
Od pohrdání k Oscarům. Deset filmů, které redefinovaly svůj žánr
Čas od času se objeví film, který se rozhodne překopat pravidla filmových žánrů a pojmout je znovu a po svém. Ať už je to loňský oscarový vítěz Všechno, všude, najednou, psychedelická jízda z poloviny 70. let Svatá hora nebo hororová novinka On se bojí – všechny spojuje originální přístup, výjimečný filmový zážitek a zaručená zábava.
Svatá hora

Filmy Alejandra Jodorowského obklopuje tajemství. Záhadné vize plné zvláštních poselství a neuchopitelných obrazů se staly kultovní fanouškovskou záležitostí a jeho opus magnum Svatá hora patří mezi snímky, které formovaly současnou generaci filmových tvůrců. Surrealistické podobenství prohnilé společnosti dodnes probleskuje mnoha popkulturními díly.
Mulholland Drive

Mýtus magnetizujícího nápisu na kopci nad Los Angeles fascinuje tvůrce komerčních bijáků, ale i výjimečné tvůrčí hlasy, jakým je David Lynch. Zamotaná detektivka, která sleduje zrcadlící se osudy dvou záhadných žen, svou unikátní narací nahlíží na fenomén Hollywoodu neotřelým způsobem. Fascinující film pohrávající si s tenkou hranicí mezi fikcí a realitou je definitivně jedním z popkulturních milníků přelomu 20. a 21. století.
Všechno, všude, najednou

Málokdo čekal, že zběsilý mix komedie, akce a sci-fi s paralelními vesmíry, v němž třeba můžete mít místo prstů párky, se stane favoritem letošního udělování Oscarů. Snímek tvůrčího dua Daniels, přetékající kreativitou a vizuálními nápady, v sobě umně kombinuje současná společenská témata s atraktivní formou a stal se kinohitem loňského léta.
Baby Driver

Britský režisér Edgar Wright už od počátků své kariéry hledá nové, často komediální uchopení žánrových filmů, ať už to byla absurdní verze zombie apokalypsy v Soumraku mrtvých nebo invaze mimozemšťanů v U Konce světa. V Baby Driverovi se rozhodl podívat na zoubek kriminálkám a automobilovým filmům a natočil akční podívanou, kde láska a pořádně sešlápnutý pedál vítězí nad mafiány a jejich hrubými mravy.
Parazit

Jihokorejský režisér Bong Joon-ho se zapsal do historie jako vůbec první držitel Oscara za Nejlepší film, který nebyl v angličtině. Snímek z roku 2019 v sobě spojuje závažná společenská témata, černočerný humor a pořádnou dávku překvapení. Při jeho sledování si opravdu nebudete jistí, co v dalších pěti sekundách čekat… a budete se při tom neskutečně bavit.
12 opic

Terry Gilliam z uskupení Monty Python si pro svůj film z roku 1995 vzal inspiraci z krátkého filmu Rampa, který se odehrává na pozadí třetí světové války. Gilliamova verze příběhu s nepravděpodobným hrdinou v podání Bruce Willise je sice o dost humornější a absurdnější, ale ponurou atmosférou a temným poselstvím téměř dotahuje na původní snímek.
Brazil

A opět Terry Gilliam a jeho fascinace dystopickými prostředími! Tragikomedie o tom, jak snadné je stát se kvůli několika nedorozuměním nepřítelem státu, je volnou adaptací románu 1984 George Orwella. Satirickou verzi Orwellova světa s Velkým bratrem v pozadí sice provázela řada produkčních potíží, dnes však patří mezi perly žánru, byť lehce pozapomenuté.
Uteč

Nadějný autorský režisér Jordan Peele, který rád kombinuje palčivá společenská témata současné Ameriky s humorem a hororovými prvky, na sebe výrazně upozornil již svým debutem Uteč. Variace na téma „hádej, kdo přijde na večeři“ v hororové nadsázce se stala jedním z filmových překvapení roku 2017 a Peela katapultovala mezi hollywoodskou elitu.
Donnie Darko

Mysteriózní drama o dospívání se zapsalo divákům do paměti nejen předělávkou písně Mad World a obřím králíkem, ale též jako film, který naplno objevil talent Jakea Gyllenhaala. Snímek z roku 2001 si svou neuchopitelností a unikátní atmosférou kombinující prvky sci-fi a thrilleru s tradičními atributy středoškolských komedií vydobyl kultovní pozici a je jedním z iniciačních snímků pro mnohé mladé filmové nadšence.
On se bojí

Že jsou žánrové škatulky režisérovi Arimu Asterovi malé, naznačil americký režisér již ve svých filmech Děsivé dědictví a Slunovrat. Jeho novinka s Joaquinem Phoenixem v hlavní roli však boří hranice žánrů a diváckých očekávání ještě razantněji. Snímek On se bojí kombinuje prvky hororu, komedie i rodinného dramatu a prostřednictvím neotřelého mixu žánrů, stylů i nálad přináší nový druh filmového zážitku.