Obálka knihy

Obálka knihy Zdroj: Archiv Albatrosu

Orangutan bornejský (Pongo pygmaeus), na olejomalbě (55 × 42,5 cm) pro Wolfovu publikaci Menschen der Urzeit (1977).
Diatryma steini. 1964. [Diatryma steini – 0728] Olej, plátno, 60 × 50 cm, Moravské zemské muzeum, Přírodovědné muzeum, Geologicko-paleontologické oddělení, Brno. J. Augusta: The Age of Monsters. London: Paul Hamlyn, 1966, tab. č. 22.
Thylacosmilus atrox. 1980. [Thylacosmilus atrox – 1023] Olej, plátno, 120 × 100 cm, Safari Park Dvůr Králové. Expozice „Vývoj života na Zemi“ ve Východočeské zoologické zahradě
Srovnání hlav slonů a mamuta. 1961. [Comparison of Elephant and Mammoth Heads – 0592] Kvaš, karton, 38 × 28 cm, Moravské zemské muzeum, Historické muzeum, Ústav Anthropos, Brno. J. Augusta: A Book of Mammoths. London: Paul Hamlyn, 1962, s. 43.
Australopiték štěpí kost. 1974. [Australopithecine Splits Bone – 0885] Kvaš, papír, 13 × 13 cm, originál nedostupný. J. Kleibl: Menschen der Urzeit. Stutt gart: Franckh‘sche Verlagshandlung, W. Keller, 1975, s. 17.
10
Fotogalerie

Zdeněk Burian nebude pod stromkem chybět ani letos aneb Paleomeme do každé rodiny

Další, již pátá opulentní publikace zaměřená na Burianovo dílo je na světě. Pravěký svět Zdeňka Buriana, kniha 2. – Monstra třetihor a čtvrtohor. Minule jsme sfoukli dinosaury, teď nás v čtyřkilové bichli za bratru dva tisíce kaček čeká všechno po dinosaurech až po vývoj člověka, končí se australopitékem. Ale zase je to neuvěřitelný zážitek a čirá radost z maniakálně důkladné práce celého týmu.

Textově Pravěký svět Zdeňka Buriana, kniha 2. – Monstra třetihor a čtvrtohor sice navazuje na díl první, ale přece jen se liší v celkové koncepci. V první knize se autoři věnovali samotnému Zdeňku Burianovi (1905–1981) a snaze o popis jeho tvůrčí metody, což samo o sobě bylo čtení nadmíru zajímavé, ba místy přímo napínavé. To se pochopitelně ve druhém dílu zopakovat nedá. Jistě, pomůže třeba úvodní slovo amerického malíře Williama Stouta (pracoval třeba i na filmovém Conanovi s Arnoldem Schwarzeneggerem). Následující výklad o dějinách paleoartu a Burianových předchůdcích – byť je zajímavý a přínosný – však nedokáže být reprodukcím Burianových děl vyhovujícím předskokanem.

Tak nám zrušili třetihory

Ale to nevadí; hned potom se čtenář dozví, že třetihory byly zrušeny. Jistě, jsou sice v titulu knihy a autoři termín používají, ale ozřejmují, že zasedla komise a termín před dvaceti lety zrušila! Tak. A jak se s tím teď máme srovnat? Za další zásadní přínos knihy lze považovat sdělení autorů, že existuje i cosi jako paleomeme. Schválně nevyzradíme, oč jde, to si přečtěte sami, ale je dost dobře možné, že představivost dalece předčí skutečnost. Zajímavá je i nevyjasněná záhada s Godzillou. A v samém závěru se dočtete o cenotvorbě samotného malíře – obrazy prodával jednoduše podle odvedených člověkohodin.

Stejně jako v minulé knize pak autoři předkládají nové poznatky z paleontologie, o kterých Zdeněk Burian nevěděl, a uvádějí na pravou míru tehdejší omyly. Půvabný je ten, kdy Burian nakreslil jeskynního lva jako puntíkatého podle nástěnné jeskynní malby kdesi ve Francii. O pár let později se zjistilo, že tečky vzniky při rituálech, kdy po obrazu naši předkové házeli ohořelá kopí. Většinou po nových zjištěních autor obrazy přemaloval a opravil – ale puntíkatého lva máme dodnes a není se čemu divit. Má prostě svoje tečkované kouzlo.

Mastodonti, mamuti a nosorožci

Celkově druhá kniha obsahuje větší podíl textů odborných v poměru k textům o autorově tvůrčím procesu, ale o rozbory nejzásadnějších obrazů a upozornění na zajímavé okolnosti vzniku také nepřijdete. A hlavně budete žasnout nad množstvím dohledaného a vůbec dochovaného materiálu. Studie, náčrty, varianty perokreseb, oleje…

Zkrátka kdyby se autorský tým dal na lovení Pokémonů, patřil by dozajista ke světové špičce. Zajisté, nepochytali je všechny (myšleno Burianovy originály), ale ještě nikdy se nikomu nepodařilo dohledat a zreprodukovat tak zásadní a ucelené množství prací v jediném knižním projektu. Uvážíme-li, že od Burianovy smrti uplynulo již 42 let, nezbývá než poděkovat za tu vášeň, kterou Ondřej Müller a Rostislav Walica se svými spolupracovníky celému projektu věnují.

Burian do každé rodiny

Závěrem podotkněme, že první kniha celého projektu je dávno ta tam a prodává se dnes za dvojnásobek původní ceny. Druhý díl (Podivuhodný svět Z. Buriana) právě mizí. Pořízení proto neodkládejte. Tohle doma prostě potřebujete – nejen že se pokocháte, ale ještě se takřka proti svojí vůli vzděláte. Snad jen ten vývoj člověka, resp. jeho předchůdců je i přes ty krásné obrázky pořád stejná nuda jako na základce.

Takže si v připojené galerii užijte čerstvě neexistující třetihory a čtvrtohory a už nyní se můžete začít těšit na třetí knihu, která slibuje paleoarty Zdeňka Buriana k neodborné literatuře. Aneb Lovci mamutů konečně zreprodukovaní, jak si zaslouží!