálně tři postavy vymkly z kloubů? Místo adekvátní střílečky kopec klišé, objímačka, líbačka – ještě to chtělo zpomalovačku a zatmívačku a tichý odchod za zvuků výtahové hudby, hergot.
Marek Gregor: Rozhodně patřím mezi zastánce veřejnoprávnosti ČT a ČRo, jenže pak do ní vždycky nějakým způsobem „zafunguje“ Parlament ČR, který tak působí jako slon v porcelánu. Pochválit si určitě zaslouží za zvýšení koncesionářských poplatků, ale kterou chorou poslaneckou hlavu napadlo vložit do zákona povinnost firem hlásit počet zaměstnanců na ČT?! A jak se Parlamentu povedlo ještě před volbou nového ředitele ČT „nedovolit“ chybějícího člena rady? Samé otázky. A jedna závěrem: Jde nám o svobodu, nebo o kontrolu obyvatelstva a kontinuální zvyšování počtu úřednictva?
Vojtěch Rynda: „Když jsem svobodná umělecky, znamená to nesvobodu ekonomickou,“ řekla na festivalu v Karlových Varech herečka Vicky Kriepsová. U velkých hollywoodských produkcí to má naopak: peněz je dost, ale scénáře slabé. Čerství držitelé cen Filmové nadace za nejlepší scénáře Diana Cam Van Nguyen a Lucie Vaňková se zase shodují, že finanční sumy s cenou svázané padnou z velké části na běžné živobytí. I když existuje řada osvícených programů na podporu vývoje a vzniku umělecky náročných snímků, dále třeba MEDIA, filmaři, kteří mají co říct, musejí neustále bojovat o podmínky pro tvorbu. A tvorba by neměla být luxus.













